Ny prognos: Efterfrågan på arbetskraft slår rekord i Stockholm- och Uppsalaregionen

Efterfrågan på arbetskraft kommer att vara rekordhög under våren. Stockholm- och Uppsalaregionens arbetsgivare rapporterar en sysselsättningstrend på +38 procent för det andra kvartalet 2022 vilket innebär att man tror på rekordmånga nya jobbtillfällen, enligt ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer. Prognosen pekar på en kraftig tillväxt i samtliga branscher och regioner – samtidigt som många osäkra omvärldsfaktorer kan påverka utfallet.

– Det här är makalösa siffror för arbetsmarknaden i Stockholm- och Uppsalaregionen, som pekar på att den snabba återhämtningen efter pandemitappet håller i sig. Samtidigt så genomfördes undersökningen före kriget i Ukraina och sanktionerna mot Ryssland. Detta kan förstås komma att påverka den svenska ekonomin med ökad inflation och dämpad tillväxttakt, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup Sverige.

Sysselsättningstrenden för Stockholm- och Uppsalaregionen ligger på +38 under andra kvartalet. Detta innebär att regionens arbetsgivare fortsatt väntar sig en rekordhög takt i jobbtillväxten. Motsvarande period förra året väntade sig arbetsgivarna en stadig men lägre sysselsättningstrend på +11 procent. Sysselsättningstrenden för Sverige som helhet ligger på hela +38 procent för andra kvartalet, vilket innebär ett uppsving på 4 procentenheter från föregående kvartals rekordprognos som låg på +34 procent. Mätningen utfördes under perioden 1 januari–7 februari 2022, före Rysslands invasion av Ukraina.

– En utmaning vi står inför är att de jobbtillfällen som skapas inte nödvändigtvis är samma som försvann i pandemin, vilket skapar en obalans mellan den kompetens som efterfrågas och den kompetens som finns att tillgå. Det kommer samtidigt att vara arbetstagarens marknad i vår – de som väljer att byta jobb har stora möjligheter att trycka på för bättre löner och förmånligare villkor, både nu och i framtiden, säger Mikael Jansson.

Samtliga branscher i Arbetsmarknadsbarometern visar positiva jobbprognoser. Starkast prognos kommer från arbetsgivare i bank-, finans- och fastighetsbranschen som rapporterar en sysselsättningstrend på hela +59 procent. Även arbetsgivare inom tech och kommunikation är rejält optimistiska med en jobbprognos på +46 procent.

Topplistor
Svenska regioners jobbprognoser
Svenska branschprognoser

Metodologi (på engelska)

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer för det tredje kvartalet 2022 presenteras den 20 maj.

Svenska regioners jobbprognoser
• Östra Götaland, +45 procent
• Skåne och Blekinge län, +43 procent
• Stockholm- och Uppsalaregionen, +38 procent
• Norra Sverige, +30 procent
• Västra Götaland, +29 procent

Svenska branschprognoser
• Bank-, finans- och fastighetsbranschen, +59 procent
• Parti- och detaljhandeln, +49 procent
• IT, Tech, telekom, kommunikation och media, +46 procent
• Byggbranschen, +31 procent
• Tillverkningsindustrin, +26 procent
• Hotell- och restaurangbranschen, +16 procent

Data samlades in före konflikten i Ukraina. Konfliktens inverkan på sysselsättningsplanerna kommer att visa sig i nästa rapport som publiceras den 20 maj.

Om sysselsättningstrenden
Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det andra kvartalet 2022 förväntar sig 10 procent av de svenska arbetsgivarna att minska arbetsstyrkan, 36 procent förväntar sig en oförändrad sysselsättning medan majoriteten (52 procent) förutser en ökad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +42 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +38 procent.

Om ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer

Employment Outlook Survey är den mest omfattande, framåtblickande sysselsättningsundersökningen i sitt slag, som används globalt som en viktig ekonomisk indikator. ManpowerGroup Employment Outlook Survey startade 1962 och rapporteras alltså nu för 60:e år i rad. För fullständiga resultat besök: manpowergroupusa.com/meos

Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi hjälper organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2022 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för trettonde året. I Sverige har vi omkring 5 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Jefferson Wells® och Talent Solutions®. Varje år sätter vi cirka 18 000 personer i jobb i Sverige.

Ny prognos: Hetaste sommaren någonsin för tillverkningsindustrin24.5.2022 08:40:00 CEST | Pressmeddelande

Efterfrågan på arbetskraft når den högsta sommarprognosen någonsin i tillverkningsindustrin. Svenska arbetsgivare i branschen rapporterar en sysselsättningstrend på +28 procent för det tredje kvartalet 2022, enligt ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer. Det är den högsta sommarprognosen i mätningens 19-åriga historia. Samtidigt kan osäkra omvärldsfaktorer påverka sysselsättningen.

Ny prognos: Hetaste sommaren någonsin för parti- och detaljhandeln24.5.2022 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Efterfrågan på arbetskraft når den högsta sommarprognosen någonsin i parti- och detaljhandeln. Svenska arbetsgivare i branschen rapporterar en sysselsättningstrend på +32 procent för det tredje kvartalet 2022, enligt ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer. Det är den högsta sommarprognosen i mätningens 19-åriga historia. Samtidigt kan osäkra omvärldsfaktorer påverka sysselsättningen.

Ny prognos: Hetaste sommaren någonsin för bank- och fastighetsbranschen24.5.2022 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Efterfrågan på arbetskraft når den högsta sommarprognosen någonsin i bank-, finans- och fastighetsbranschen. Svenska arbetsgivare i de branscherna rapporterar en sysselsättningstrend på +39 procent för det tredje kvartalet 2022, enligt ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer. Det är den högsta sommarprognosen i mätningens 19-åriga historia och den högsta prognosen i samtliga av Sveriges branscher. Samtidigt kan osäkra omvärldsfaktorer påverka sysselsättningen.