Ny rapport: Basindustrin central för det svenska välståndet

Basindustrin är en tydlig bas för den svenska ekonomin och ligger i framkant när det gäller att producera med så lågt klimatavtryck som möjligt. Under 2018 var utsläppen i EU drygt 2,3 gånger högre per producerat förädlingsvärde jämfört med i Sverige. Det visar en ny rapport från Industriarbetsgivarna.

Kerstin Hallsten. Fotograf: Rikard Westman.

– Med den här rapporten visar vi att basindustrin fortfarande är central för det svenska välståndet. Basindustrin skapar ett stort exportvärde och har ett högt förädlingsvärde. Dessutom ligger svensk basindustri i framkant när det gäller den gröna omställningen. Många av basindustrins företag är världsledande när det gäller att tillverka produkter med så lågt klimat- och miljöavtryck som möjligt, säger Kerstin Hallsten chefekonom på Industriarbetsgivarna.

Rapporten visar att basindustrin – massa- och pappersindustrin, sågverksindustrin, stål- och metallindustrin, gruvindustrin och byggnadsämnesindustrin – fortfarande är en stark jobbskapande motor. Sveriges basindustrier sysselsätter omkring 180 000 personer och för varje jobb inom basindustrins slutproduktion skapas ytterligare två jobb bland underleverantörer som levererar både insatsvaror och tjänster.

Branschens exportvärde uppgick under 2019 till nästan 300 miljarder kronor och hittills i år uppgår värdet till cirka 335 miljarder. Stigande råvarupriser och en stark ekonomisk återhämtning i takt med lättade restriktioner har bidragit till ökningen. Basindustrins förädlingsvärde uppgick till 192 miljarder kronor under 2018.

I rapporten jämförs utsläppen per producerat förädlingsvärde i Sverige och i EU. Under 2018 var EU:s utsläpp per producerat förädlingsvärde för basindustrin drygt 2,3 gånger så hög som i Sverige, enligt statistik från Eurostat. Och Sveriges utsläpp utgör endast 0,1 procent av de globala utsläppen.

– Vårt största bidrag till klimatutmaningarna är att få fortsätta utveckla hållbara processer och ta marknadsandelar från konkurrenter som inte har tillräckligt klimatfokus. Vi ser nu en historisk satsning på fossilfri industri i norra Sverige och den här satsningen förväntas skapa många nya jobb, säger Kerstin Hallsten.

– Basindustrin utgör en viktig del av svensk ekonomi och det är därför viktigt att den får rätt förutsättningar för att kunna fortsätta växa och bidra med jobb, klimatlösningar och skatteintäkter. Vi behöver krafttag från politik och myndigheter för att säkra en stabil energiförsörjning samt rättsäkra och effektiva tillståndsprocesser, avslutar hon.

Kerstin Hallsten. Fotograf: Rikard Westman.

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder nära 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Parterna i brev till regeringen: slopa karenstiden vid korttidsstöd9.11.2021 07:43:59 CET | Pressmeddelande

Den 24 månader långa karens som finns vid korttidsarbete bör slopas tillsvidare. De företag som använt sig av korttidsstöd under pandemin måste även kunna använda sig av korttidsstödet i den cementkris som riskerar att brisera inom kort. ”Det här är en åtgärd som kan rädda jobben och företagens framtida kompetens”, det skriver Industriarbetsgivarna och IF Metall i ett öppet brev till finansminister Magdalena Andersson.

Industrin: Pandemin, en stark återhämtning och geopolitisk maktkamp ger fortsatta utbudsproblem14.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu finns tydliga signaler om dämpad tillväxt. Återhämtningen i Kina, euroområdet och Sverige tappar kraft. Utbudsproblemen från i våras kvarstår, bland annat i form av problem med tillgången till insatsvaror, höga frakt- och råvarupriser samt matchningsproblem på arbetsmarknaden. Dessutom skjuter energipriserna i höjden. Förutom riskerna kring pandemin och geopolitiken finns också risk för en upptrappad inhemsk cementkris. Det skriver Industriarbetsgivarna i årets tredje konjunkturrapport.

”Urvattnat besked om cementproduktion i Slite”10.8.2021 16:13:04 CEST | Pressmeddelande

”Regeringens besked idag om en tillfällig förändring i miljölagstiftningen för att möjliggöra fortsatt kalkbrytning i Slite under nuvarande tillstånd i åtta månader fungerar på mycket kort sikt. Det innebär vi får ett visst andrum och att akuta varsel skjuts på framtiden, men beskedet idag är inte tillfredsställande. Svensk industri måste ha långsiktighet”, säger Per Hidesten vd för Industriarbetsgivarna i ett uttalande.