Ny prognos: Uppsving för höstens arbetsmarknad i Västsverige

Arbetsgivare i Västsverige förväntar sig en starkt ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för regionen, där Västra Götaland och Hallands län ingår, ligger på +11 procent för det fjärde kvartalet, en liten ökning från föregående kvartals prognos med tre procentenheter. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

– En intensiv valrörelse och osäkerhet kring valresultatet har inte minskat optimismen hos arbetsgivarna i Västsverige, som tror på många fler jobbtillfällen under hösten. Kompetensbristen i Sverige är fortsatt stor, och nu behöver frågan om kompetensförsörjning prioriteras, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.

Många fler jobb väntas i Västsverige
Sysselsättningstrenden för Västsverige, där Västra Götaland och Hallands län ingår, är +11 procent. Det innebär att arbetsgivare i regionen tror på en starkt ökad jobbtillväxt under hösten. Prognosen är en ökning från föregående kvartals jobbprognos på +8 procent och ett uppsving på sex procentenheter jämfört med samma period 2017, då arbetsgivare i regionen rapporterade en sysselsättningstrend på +5 procent.

Rekordprognos för mellersta Sverige
Sysselsättningstrenden för Sverige som helhet ökar med fyra procentenheter från föregående kvartal till +8 procent, den näst starkaste jobbprognosen under de senaste fem åren. Framför allt är det i mellersta Sverige där jobben väntas finnas. Arbetsgivare i Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län rapporterar regionens starkaste sysselsättningstrend någonsin, på hela +24 procent. Efter flera kvartal av svaga prognoser lämnar även Norrlands arbetsgivare en optimistisk jobbprognos på +8 procent. I storstadsregionerna Stockholm-Uppsala och Skåne rapporteras dock försiktiga jobbprognoser.

Fler jobbtillfällen inom handeln och industrin
Nio av de tio undersökta branscherna i Arbetsmarknadsbarometern lämnar positiva jobbprognoser. De mest optimistiska arbetsgivarna återfinns i såväl tillverkningsindustrin som i parti- och detaljhandeln, med sysselsättningstrender på +16 procent. Även arbetsgivare i hotell- och restaurangbranschen samt byggbranschen lämnar fortsatt starka jobbprognoser.

– Arbetsmarknadsbarometern pekar på ett uppsving för industrin, vilket är goda nyheter om trenden håller i sig. Samtidigt upplever svenska företag i flera branscher att det blir allt svårare att rekrytera. I dag har vi den mest omfattande kompetensbristen i Sverige på 12 år, enligt vår senaste undersökning Talent Shortage, säger Lars Forseth.

Topplistor
Svenska regioners jobbprognoser
Branscherna med starkast jobbprognoser

Faktablad: ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer Q4 2018
Rapport: ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer Q4 2018 (på engelska)

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer för det första kvartalet 2019 presenteras den 11 december.

Svenska regioners jobbprognoser
1. Mellersta Sverige (Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län), +24 procent
2. Västra Götaland och Hallands län, +11 procent
3. Norrland, +8 procent
4. Östra Götaland, +4 procent
5. Stockholm- och Uppsalaregionen, +3 procent
6. Skåne och Blekinge län, +2 procent

Svenska branscher med starkast jobbprognoser
1. Parti- och detaljhandeln, +16 procent
1. Tillverkningsindustrin, +16 procent
3. Hotell- och restaurangbranschen, +14 procent
4. Byggbranschen, +13 procent

Om sysselsättningstrenden
Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det fjärde kvartalet 2018 förväntar sig 11 procent av de svenska arbetsgivarna en ökad sysselsättning, 4 procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan majoriteten (82 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +7 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +8 procent

Om ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer
ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer (ManpowerGroup Employment Outlook Survey) har funnits i Sverige i 15 år och är den enda undersökning som mäter framtida sysselsättning globalt, det vill säga hur arbetsgivare bedömer det kommande kvartalet istället för att mäta vad som redan har hänt.

Undersökningen baseras på intervjuer med drygt 59 000 arbetsgivare inom näringsliv och offentlig sektor i 44 länder. I Sverige har 763 intervjuer genomförts. De som tillfrågas utgör ett representativt urval bland arbetsgivare i respektive land, och de har inte hämtats från Manpowers kundregister. Under drygt 50 år har samma fråga ställts till arbetsgivare i bland annat USA, Storbritannien och Kanada. Resultatet av undersökningen är väl använt av beslutsfattare och analytiker världen över.

• Unik: Undersökningen är unik när det gäller storlek, geografisk spridning och branschtäckning.
• Framtidsinriktad: Arbetsmarknadsbarometern är den enda undersökningen som mäter hur arbetsgivarna bedömer personalsituationen inför det kommande kvartalet. De flesta andra undersökningar mäter vad som hänt bakåt i tiden, så kallad retrospektiv analys.
• Konsekvent: Under drygt 50 år har en och samma fråga ställts till arbetsgivarna i bland annat USA och Kanada. Undersökningen har funnits i Sverige sedan 2003.
• Oberoende: Deltagarna i enkäten utgör ett representativt urval bland arbetsgivarna i respektive land och hämtas inte från ManpowersGroups kundregister.
• Pålitlig: Undersökningen baseras på intervjuer med nära 59 000 arbetsgivare från näringslivet och den offentliga sektorn i 44 länder. Tack vare undersökningens omfattning kan detaljerade analyser göras av både branscher och regioner. Respondenterna tas inte från ManpowerGroups kundregister.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Ny prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen i mellersta Sverige11.12.2018 08:41Pressmeddelande

Arbetsgivare i mellersta Sverige, där Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län ingår, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft i början på det nya året. Sysselsättningstrenden för regionen ligger på +5 procent för det första kvartalet, på samma nivå som Sverige som helhet. Det är dock en rejäl minskning jämfört med föregående kvartals rekordprognos på +22 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen i Västsverige11.12.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i Västra Götalands och Hallands län, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft i början på det nya året. Sysselsättningstrenden för regionen ligger på +6 procent för det första kvartalet, långt från rekordprognosen för motsvarande period förra året som då låg på +16 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +5 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.