”Ny prognos: avmattning eller farligt nära en lågkonjunktur?”

Vilka är de ekonomiska prognoserna för USA, Kina och Europa 2019 och 2020? Vilka risker finns i den svenska ekonomin? Hur motståndskraftig är den svenska konkurrenskraften? Och vilka konsekvenser får en avmattning för svensk basindustri?

Det är en del av frågeställningarna som besvaras i Industriarbetsgivarnas nya ekonomiska prognos.Onsdagen den 13 mars, kl. 10.00 presenterar Industriarbetsgivarnas chefekonom Kerstin Hallsten årets första ekonomiska rapport: ”Avmattning eller farligt nära en lågkonjunktur?”

I rapporten finns en särskild fördjupningsdel om svensk skogsindustri. Rapporten presenteras på en pressträff.

Tid: Onsdagen den 13 mars, kl. 10.00. Presentation av rapporten och därefter tillfälle att ställa frågor. Pressträffen avslutas kl.10.45.

Plats: Industriarbetsgivarna, Storgatan 19
Näringslivets Hus, plan 4.
Lokal: Processen

Anmäl ert deltagande till Marina Lähteenmaa, kommunikationschef, tel. 072-247 50 33 eller e-post: marina.lahteenmaa@industriarbetsgivarna.se

Välkommen!

Om Industriarbetsgivarna

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder nära 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Kerstin Hallsten har en doktorsexamen inom nationalekonomi. Hon har tidigare bland annat arbetat som biträdande avdelningschef på penningpolitiska avdelningen på Riksbanken under många år. Hon har även tidigare varit chefsekonom och avdelningschef på Konjunkturinstitutet samt chef för Ekonomiska avdelningen på Finansdepartementet.

Pressbild på Kerstin Hallsten finns att ladda ner här.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Industriarbetsgivarna: Hamnkonflikten måste få en lösning22.1.2019 14:26:38 CETPressmeddelande

Industriarbetsgivarna beklagar att Hamnarbetarförbundet i dag har tackat nej till medlarnas bud. ”Jag kan bara beklaga att Hamnarbetarförbundet inte verkar vilja hitta lösningar och acceptera det bud som medlarna har lagt fram till Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet i dag. Hamnarbetarna spelar ett högt spel och basindustrin drabbas hårt av konflikten. Deras agerande utgör ett hot mot sysselsättningen inom industrin om man inte snabbt löser situationen”, säger Per Hidesten, vd för Industriarbetsgivarna.