Ny rapport: Äldre bör kolla ögonen varje år - få gör det

Kolla synen varje år. Det råder ger optiker till personer som är 65 år eller äldre. Men bland denna åldersgrupp är det bara 29 procent som har gjort en synundersökning hos en legitimerad optiker under det senaste året. – Med stigande ålder blir det viktigare att gå tätare och kolla ögonen för att upptäcka ögonsjukdom i tid, säger Erik Ryderberg, optiker och klinisk chef på Specsavers som nu släpper rapporten ”Ögon som åldras – om ögonhälsa när vi blir äldre”.

Många äldre kollar inte ögonen regelbundet. Foto: Specsavers

Regelbundna synundersökningar är det vanligaste sättet att i god tid upptäcka och förebygga ögonsjukdom. Från 40 års ålder är rekommendationen att kolla synen vartannat år och från 65 års ålder varje år.

En Kantar Sifo-undersökning, som gjorts på uppdrag av Specsavers, visar att många svenskar i medelåldern och uppåt inte har kollat ögonen på länge. Resultatet av denna undersökning publiceras i den nya rapporten ”Ögon som åldras – om ögonhälsa när vi blir äldre”.

70 procent av personer över 65 år följer inte rådet

Ungefär 4 av 10 (39 procent) svenskar i åldrarna 50-64 år har inte gjort en synundersökning under de senaste två åren varav 16 procent inte har kollat sina ögon på över fem år.

I åldersgruppen 65-79 år är det alltså 70 procent som inte följer rådet om att göra en  synundersökning varje år.

– Vi brukar säga att det är viktigt att gå tätare och kolla ögonen från den åldern, även om man själv inte märker av några förändringar, säger Erik Ryderberg, optiker och klinisk chef på Specsavers.

Det är när linsen i ögat börjar förändras i 40-årsåldern som många behöver glasögon eller kontaktlinser för att kunna läsa. Vid den åldern börjar också risken för att få olika ögonsjukdomar att öka. Grå och grön starr, åldersförändringar i gula fläcken och diabetesretinopati är de vanligaste.

Optikerbesök vid ögonproblem kortar köerna till ögonvård

I Specsavers rapport ”Ögon som åldras – om ögonhälsa när vi blir äldre” redovisas också resultat från Kantar Sifo:s undersökning som visar att en klar majoritet, 66 procent, av svenskar i åldrarna 50-64 år i första hand skulle vända sig till antingen ögonmottagning eller till sin vårdcentral om de får problem med sina ögon, även om besvären inte var akuta. Detta är intressant, då väntan på ögonvård skulle bli kortare för alla om fler i första hand vände sig till en legitimerad optiker istället.

Mer om detta, ögats åldrande och de vanligaste ögonsjukdomarna i rapporten som är nedladdningsbar i PDF-format.

Många äldre kollar inte ögonen regelbundet. Foto: Specsavers

World Sight Day 14 oktober: Närsynthet hos barn kan förebyggas12.10.2021 08:40:30 CEST | Pressmeddelande

Allt fler svenska barn drabbas av närsynthet, eller myopi, och det är ett växande problem. Inför World Sight Day, Världshälsoorganisationens (WHO) dag för att uppmärksamma vikten av god ögonhälsa som infaller på torsdag den 14 oktober, vill Specsavers rikta fokus på förebyggande åtgärder: – Barn bör vistas utomhus mycket, det kan minska risken för närsynthet, säger Pelsin Demir, tidigare optiker hos Specsavers och doktorand som ingår i ett forskningsteam om nyligen presenterat spännande resultat om barns närsynthet.

Ögonläkare ser optikerbesök som första steg vid besvär som inte är akuta6.9.2021 10:27:43 CEST | Pressmeddelande

En klar majoritet av svenskarna planerar att vända sig till ögonmottagningen på ett sjukhus eller till sin vårdcentral om de får problem med sina ögon även om besvären inte är akuta. Det visar en ny rapport från Specsavers och Synskadades Riksförbund. Nu vill optikerkedjan att legitimerade optiker används mer för att komma till rätta med den höga belastningen på ögonvården och får medhåll av ögonläkare.