Ny rapport avslöjar lidande djur och sanningen bakom Europas ”etiska” pälshandel

Påståendet om höga etiska krav inom den europeiska pälshandeln står i stark kontrast till verkligheten på pälsdjursfarmerna, detta enligt den nya rapporten “Nordic fur trade – marketed as responsible business” (Nordisk pälshandel – marknadsförd som ansvarsfullt företagande). Rapporten lanseras i Europaparlamentet den 15 oktober och pälsbranschen kan vänta sig hård kritik av djurskyddsexperter.

De nordiska länderna, i synnerhet, har marknadsfört sin pälsindustri som etisk i fråga om djurvälfärd. Speciellt det skandinaviska företaget Saga Furs använder strategier som "etisk märkesprofilering". Ändå avslöjar den nya rapporten hur villkoren för djuren på nordiska pälsfarmer inte signifikant skiljer sig från villkoren på pälsfarmer i andra delar av världen.

- Pälsdjursuppfödning och dess djurskyddsproblem är desamma överallt, i Finland likväl som i Danmark och Kina. Aktiva rovdjur som minkar och rävar, de arter som främst föds upp på pälsfarmer, hålls i långa rader av nätburar där deras beteendebehov inte kan tillgodoses, säger Salla Tuomivaara, medförfattare och verksamhetschef för den finländska organisationen Animalia.

Lanseringen av den nya kritiska pälsrapporten kommer lägligt, då pälsindustrin för bara två veckor sedan hade en utställning i Europaparlamentet, för att göra reklam för sitt djurskyddsprogram. Enligt rapporten hävdar Saga Furs att de är stolta över att deras päls kommer från länder med djurskyddslagstiftning som täcker pälsdjur, "från noga kontrollerade gårdar i EU eller Norge".

- Dessa djurskyddsprogram används som marknadsföringsinstrument för att skapa ett intryck av stränga djurskyddskrav, när nordisk pälsdjursuppfödning i själva verket kritiseras av djurskyddsexperter även i sina egna länder, säger medförfattaren och veterinären Siri Martinsen, verksamhetschef för den norska organisationen NOAH.

En av slutsatserna i rapporten är att företaget Saga Furs är att betrakta som en marknadsföringskampanj mot den ökande etiska medvetenheten i ett Europa som blir alltmer angeläget om djurs välfärd.

Rapporten "Nordic fur trade – marketed as responsible business" kommer att lanseras i Europaparlamentet, Bryssel, torsdagen den 15 oktober 13.00 - 14.00. Plats: ledamöternas Salong.

Lanseringen arrangeras av de internationella koalitionerna för djurskydd, Fur Free Alliance och Eurogroup for Animals, där Djurens Rätt ingår som svensk samarbetsorganisation.

Kontakt:
Salla Tuomivaara, medförfattare, verksamhetschef Animalia
salla.tuomivaara@animalia.fi

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.