Ny prognos: Östra Götalands arbetsgivare tror på blomstrande jobbtrend

Arbetsgivare i Östa Götaland förväntar sig en kraftig jobbtillväxt under första kvartalet 2022 med en sysselsättningstrend på +35 procent, vilket är den näst starkaste prognosen i landet. Som helhet inleds valåret i Sverige med en rekordstark prognos på +34 procent, enligt ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

– Arbetsgivarnas prognoser i Östa Götaland indikerar en stark återhämtning efter pandemin, där det nya året inleds med en kraftigt ökad sysselsättning. För att den här prognosen ska infrias är det viktigt att skapa goda förutsättningar för företag att hitta rätt kompetens, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup Sverige.

Östra Götalands arbetsgivare, det vill säga verksamheter i Östergötlands, Jönköpings, Kronobergs och Kalmar län, visar stark framtidstro och förväntar sig en kraftigt ökad efterfrågan på arbetskraft inför det första kvartalet 2022. Sysselsättningstrenden ligger på +35 procent, vilket innebär den näst mest positiva jobbprognosen i landet.

Prognosen är hela 14 procentenheter starkare än föregående kvartal, då sysselsättningstrenden låg på +21 procent. Jämfört med motsvarande period förra året är prognosen 28 procentenheter starkare, då arbetsgivare i Östra Götaland väntade sig en knapp ökning av arbetskraften med en prognos på +7 procent.

Snabb återhämtning i samtliga regioner
Sysselsättningstrenden för Sverige som helhet ligger på hela +34 procent, vilket innebär att svenska arbetsgivare förutspår en snabb återhämtning efter pandemitappet, genom en rekordhög takt i jobbtillväxten under det första kvartalet 2022. Optimismen återspeglas i hela landet, med en sysselsättningstrend på över +30 procent i samtliga regioner. Starkast siffror rapporterar arbetsgivarna i mellersta Sverige (Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län), med en jobbprognos på +42 procent.

Rivstart för handeln
Samtliga branscher i Arbetsmarknadsbarometern inleder året med positiva jobbprognoser. Snabbast återhämtning förväntas i parti- och detaljhandeln som rapporterar en sysselsättningstrend på hela +47 procent. Även arbetsgivare i byggbranschen och tillverkningsindustrin förutspår en rejäl återhämtning med en jobbprognos på +35 respektive +29 procent. Globalt uppvisar IT, Tech, telekom, media- och kommunikationsbranschen starkast prognos med +50 procent.

– De genomgående positiva framtidsutsikterna skapar goda förutsättningar för en stärkt arbetsmarknad. Om arbetsgivare i alla branscher och regioner ska kunna rekrytera i den takt de vill är det nu viktigt att snabbt anpassa sig till arbetsmarknaden efter pandemin, där människor i allt högre grad eftersträvar frihet och flexibilitet framför hög lön och karriärmöjligheter, säger Mikael Jansson.

Mätningen genomfördes under pågående pandemi, den 1-29 oktober, vilket gör att siffrorna är svårtolkade för en långsiktig analys av arbetsmarknaden. De ska därför ses som en ögonblicksbild av de svarande företagens nyanställningsintentioner för mätningsperioden.

Topplista
Svenska regioners jobbprognoser

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer för det andra kvartalet 2022 presenteras den 8 mars.

Svenska regioners jobbprognoser
1. Mellersta Sverige (Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län), +42 procent
2. Östra Götaland, +35 procent
3. Stockholm- och Uppsalaregionen, +33 procent
3. Skåne och Blekinge län, +33 procent
5. Västra Götaland, +31 procent
6. Norra Sverige, +31 procent

Om sysselsättningstrenden
Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det första kvartalet 2022 förväntar sig 13 procent av de svenska arbetsgivarna att minska arbetsstyrkan, 40 procent förväntar sig en oförändrad sysselsättning medan majoriteten (44 procent) förutser en ökad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då + 31 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden + 34 procent.

Om ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer
ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer (ManpowerGroup Employment Outlook Survey) har funnits i Sverige i 16 år och är den enda globala undersökning som mäter framtida sysselsättning, det vill säga hur arbetsgivare bedömer det kommande kvartalet i stället för att mäta vad som redan har hänt. Undersökningen baseras på intervjuer med drygt 59 000 arbetsgivare inom näringsliv och offentlig sektor i 44 länder. I Sverige har drygt 600 intervjuer genomförts.

Undersökningen är unik när det gäller storlek, geografisk spridning och branschtäckning. Tack vare undersökningens omfattning kan detaljerade analyser göras av både branscher och regioner. De som tillfrågas utgör ett representativt urval bland arbetsgivare i respektive land, och de har inte hämtats från Manpowers kundregister. Under drygt 60 år har samma fråga ställts till arbetsgivare i hela världen: ”How do you anticipate total employment at your location to change in the coming three months as compared to the current quarter?”. Resultatet av undersökningen är väl använt av beslutsfattare och analytiker världen över.

Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi bidrar genom att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2021 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för tolfte året i rad. I Sverige har vi omkring 7 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Talent Solutions® och Jefferson Wells®. Varje år sätter vi 15 000 personer i jobb i Sverige.

Klar majoritet av svenska företag uppger att de inte är jämställda7.3.2024 15:08:14 CET | Pressmeddelande

Endast var sjätte arbetsgivare i Sverige, 16 procent, uppger att de har uppnått full jämställdhet – det visar en ny undersökning bland 788 svenska företag, genomförd av ManpowerGroup inför internationella kvinnodagen. Hela fyra av tio arbetsgivare, 38 procent, uppger att de är ganska eller mycket långt ifrån att uppnå jämställdhet, medan 43 procent uppger att de är på god väg.