Ny prognos från Industriarbetsgivarna: ”Fortsatt global avmattning och nedåtrisker som hopar sig”

BNP-tillväxten dämpas ytterligare i år och 2020 i USA, EU och Kina. Nedåtriskerna för den ekonomiska utvecklingen i världen dominerar. I Sverige skapar den svaga kronkursen en kortsiktig stimulans för exportindustrin – samtidigt som företagens motståndskraft riskerar att försvagas, då omvandlingstrycket minskar.

Hur allvarliga är nedåtriskerna i den globala ekonomin? Och varför denna fokus på nedåtrisker? Vilka är konsekvenserna för svensk basindustri? Hur hanterar politiken de ekonomiska utmaningarna – är politiken grus eller olja i maskineriet för svensk tillväxt?

Det är några av frågeställningarna i en ny ekonomisk rapport från Industriarbetsgivarna. Tisdagen den 11 juni, kl. 9.30 presenterar Industriarbetsgivarnas chefekonom Kerstin Hallsten årets andra ekonomiska rapport ”Fortsatt global avmattning och nedåtrisker som hopar sig”.

I rapporten finns denna gång en särskild fördjupningsdel om utgångsläget för tillväxt i svensk basindustri. Rapporten presenteras på en pressträff.

Tid: Tisdagen den 11 juni, kl. 9.30.Presentation av rapporten och därefter svarar Kerstin Hallsten och Per Hidesten från Industriarbetsgivarna på frågor.

Plats: Industriarbetsgivarna, Storgatan 19
Näringslivets hus, plan 4

Lokal: Verket

Anmäl ert deltagande till Marina Lähteenmaa, kommunikationschef på
e-post: marina.lahteenmaa@industriarbetsgivarna.se eller tel: 072-247 50 33

Om Industriarbetsgivarna

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder nära 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Kerstin Hallsten har en doktorsexamen inom nationalekonomi. Hon har tidigare bland annat arbetat som biträdande avdelningschef på penningpolitiska avdelningen på Riksbanken under många år. Hon har även tidigare varit chefsekonom och avdelningschef på Konjunkturinstitutet samt chef för Ekonomiska avdelningen på Finansdepartementet. Pressbild på Kerstin Hallsten finns att ladda ner här.

Ny rapport: Regleringshinder och kompetensbrist hämmar industrins tillväxt13.3.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Basindustrins utveckling spelar en avgörande roll för att lösa Sveriges framtidsutmaningar – att stimulera ekonomin och lyckas med den gröna omställningen. Men tillväxten hämmas alltjämt av regleringshinder och en bristande kompetensförsörjning. Det visar rapporten ”Renässans för industriell utveckling 2024” av forskaren och samhällsdebattören Nima Sanandaji, som tagits fram på uppdrag av Industriarbetsgivarna.