Ny prognos: Uppsving för höstens arbetsmarknad i Östra Götaland
Arbetsgivare i Östra Götaland förväntar sig en något ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet ligger på +4 procent, ett uppsving från motsvarande period förra året då prognosen låg på -6 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

– En intensiv valrörelse och osäkerhet kring valresultatet har inte minskat optimismen hos arbetsgivarna i Östra Götaland, som tror på något fler jobbtillfällen under hösten. Kompetensbristen i Sverige är fortsatt stor, och nu behöver frågan om kompetensförsörjning prioriteras, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.
Något fler jobb väntas i Östra Götaland
Sysselsättningstrenden för Östra Götaland är +4 procent vilket innebär att arbetsgivare i regionen tror på en något ökad jobbtillväxt under hösten. Det är en ökning från föregående kvartals jobbprognos på -2 procent och ett uppsving på hela 10 procentenheter jämfört med samma period 2017, då arbetsgivare i regionen rapporterade en negativ sysselsättningstrend på -6 procent.
Rekordprognos för mellersta Sverige
Sysselsättningstrenden för Sverige som helhet ökar med fyra procentenheter från föregående kvartal till +8 procent, den näst starkaste jobbprognosen under de senaste fem åren. Framför allt är det i mellersta Sverige där jobben väntas finnas. Arbetsgivare i Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län rapporterar regionens starkaste sysselsättningstrend någonsin, på hela +24 procent. Efter flera kvartal av svaga prognoser lämnar även Norrlands arbetsgivare en optimistisk jobbprognos på +8 procent. Av storstadsregionerna förväntas rejält fler jobb i Västsverige, medan Stockholm-Uppsalaregionen och Skåne rapporterar försiktiga jobbprognoser.
Fler jobbtillfällen inom handeln och industrin
Nio av de tio undersökta branscherna i Arbetsmarknadsbarometern lämnar positiva jobbprognoser. De mest optimistiska arbetsgivarna återfinns i såväl tillverkningsindustrin som i parti- och detaljhandeln, med sysselsättningstrender på +16 procent. Även arbetsgivare i hotell- och restaurangbranschen samt byggbranschen lämnar fortsatt starka jobbprognoser.
– Arbetsmarknadsbarometern pekar på ett uppsving för industrin, vilket är goda nyheter om trenden håller i sig. Samtidigt upplever svenska företag i flera branscher att det blir allt svårare att rekrytera. I dag har vi den mest omfattande kompetensbristen i Sverige på 12 år, enligt vår senaste undersökning Talent Shortage, säger Lars Forseth.
Topplistor
Svenska regioners jobbprognoser
Branscherna med starkast jobbprognoser
Bilagor
Faktablad: ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer Q4 2018
Rapport: ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer Q4 2018 (på engelska)
För mer information, kontakta gärna:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se
ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer för det första kvartalet 2019 presenteras den 11 december.
Svenska regioners jobbprognoser
1. Mellersta Sverige (Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län), +24 procent
2. Västra Götaland och Hallands län, +11 procent
3. Norrland, +8 procent
4. Östra Götaland, +4 procent
5. Stockholm- och Uppsalaregionen, +3 procent
6. Skåne och Blekinge län, +2 procent
Svenska branscher med starkast jobbprognoser
1. Parti- och detaljhandeln, +16 procent
1. Tillverkningsindustrin, +16 procent
3. Hotell- och restaurangbranschen, +14 procent
4. Byggbranschen, +13 procent
Om sysselsättningstrenden
Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det fjärde kvartalet 2018 förväntar sig 11 procent av de svenska arbetsgivarna en ökad sysselsättning, 4 procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan majoriteten (82 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +7 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +8 procent
Om ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer
ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer (ManpowerGroup Employment Outlook Survey) har funnits i Sverige i 15 år och är den enda undersökning som mäter framtida sysselsättning globalt, det vill säga hur arbetsgivare bedömer det kommande kvartalet istället för att mäta vad som redan har hänt.
Undersökningen baseras på intervjuer med drygt 59 000 arbetsgivare inom näringsliv och offentlig sektor i 44 länder. I Sverige har 763 intervjuer genomförts. De som tillfrågas utgör ett representativt urval bland arbetsgivare i respektive land, och de har inte hämtats från Manpowers kundregister. Under drygt 50 år har samma fråga ställts till arbetsgivare i bland annat USA, Storbritannien och Kanada. Resultatet av undersökningen är väl använt av beslutsfattare och analytiker världen över.
• Unik: Undersökningen är unik när det gäller storlek, geografisk spridning och branschtäckning.
• Framtidsinriktad: Arbetsmarknadsbarometern är den enda undersökningen som mäter hur arbetsgivarna bedömer personalsituationen inför det kommande kvartalet. De flesta andra undersökningar mäter vad som hänt bakåt i tiden, så kallad retrospektiv analys.
• Konsekvent: Under drygt 50 år har en och samma fråga ställts till arbetsgivarna i bland annat USA och Kanada. Undersökningen har funnits i Sverige sedan 2003.
• Oberoende: Deltagarna i enkäten utgör ett representativt urval bland arbetsgivarna i respektive land och hämtas inte från ManpowersGroups kundregister.
• Pålitlig: Undersökningen baseras på intervjuer med nära 59 000 arbetsgivare från näringslivet och den offentliga sektorn i 44 länder. Tack vare undersökningens omfattning kan detaljerade analyser göras av både branscher och regioner. Respondenterna tas inte från ManpowerGroups kundregister.
Nyckelord
Kontakter
Hélène BelinKommunikationschef - Kommunikation och PR
0703 77 45 43helene.belin@manpowergroup.seBilder
Dokument
Om
Om ManpowerGroup
ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.
Följ ManpowerGroup
Abonnera på våra pressmeddelanden.
Senaste pressmeddelandena från ManpowerGroup
ManpowerGroup och Ung Företagsamhet gör unga redo för arbetslivet19.2.2019 07:43:29 | Pressmeddelande
ManpowerGroup kliver in som partner till den ideella organisationen Ung Företagsamhet, i ett samarbete som ska bidra till att fler unga snabbt kommer ut i arbete efter avslutad utbildning. ManpowerGroup kommer bland annat dela med sig av fakta och kunskap kring rekrytering och vad som krävs på framtidens arbetsmarknad, samt delta i juryarbetet för SM i Ung Företagsamhet.
Ny undersökning: Kramar är ganska okej på jobbet – men var försiktig med flirtandet14.2.2019 07:00:00 | Pressmeddelande
Kärlek på jobbet? Ja, visst! Men de flesta svenskar vill ogärna se kollegornas kärleksuttryck på arbetsplatsen. Få arbetsgivare verkar dessutom ha riktlinjer för de situationer som kan uppstå vid kärleksrelationer på jobbet, visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.
Kommentar: Så påverkar den krisande bostadsmarknaden arbetsmarknaden6.2.2019 11:00:00 | Pressmeddelande
I dag presenterar Svenskt Näringsliv den nya rapporten ”Den krisande bostadsmarknaden – dags för genomgripande reformer” under ett seminarium, där bland annat ManpowerGroups vd Mikael Jansson medverkar. Rapporten pekar på konsekvenserna som bostadsmarknaden har för den svenska arbetsmarknaden och visar att bostadsbristen försvårat rekryteringen för vart femte företag under det senaste året.
Allt fler sköter jobbkommunikationen via sociala medier9.1.2019 08:35:00 | Pressmeddelande
Sociala medier de senaste åren gått från att vara ett karriärverktyg för personer som letar nytt jobb till att bli mer av ett verktyg i arbetsvardagen. En fjärdedel av svenskarna använder nu sina sociala kanaler för att kommunicera, visar Sveriges största arbetslivsundersökning, Manpower Work Life.
Prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen inom hotell- och restaurangbranschen8.1.2019 09:08:05 | Pressmeddelande
Arbetsgivare inom hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en fortsatt stark efterfrågan på arbetskraft under första kvartalet 2019 med en sysselsättningstrend på +12 procent, en minskning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på urstarka +21 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +5 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.
Prognos: Ingen jobbtillväxt för handeln i början av 20198.1.2019 09:07:12 | Pressmeddelande
Arbetsgivare inom handeln förväntar sig stiltje på arbetsmarknaden under första kvartalet 2019 med en sysselsättningstrend på 0 procent, en minskning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på +14 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +5 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum