Ny rapport: Äldre bör kolla ögonen varje år - få gör det
Regelbundna synundersökningar är det vanligaste sättet att i god tid upptäcka och förebygga ögonsjukdom. Från 40 års ålder är rekommendationen att kolla synen vartannat år och från 65 års ålder varje år.
En Kantar Sifo-undersökning, som gjorts på uppdrag av Specsavers, visar att många svenskar i medelåldern och uppåt inte har kollat ögonen på länge. Resultatet av denna undersökning publiceras i den nya rapporten ”Ögon som åldras – om ögonhälsa när vi blir äldre”.
70 procent av personer över 65 år följer inte rådet
Ungefär 4 av 10 (39 procent) svenskar i åldrarna 50-64 år har inte gjort en synundersökning under de senaste två åren varav 16 procent inte har kollat sina ögon på över fem år.
I åldersgruppen 65-79 år är det alltså 70 procent som inte följer rådet om att göra en synundersökning varje år.
– Vi brukar säga att det är viktigt att gå tätare och kolla ögonen från den åldern, även om man själv inte märker av några förändringar, säger Erik Ryderberg, optiker och klinisk chef på Specsavers.
Det är när linsen i ögat börjar förändras i 40-årsåldern som många behöver glasögon eller kontaktlinser för att kunna läsa. Vid den åldern börjar också risken för att få olika ögonsjukdomar att öka. Grå och grön starr, åldersförändringar i gula fläcken och diabetesretinopati är de vanligaste.
Optikerbesök vid ögonproblem kortar köerna till ögonvård
I Specsavers rapport ”Ögon som åldras – om ögonhälsa när vi blir äldre” redovisas också resultat från Kantar Sifo:s undersökning som visar att en klar majoritet, 66 procent, av svenskar i åldrarna 50-64 år i första hand skulle vända sig till antingen ögonmottagning eller till sin vårdcentral om de får problem med sina ögon, även om besvären inte var akuta. Detta är intressant, då väntan på ögonvård skulle bli kortare för alla om fler i första hand vände sig till en legitimerad optiker istället.
Mer om detta, ögats åldrande och de vanligaste ögonsjukdomarna i rapporten som är nedladdningsbar i PDF-format.
Kontakter
Monika KostovskaActing Head of PR
Tel:+46 31 771 98 00monika.kostovska@specsavers.comBilder
Dokument
Om
Välkommen till Specsavers
Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka 40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet.
Följ Specsavers Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB
Great Place to Work utser Specsavers till en av Sveriges 10 bästa arbetsplatser™ 202419.4.2024 10:27:10 CEST | Pressmeddelande
Optikkedjan Specsavers är återigen placerade topp tio på listan över Sveriges bästa arbetsplatser™. Rankad som nummer nio bland stora organisationer med över 250 anställda. Placeringen är ett tydligt kvitto på en uppskattad arbetsplatskultur. Bakom utmärkelsen står Great Place to Work, som har sammanställt rankingen baserat på resultatet från världens största medarbetarundersökning.
Grön linje på gatorna i Umeå uppmärksammar synskadades vardag13.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
För synskadade i Umeå är vardagen fylld av stora och små hinder – och för att påminna om detta möts Umeborna idag av en grön linje som tar omvägar runt olika slags hinder inne i köpcentrumet Avion shopping i Umeå. Genom den gröna linjen vill Synskadades Riksförbund (SRF) Västerbotten och Specsavers i Umeå också skapa kännedom om Synlinjen, en jourhjälp som synskadade kan vända sig till med frågor som rör utmaningar i det dagliga livet.
Det brittiska modemärket Barbour och Specsavers lanserar exklusiv glasögonkollektion9.4.2024 13:23:04 CEST | Pressmeddelande
I vår lanserar Specsavers en exklusiv kollektion av bågar för glasögon och solglasögon i samarbete med det brittiska livsstilsvarumärket Barbour. Kollektionen är inspirerad av Barbours moderna landsbygdsstil och erbjuder ett nytt perspektiv på klassiska former med färger och mönster inspirerade av det brittiska landskapet.
Specsavers lyfter lokala butiksägare i ny varumärkesbyggande kampanj21.3.2024 12:20:22 CET | Pressmeddelande
Måndagen den 12 mars lanserade Specsavers sin nya kampanj där de lyfter de lokala butiksägarna och klinisk expertis i filmformat för TV och sociala medier. – Alla våra butiker ägs och drivs av lokala entreprenörer och det lokala ägandet har varit en framgångsfaktor under våra 20 år i Sverige. Kunderna känner sig sedda och väl omhändertagna. Specsavers vill göra god ögonhälsa tillgänglig för alla och med den här kampanjen vill vi nå ut med våra kliniska budskap till ännu fler, säger Ellen Samuelsson, Head of Marketing Sverige.
Friska ögon på jobbet – 8 tips vid användning av digitala skärmar13.12.2023 10:03:44 CET | Pressmeddelande
Spänningshuvudvärk, irriterade, torra och svidande ögon? Många svenskar som jobbar vid skärm lider i onödan – lösningen kan vara ett par bildskärmsglasögon, som arbetsgivaren enligt lagen ska stå för. Som en hjälp att påminna arbetsgivare och anställda att ta hand om sin ögonhälsa har optikkedjan Specsavers tagit fram en ”Första glasögonhjälpen”-låda – och med den följer 8 tips för alla som sitter framför skärmar och jobbar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum