Ny rapport: AP-fonderna har inte lyckats påverka fossila bolag att minska utsläppen

Genom aktivt ägande vill AP-fonderna få fossila bolag att bli mer hållbara. Men Naturskyddsföreningens nya rapport visar att inte ett enda av de bolag som utvinner kol, olja och gas som AP-fonderna försökt påverka har satt utsläppsmål i linje med Parisavtalet.

– Trots att klimatkrisen är akut så är våra svenska pensionspengar fortfarande investerade i flera av världens största utsläppsbovar. AP-fonderna försöker genom sitt ägande påverka fossila bolag att ställa om i linje med Parisavtalet, men vår granskning visar att bolagen inte åtagit sig att göra det som krävs, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

AP-fonderna motiverar sina fortsatta investeringar i fossila bolag med att de är aktiva ägare och kan påverka bolagen i en hållbar riktning. Med aktivt ägande menar AP-fonderna att de röstar på bolagsstämmor och för dialog med bolagen de äger. På det sättet försöker fonderna få bolagen att ställa om i linje med Parisavtalet.

I rapporten ”Våra fossila pensioner” granskas för första gången om strategin varit framgångsrik. Den visar att Första till Fjärde samt Sjunde AP-fonden har röstat på bolagsstämmor för att stärka bolagens klimatarbete. Däremot är det svårt att bedöma om AP-fonderna har använt sig av dialog med bolagen, då det finns väldigt lite insyn i den typen av processer. Rapportens huvudsakliga slutsats är att – trots att AP-fonderna i stor utsträckning lagt sin röst på klimatförbättringar – så har inte ett enda bolag som utvinner fossila bränslen åtagit sig att minska sina utsläpp i enlighet med Parisavtalets 1,5-gradersmål.

– Möjligheten att ställa om för bolag som livnär sig på utvinning av fossila bränslen är mycket liten. Därför bör AP-fonderna överge strategin ochi stället göra sig av med sina fossila innehav i dessa bolag, säger Karin Lexén.

När det gäller granskade kraftbolag har endast två bolag satt utsläppsmål i linje med 1,5-gradersmålet. Hos kraftbolagen verkar det alltså finnas en viss omställningspotential – men deras omställning måste påskyndas betydligt för att de i närtid ska kunna bli fossilfria.

– AP-fonderna kan påskynda kraftbolagens klimatomställning genom att utesluta bolag som inte antagit omställningsplaner i linje med Parisavtalet. Sedan kan de återinvestera i bolagen när de antagit planer, säger Karin Lexén.

Under 2020 har AP-fonderna minskat sina innehav i fossila bolag. Störst framsteg har Första och Andra AP-fonden gjort genom att dra sig ur bolag som utvinner och framställer fossila bränslen. Trots denna förbättring visar rapporten att AP-fonderna tillsammans har investeringar värda 15,7 miljarder kronor i 66 av världens 200 största kol-, olje- och gasbolag. Om AP-fondernas andelar av dessa bolags fossila reserver skulle förbrännas motsvarar det hela Sveriges årliga utsläpp.

Läs mer om rapporten här >>

Naturskyddsföreningen kritisk mot hanteringen av Gállok (Kallak)16.12.2021 12:06:43 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen är starkt kritisk till hanteringen av ärendet för brytningstillstånd för järnmalm i Gállok (Kallak). Direkt efter näringsminister Karl-Petter Thorwaldssons tillträde skickade näringsdepartementet en skrivelse till berörda samebyar om gruvärendet i Gállok, där samebyarnas möjlighet att yttra sig begränsades till ett par veckor. En ny gruva i närheten av världsarvet Laponia i Norrbotten skulle få enorma konsekvenser för både renskötseln och miljön i det unika området.

Ny Sifo-undersökning inför Black Friday – en av tre shoppar onödiga kläder25.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är mycket vanligt med olika knep för att locka till merköp vid köp av skor och kläder on-line. Det visar en granskning som Naturskyddsföreningen låtit göra. Hela 28 olika säljtekniker identifierades hos de tio största modeföretagen i Sverige. Samtidigt visar en färsk Sifo-undersökning att nära en av tre har köpt nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de i efterhand tyckte var onödiga.

Regeringens skogsproposition löser inte naturkrisen i skogen15.11.2021 14:21:47 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen anser att regeringens nya proposition om skogen inte löser de problem som finns i det svenska skogsbruket. Föreningen är också kritisk till förslaget att områdesskyddet i skogen i huvudsak ska utgå från frivillighet, vilket kan leda till att områden med höga skyddsvärden inte skyddas. Men det finns också några ljuspunkter, som exempelvis flera ersättningsmodeller till markägare. Det som nu krävs är en ny politik och lagstiftning för skogen.