Ny presschef på E.ON

I april blir Filip Annas ny presschef på E.ON i Norden med ansvar för det svenska pressarbetet inom avdelningen Corporate Communication. Han kommer närmast från Polismyndigheten där han arbetat med press- och mediefrågor.

Filip Annas blir ny presschef på E.ON

- Vi är glada att välkomna Filip till E.ON. Med sin kombinerade erfarenhet av journalistik och kommunikationsarbete i en stor samhällsbärande organisation kommer han att stärka upp och bidra till att utveckla E.ON:s strategiska och operativa pressarbete, säger Janna Sundewall, kommunikationsdirektör på E.ON.

Filip Annas har flerårig erfarenhet av att arbeta med strategisk kommunikation, press- och mediehantering. På Polismyndigheten har han bland annat arbetat på högkvarteret i Stockholm och nu senast i polisregion Syd i Malmö. Filip startade sin bana inom journalistiken och har bland annat arbetat som nyhetsankare och reporter på TV4Nyheterna Malmö och som programledare och producent på Sveriges Radio.

- Det känns väldigt spännande att bli en del av E.ON som tagit en ledande roll i vår tids största fråga, klimat- och energiomställningen. E.ON har ett stort och viktigt samhällsuppdrag som det känns inspirerande att nu bli en del av. Jag ser fram emot att bidra med mina erfarenheter och arbeta mot E.ON:s mål om hundra procent återvunnen och förnybar energi, säger Filip Annas.

Filip Annas tillträder sin nya befattning på E.ON i början av april.

Filip Annas blir ny presschef på E.ON

Flera energibolag intresserade av E.ONs projekt SWITCH – utvecklas ytterligare inför ny säsong3.4.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Tack vare ett brett samarbete mellan flera nätägare på nationell och regional nivå har projektet CoordiNet med E.ONs handelsplattform SWITCH blivit en succé. Med otraditionella elnätslösningar har aktörerna tillsammans bland annat lindrat effekterna av kapacitetsbegränsningen som finns i en mängd elnät, främst kring storstäder. Nu stängs projektet för denna säsong, men samarbetet har gett såväl mersmak som goda erfarenheter inför nästa säsong, som startar i november 2020.

E.ON och Ferroamp samarbetar för ökad elflexibilitet23.3.2020 09:30:06 CETNyheter

E.ON och Ferroamp tar, tillsammans med E.ONs dotterbolag Solar Supply, dagens energisystem in i framtiden genom ett nytecknat samarbetsavtal. Ferroamps energieffektiviserande produkter tillsammans med E.ONs tekniska kompetens och erfarenhet möjliggör en optimerad energianvändning hos kunden. Genom samarbetet förenas samhällsnytta och kundens intressen - kunden sparar pengar samtidigt som mer förnybar mikroproduktion möjliggörs och elnäten blir avlastade. Systemet kan anpassas från den privata villan till den stora verksamheten.

Energimyndigheten beviljar E.ON 12,8 MSEK till banbrytande pilotprojekt för att minska utsläppen från uppvärmning24.2.2020 09:02:54 CETPressmeddelande

E.ON inleder testborrningar i Malmö för att undersöka förutsättningarna att bygga Sveriges första djupgeotermianläggning som är direkt kopplad till fjärrvärmenätet. Om allt går som planerat står anläggningen klar 2022 och levererar förnybar och resurseffektiv värme till fjärrvärmekunderna. Energimyndigheten stöttar pilotprojektet med 12,8 MSEK, projektets totala budget uppgår till 57 MSEK.