Ny psykologibok som sammanbinder vetenskapsteori och forskningsmetodik får Kurslitteraturprisets hederspris

Genom att kombinera vetenskapsteori och forskningsmetodik specifikt inriktad på psykologin som vetenskap, belönas den kommande boken Psykologin som vetenskap med Kurslitteraturprisets hederspris. – Alltför ofta behandlas vetenskapsteori och forskningsmetodik separat, i stället för att knytas samman, säger bokens författare.

Kurslitteraturpriset är Sveriges främsta utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Alla som har en bokidé för universitet och högskola kan tävla. I år går ett av hedersprisen och 50 000 kronor till den kommande boken Psykologin som vetenskap, med följande motivering från juryn:

”För en lärobok som kombinerar vetenskapsteori och forskningsmetodik och dessutom utgår från ämnets särskilda förutsättningar. I Lundh och Nilssons verk, Psykologin som vetenskap, behandlas grundläggande och komplexa vetenskapsteoretiska och forskningsmetodologiska frågor med djup och allvar. Samtidigt är stilen så njutbar och nyanserad och tilltalet så engagerande att läsaren med lätthet förs genom texten. Såväl den nyfikne nybörjarstudenten som den mer avancerade masterstudenten kommer ha stor behållning av Lundh och Nilssons angelägna och ytterligt välskrivna lärobok.”

Bakom boken står författarna Lars-Gunnar Lundh, professor i klinisk psykologi vid Lunds universitet och Artur Nilsson, FD, vikarierande lektor vid Institutionen för psykologi, Lunds universitet.

Boken avser att ge en introduktion till vetenskapsteori och forskningsmetodik specifikt inriktad på psykologin som vetenskap. Idén växte fram ur författarnas erfarenheter av undervisning på kurser i vetenskapsteori och forskningsmetodik inom psykologiämnet.
– Trots att det finns en uppsjö av böcker i vetenskapsteori och forskningsmetodik, är det svårt att hitta kurslitteratur som passar på introduktionskurser inom psykologiämnet och vår bok avser att fylla detta behov, säger författarna.

Om Kurslitteraturpriset

Kurslitteraturpriset delas årligen ut av Studentlitteratur och syftar till att inspirera forskare och lärare att skapa nytänkande och pedagogisk kurslitteratur för universitet och högskola.

Traditionsenligt har även ett förstapris utsetts, En berättelse om organisering av Maria Grafström, Anna Jonsson, Oline stig och Lars Strannegård samt ytterligare ett hederspris, Språklig sårbarhet i förskola och skola av Barbro Bruce, Ulrika Ivarsson, Anna-Karin Svensson och Eva Sventelius. Samtliga pris delas under högtidliga former ut i Stockholm den 14 september. Prissumman, en kvarts miljon kronor, fördelas med 150 000 kronor till förstapriset och 50 000 kronor vardera till de två hederspriserna.

Vill du veta mer om Kurslitteraturpriset och läsa motiveringarna i sin helhet? Se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset

För ytterligare kommentarer kontakta:
Stefan Persson, VD Studentlitteratur och juryns ordförande
E-post: stefan.persson@studentlitteratur.se

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.