Ny psykologibok som sammanbinder vetenskapsteori och forskningsmetodik får Kurslitteraturprisets hederspris

Genom att kombinera vetenskapsteori och forskningsmetodik specifikt inriktad på psykologin som vetenskap, belönas den kommande boken Psykologin som vetenskap med Kurslitteraturprisets hederspris. – Alltför ofta behandlas vetenskapsteori och forskningsmetodik separat, i stället för att knytas samman, säger bokens författare.

Kurslitteraturpriset är Sveriges främsta utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Alla som har en bokidé för universitet och högskola kan tävla. I år går ett av hedersprisen och 50 000 kronor till den kommande boken Psykologin som vetenskap, med följande motivering från juryn:

”För en lärobok som kombinerar vetenskapsteori och forskningsmetodik och dessutom utgår från ämnets särskilda förutsättningar. I Lundh och Nilssons verk, Psykologin som vetenskap, behandlas grundläggande och komplexa vetenskapsteoretiska och forskningsmetodologiska frågor med djup och allvar. Samtidigt är stilen så njutbar och nyanserad och tilltalet så engagerande att läsaren med lätthet förs genom texten. Såväl den nyfikne nybörjarstudenten som den mer avancerade masterstudenten kommer ha stor behållning av Lundh och Nilssons angelägna och ytterligt välskrivna lärobok.”

Bakom boken står författarna Lars-Gunnar Lundh, professor i klinisk psykologi vid Lunds universitet och Artur Nilsson, FD, vikarierande lektor vid Institutionen för psykologi, Lunds universitet.

Boken avser att ge en introduktion till vetenskapsteori och forskningsmetodik specifikt inriktad på psykologin som vetenskap. Idén växte fram ur författarnas erfarenheter av undervisning på kurser i vetenskapsteori och forskningsmetodik inom psykologiämnet.
– Trots att det finns en uppsjö av böcker i vetenskapsteori och forskningsmetodik, är det svårt att hitta kurslitteratur som passar på introduktionskurser inom psykologiämnet och vår bok avser att fylla detta behov, säger författarna.

Om Kurslitteraturpriset

Kurslitteraturpriset delas årligen ut av Studentlitteratur och syftar till att inspirera forskare och lärare att skapa nytänkande och pedagogisk kurslitteratur för universitet och högskola.

Traditionsenligt har även ett förstapris utsetts, En berättelse om organisering av Maria Grafström, Anna Jonsson, Oline stig och Lars Strannegård samt ytterligare ett hederspris, Språklig sårbarhet i förskola och skola av Barbro Bruce, Ulrika Ivarsson, Anna-Karin Svensson och Eva Sventelius. Samtliga pris delas under högtidliga former ut i Stockholm den 14 september. Prissumman, en kvarts miljon kronor, fördelas med 150 000 kronor till förstapriset och 50 000 kronor vardera till de två hederspriserna.

Vill du veta mer om Kurslitteraturpriset och läsa motiveringarna i sin helhet? Se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset

För ytterligare kommentarer kontakta:
Stefan Persson, VD Studentlitteratur och juryns ordförande
E-post: stefan.persson@studentlitteratur.se

Ny bok om att förändra ett destruktivt ledarskap19.4.2018 15:35Pressmeddelande

Utmattade medarbetare, ständiga konflikter och sämre resultat. Det är några av konsekvenserna ett destruktivt ledarskap kan få. Men kunskap och självinsikt kan bryta den onda cirkeln och få organisationen att utvecklas. Det är budskapet i den nya boken ”Destruktivt ledarskap” av fil dr Maria Fors Brandebo och hennes forskarkollegor fil dr Sofia Nilsson och professor Gerry Larsson, alla verksamma vid Försvarshögskolans Ledarskapscentrum.

Elevernas favoritläromedel i matematik – nu även för högstadiet9.4.2018 07:00Pressmeddelande

Läromedlet som får elever att gilla matematik är också Sveriges mest använda matematikläromedel. Och nu släpps äntligen serien för högstadiet. Favorit matematik 7–9 bygger på ett beprövat finskt koncept, men är utvecklad, förbättrad och dessutom ingår programmering som en anpassning till den nya läroplanen. Matematiken förklaras grundligt och från början och passar därför även elever som inte arbetat med Favorit matematik på mellanstadiet. Inför höstterminen 2018 släpps Favorit matematik 7, och under 2019 och 2020 släpps resterande delar i serien.

Ny bok ger röst åt barn på flykt19.3.2018 16:00Pressmeddelande

De senaste åren har Sverige tagit emot tusentals barn på flykt, många med svåra erfarenheter i bagaget. I sin nya bok Barn på flykt vill Sophie Arnö, psykolog och journalist, lyfta fram deras egna berättelser och samtidigt öka förståelsen för hur rätt stöd kan hjälpa dem att finna trygghet i Sverige. Boken innehåller bilder tagna av de välkända fotograferna Paul Hansen, Jörgen Hildebrandt, Karl Melander och Kari Beate Nosterud, som varit med under flera av författarens resor.

Här möts forskningen och skolans vardag – Ny bok beskriver det kollegiala lärandet 2.06.3.2018 10:15Pressmeddelande

Hur kan man bedriva forskningsbaserad förändring utifrån en skolas lokala förutsättningar? Och hur kan lyckade satsningar i ett klassrum, eller på en skola, spridas och komma fler till del? Om just dessa frågor handlar Att förbättra skolan för alla. Boken är en översättning av Leaning to Improve, skriven av ledande skolforskare i USA. Anthony S. Bryk, en av bokens författare, är en av huvudtalarna på Nordiska Skolledarkongressen 2018 (13-14 mars), i Göteborg.