Ny prognos: Fler jobbtillfällen i Östra Götaland i vår

Arbetsgivare i Östra Götaland är positiva och tror på en ökad efterfrågan på arbetskraft under andra kvartalet 2019. Sysselsättningstrenden ligger på +9 procent, vilket är ett rejält uppsving jämfört med förra våren då prognosen låg på -5 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger också på +9 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

– Det är verkligen arbetstagarnas marknad nu, med stor kompetensbrist och en ljus prognos för fler jobbtillfällen under våren i Östra Götaland. När det finns många jobb att välja på betyder det också att många företag behöver tänka nytt kring rekryteringen för att säkra sin kompetensförsörjning, både nu och i framtiden, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup Sverige.

Det våras för fler jobb i Östra Götaland
I Östra Götaland tror arbetsgivarna på en ökad sysselsättning under det andra kvartalet 2019, med en jobbprognos på +9 procent. Prognosen innebär ett uppsving på hela 14 procentenheter jämfört med motsvarande period förra året. Då låg prognosen på -5 procent, men i år ser det alltså betydligt ljusare ut. Prognosen är också något högre än föregående kvartals prognos, som låg på +5 procent.

Rekordprognos i norr – negativ prognos i söder
Arbetsgivare i norra Sverige lämnar en rekordprognos på +27 procent och tror på en rejält ökad efterfrågan på arbetskraft under det kommande kvartalet. I mellersta Sverige, där Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län ingår, rapporteras en fortsatt positiv prognos. I storstadsregionerna tror arbetsgivare i Västra Götaland på en stadig jobbtillväxt, medan arbetsgivare i Stockholm-Uppsalaregionen tror på en begränsad efterfrågan på arbetskraft. I Skåne och Blekinge län ligger sysselsättningstrenden på -7 procent, det tredje kvartalet i följd med en negativ jobbprognos.

I Sverige som helhet förväntas en ökad efterfrågan på arbetskraft under det kommande kvartalet med en sysselsättningstrend på +9 procent. Det är den starkaste siffran på nästan två år och fem av sex regioner rapporterar positiva jobbprognoser. Jämfört med motsvarande period förra året är prognosen hela sju procentenheter starkare. Då förväntade sig svenska arbetsgivare knappt någon jobbtillväxt, med en svag sysselsättningstrend på +2 procent.

Hotell- och restaurang samt byggbranschen går som tåget
Åtta av de tio undersökta branscherna i Arbetsmarknadsbarometern visar positiva jobbprognoser inför årets andra kvartal. Arbetsgivare i hotell- och restaurangbranschen rapporterar en urstark prognos på +23 procent. I byggbranschen tror man också på en starkt ökad efterfrågan på arbetskraft med en sysselsättningstrend på +17 procent, ett rejält uppsving på hela 29 procentenheter jämfört med motsvarande period förra året. Även inom transportsektorn, tillverkningsindustrin samt finans-, fastighets- och uppdragssektorn förväntas en stor efterfrågan på kompetens.

– Arbetsmarknadsbarometern visar att arbetsgivare i många branscher tror på en expansiv arbetsmarknad under årets andra kvartal. Särskilt hotell- och restaurangbranschen förväntas gå som tåget, vilket är en bransch som ger många utrikesfödda och unga en fot in på arbetsmarknaden, säger Mikael Jansson.

Topplistor
Svenska regioners jobbprognoser
Branscherna med starkast jobbprognoser

Faktablad: ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer Q2 2019
Rapport: ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer Q2 2019 (på engelska)

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer för det tredje kvartalet 2019 presenteras den 11 juni.

Svenska regioners jobbprognoser
• Norrland, +27 procent
• Västra Götaland och Hallands län, +13 procent
• Östra Götaland, +9 procent
• Mellersta Sverige (Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län), +7 procent
• Stockholm- och Uppsalaregionen, +4 procent
• Skåne och Blekinge län, -7 procent

Svenska branscher med starkast jobbprognoser
• Hotell- och restaurangbranschen, +23 procent
• Byggbranschen, +17 procent
• Transportsektorn, +15 procent
• Finans-, fastighets- och uppdragssektorn, +14 procent
• Tillverkningsindustrin, +9 procent

Om sysselsättningstrenden
Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det andra kvartalet 2019 förväntar sig 18 procent av de svenska arbetsgivarna en ökad sysselsättning, 8 procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan, 1 procent svarar vet ej och majoriteten (73 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +10 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +9 procent

Om ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer
ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer (ManpowerGroup Employment Outlook Survey) har funnits i Sverige i 15 år och är den enda undersökning som mäter framtida sysselsättning globalt, det vill säga hur arbetsgivare bedömer det kommande kvartalet istället för att mäta vad som redan har hänt.

Undersökningen baseras på intervjuer med drygt 59 000 arbetsgivare inom näringsliv och offentlig sektor i 44 länder. I Sverige har drygt 750 intervjuer genomförts. De som tillfrågas utgör ett representativt urval bland arbetsgivare i respektive land, och de har inte hämtats från Manpowers kundregister. Under drygt 50 år har samma fråga ställts till arbetsgivare i bland annat USA, Storbritannien och Kanada. Resultatet av undersökningen är väl använt av beslutsfattare och analytiker världen över.

• Unik: Undersökningen är unik när det gäller storlek, geografisk spridning och branschtäckning.
• Framtidsinriktad: Arbetsmarknadsbarometern är den enda undersökningen som mäter hur arbetsgivarna bedömer personalsituationen inför det kommande kvartalet. De flesta andra undersökningar mäter vad som hänt bakåt i tiden, så kallad retrospektiv analys.
• Konsekvent: Under drygt 50 år har en och samma fråga ställts till arbetsgivarna i bland annat USA och Kanada. Undersökningen har funnits i Sverige sedan 2003.
• Oberoende: Deltagarna i enkäten utgör ett representativt urval bland arbetsgivarna i respektive land och hämtas inte från ManpowersGroups kundregister.
• Pålitlig: Undersökningen baseras på intervjuer med nära 59 000 arbetsgivare från näringslivet och den offentliga sektorn i 44 länder. Tack vare undersökningens omfattning kan detaljerade analyser göras av både branscher och regioner. Respondenterna tas inte från ManpowerGroups kundregister.

ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer Q2 2019

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Ny prognos: Det våras för fler jobbtillfällen inom handeln igen12.3.2019 08:55:05 CETPressmeddelande

Arbetsgivare inom handeln förväntar sig en något ökad efterfrågan på arbetskraft under andra kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på +5 procent. Det ser med andra ord ljusare ut på arbetsmarknaden igen, efter den bleka prognosen från föregående kvartal då arbetsgivarna i handelssektorn inte trodde på någon jobbtillväxt alls. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +9 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.