Ny rapport: Att vara chef och ledare i bygg- och anläggningsbranschen

Under avtalsrörelsen 2020 yrkade Ledarna, Sveriges chefsorganisation att Byggföretagen och Ledarna partsgemensamt skulle göra gemensamma aktiviteter för att lyfta ledarskapet värde. Resultatet är rapporten, Att vara chef och ledare i bygg- och anläggningsbranschen. Rapporten kartlägger hur chefer på alla nivåer, inom bygg- och anläggningsbranschen upplever sin arbetssituation.

Enkäten har gjorts inom ramen för Ledarnas och Byggföretagens arbetsgrupp Hållbara chefer. Syftet med undersökningen var att undersöka hur chefer och ledare; på alla nivåer, inom bygg- och anläggningsbranschen upplever sin arbetssituation. Särskilt fokus har legat på balansen mellan krav och resurser i form av arbetsbelastning, arbetstid, nåbarhet, flexibilitet samt organisatoriskt stöd.

- Vi har fått in många svar som visar att chefer rekommenderar fler att söka sig till branschen då man upplever sitt jobb som både roligt och givande. Detta trots att det är en bransch med högt tempot, pressade byggtider samt hög arbetsbelastning, säger Irena Franzén, bransch- och avtalsansvarig på Ledarna, som ansvarade för arbetet tillsammans med Byggföretagen.

Nästan 2 000 chefer och ledare besvarade enkäten och där konstateras bland annat att:

• drygt 8 av 10 chefer/arbetsledare har arbetat minst 10 år i branschen
  • nästan 9 av 10 chefer/arbetsledare upplever sitt arbete som meningsfullt
  • 8 av 10 chefer/arbetsledare skulle rekommendera andra att söka sig till branschen
  • hälften av cheferna/arbetsledarna saknar möjlighet till återhämtning efter arbetsintensiva perioder

Ladda ner rapporten här:

Om Ledarna
Ledarna är Sveriges chefsorganisation med fler än 95 000 medlemmar – chefer i alla branscher och på alla nivåer. Hos oss får medlemmarna utveckling, råd och stöd i uppdraget som chef och kring den egna anställningen. Alltid med utgångspunkt i chefens individuella behov. Läs mer på ledarna.se. Pressjour 08-598 99 333.

Unga chefer får inte nödvändig introduktion7.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Den svenska chefskåren börjar bli gammal. Jämfört med andra europeiska länder är svenska chefer äldre, bara var fjärde chef är under 40 år. Stora pensionsavgångar gör att behovet av att både nyrekrytera och behålla chefer är stort, såväl inom privat som offentlig sektor. Men 36 procent av de unga cheferna har övervägt att lämna sitt chefsuppdrag den senaste månaden och nästan hälften av dessa har övervägt att helt sluta som chef.

Allt fler chefer tar ansvar för den hållbara omställningen2.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Trenden är tydlig: Allt fler svenska chefer har ett hållbarhetsansvar. 7 av 10 chefer svarar att hållbarhet ingår i deras uppdrag. Dessvärre ökar inte tydligheten kring vad cheferna förväntas uppnå i samma takt. Endast hälften av cheferna med hållbarhetsuppdrag tycker att målen är tydliga. Det visar Sveriges chefsorganisation Ledarnas Hållbarhetsbarometer där svenska chefers inställning till och förutsättningar för hållbarhetsarbete undersöks.