NY RAPPORT: 65+ ska inte gå minus

Efterfrågan på erfaren ingenjörskompetens är stor. För arbetsgivare finns möjligheter till reducerade kostnader i storleksordningen 200 000 – 300 000 kronor per år för att behålla äldre ingenjörer i arbete. Ändå är det idag bara varannan ingenjör som jobbar vidare efter 65. Det visar en ny rapport från Sveriges Ingenjörer. Förbundet bedömer att med rätt incitament skulle 2000 yrkesverksamma ingenjörer kunna tillföras arbetsmarknaden.

I rapporten har Sveriges Ingenjörer studerat hur ingenjörer som just uppnått pensionsåldern kan utgöra en outnyttjad kompetensresurs på arbetsmarknaden

– Vår rapport visar att idag är det bara varannan ingenjör som arbetar efter 65. Det skulle kunna vara fler. Den kunskap och kompetens som dessa ingenjörer besitter är ovärderlig. Inte bara för företagen, utan för hela Sverige. Erfarna ingenjörer behövs, inte minst om vi ser till den gröna omställning som är nödvändig för att vi ska klara klimatmålen. säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef på Sveriges Ingenjörer.

Arbetslösheten för ingenjörer har sjunkit snabbt från 1,7 procent i januari 2021 till rekordlåga 0,9 procent i april 2022. Det är den lägsta siffran på tio år. Samtidigt visar SCB:s senaste arbetskraftsbarometer att 5 av 10 utbildningar, som flest arbetsgivare uppger att de behöver öka antalet anställda med, är ingenjörsutbildningar.

I Sverige har arbetsgivaravgifterna sänkts med två tredjedelar för personer som är 66 år eller äldre. Dessutom får inte arbetstagare i den privata sektorn inbetalningar av ITP när de fortsätter att arbeta efter 65 år. Kostnaderna för en ingenjör minskar därmed med 200 000 –300 000 kronor per person och år efter 65 års ålder.

– Företagen borde göra mycket mer för att locka fler att stanna antingen genom lönepåslag eller ökade pensionsavsättningar. 65-plussarna ska inte gå minus, säger Johan Kreicbergs.

Samtidigt visar specialbeställd statistik från SCB att ingenjörernas löner stagnerar vid 60 års ålder och heller inte höjs efter 65 års ålder för dem som väljer att jobba vidare. Det finns alltså inga tecken på att arbetsgivarna gör aktiva satsningar på att förlänga arbetslivet för ingenjörerna. Detta trots att det finns ett stort ekonomiskt utrymme för arbetsgivarna att kraftigt höja förtjänsten av att arbeta längre upp i åldrarna.

Förbundet bedömer att det skulle kunna tillföra arbetsmarknaden 2000 yrkesverksamma ingenjörer.

Johan Kreicbergs, chef Politik och påverkan, Sveriges Ingenjörer

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 162 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se

NY RAPPORT: Tusentals ingenjörer knackar på högskolans dörr30.6.2022 08:21:46 CEST | Pressmeddelande

12 000 ingenjörer vill tillbaka till högskolan för kompetensutveckling när det nya omställningsstudiestödet införs. För de ingenjörer som vill spetsa sin kompetens för att fortsätta driva utvecklingen i klimatomställning, elektrifiering eller digitalisering riskerar reformen bli ett slag i luften. Landets tekniska lärosäten saknar matchande kursutbud. Det visar en ny rapport av Sveriges Ingenjörer.