Ny psykologibok som sammanbinder vetenskapsteori och forskningsmetodik får Kurslitteraturprisets hederspris

Genom att kombinera vetenskapsteori och forskningsmetodik specifikt inriktad på psykologin som vetenskap, belönas den kommande boken Psykologin som vetenskap med Kurslitteraturprisets hederspris. – Alltför ofta behandlas vetenskapsteori och forskningsmetodik separat, i stället för att knytas samman, säger bokens författare.

Kurslitteraturpriset är Sveriges främsta utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Alla som har en bokidé för universitet och högskola kan tävla. I år går ett av hedersprisen och 50 000 kronor till den kommande boken Psykologin som vetenskap, med följande motivering från juryn:

”För en lärobok som kombinerar vetenskapsteori och forskningsmetodik och dessutom utgår från ämnets särskilda förutsättningar. I Lundh och Nilssons verk, Psykologin som vetenskap, behandlas grundläggande och komplexa vetenskapsteoretiska och forskningsmetodologiska frågor med djup och allvar. Samtidigt är stilen så njutbar och nyanserad och tilltalet så engagerande att läsaren med lätthet förs genom texten. Såväl den nyfikne nybörjarstudenten som den mer avancerade masterstudenten kommer ha stor behållning av Lundh och Nilssons angelägna och ytterligt välskrivna lärobok.”

Bakom boken står författarna Lars-Gunnar Lundh, professor i klinisk psykologi vid Lunds universitet och Artur Nilsson, FD, vikarierande lektor vid Institutionen för psykologi, Lunds universitet.

Boken avser att ge en introduktion till vetenskapsteori och forskningsmetodik specifikt inriktad på psykologin som vetenskap. Idén växte fram ur författarnas erfarenheter av undervisning på kurser i vetenskapsteori och forskningsmetodik inom psykologiämnet.
– Trots att det finns en uppsjö av böcker i vetenskapsteori och forskningsmetodik, är det svårt att hitta kurslitteratur som passar på introduktionskurser inom psykologiämnet och vår bok avser att fylla detta behov, säger författarna.

Om Kurslitteraturpriset

Kurslitteraturpriset delas årligen ut av Studentlitteratur och syftar till att inspirera forskare och lärare att skapa nytänkande och pedagogisk kurslitteratur för universitet och högskola.

Traditionsenligt har även ett förstapris utsetts, En berättelse om organisering av Maria Grafström, Anna Jonsson, Oline stig och Lars Strannegård samt ytterligare ett hederspris, Språklig sårbarhet i förskola och skola av Barbro Bruce, Ulrika Ivarsson, Anna-Karin Svensson och Eva Sventelius. Samtliga pris delas under högtidliga former ut i Stockholm den 14 september. Prissumman, en kvarts miljon kronor, fördelas med 150 000 kronor till förstapriset och 50 000 kronor vardera till de två hederspriserna.

Vill du veta mer om Kurslitteraturpriset och läsa motiveringarna i sin helhet? Se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset

För ytterligare kommentarer kontakta:
Stefan Persson, VD Studentlitteratur och juryns ordförande
E-post: stefan.persson@studentlitteratur.se

Kurslitteraturpriset firar 10 år – nu startar 2018 års tävling10.1.2018 08:00Pressmeddelande

Nu startar den tionde omgången av Kurslitteraturpriset, Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Priset är instiftat av Studentlitteratur och syftar till att visa på kurslitteraturens betydelse för den högre utbildningen i Sverige. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och belöna författarnas värdefulla arbete. För mer information, se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset.

Har ni en informationssäker kultur på jobbet?31.10.2017 10:55Pressmeddelande

Vi hör ofta i nyheterna om informationsläckor och känsliga uppgifter som har kommit på villovägar. Säkra tekniska lösningar är naturligtvis väsentliga – men det räcker inte. Den nyutkomna boken Informationssäkerhet och organisationskultur lyfter fram vikten av att skapa en säkerhetsmedveten kultur inom organisationen. – Det här är den första boken i ämnet informationssäkerhet med fokus på kultur. Oftast fokuserar man på tekniska lösningar, och det är jätteviktigt, men vi vill lyfta fram de sociala aspekterna inom informationssäkerhet, säger Jonas Hallberg, teknisk doktor och verksam vid FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). Boken är ett led i ett forskningsprogram med just detta syfte, som har finansierats av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Programmet har pågått i fem år och har genererat ett flertal vetenskapliga publikationer. Medverkande i programmet, och författare till boken, är ett stort antal forskare från flera svenska universitet och FOI. Det innebär att

Minusräntor förklaras i fjortonde upplagan av Vår ekonomi13.9.2017 15:00Pressmeddelande

Vår ekonomi är den mest sålda läroboken i Sverige. 30 år efter att boken först publicerades kommer nu den fjortonde upplagan, uppdaterad med den senaste utvecklingen för svensk och internationell ekonomi. – Med den senaste finanskrisen, minusräntor och en intensiv migrationsdebatt har verkligheten sprungit ifrån många gamla läroböcker. Den nya upplagan av Vår ekonomi är modern, uppdaterad och anknyter till dagens debatt, säger SEB:s seniorekonom Klas Eklund, bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till bok om modern industriell ekonomi16.6.2017 09:36Pressmeddelande

Genom att den banar väg för en modern syn på ämnet industriell ekonomi och ger en förståelse för ekonomi i teknikintensiva verksamheter, belönas den kommande boken Modern industriell ekonomi med årets Kurslitteraturpris. – Vår förhoppning är att boken ska tydliggöra vad ämnet industriell ekonomi står för idag och därmed också kan ladda begreppet "industriell" med nya värden, säger författarna.