Ny rapport från Arthur D. Little belyser möjligheter med 5G för telekomoperatörer

I sin senaste rapport “5G Deployment Models Are Crystallizing”, beskriver Arthur D. Little (ADL) telekomoperatörernas nya möjligheter att främja de affärsekosystem som möjliggörs av nästa generations mobila nätverk. Med de kraftiga ökningar i hastighet och bandbredd som 5G utlovar har tekniken potential att leverera en rad nya upplevelser för konsumenter, till exempel inom områden så som självkörande fordon, augmented reality och virtual reality. ADL har även kunnat konstatera att ett flertal industrier redan organiserar sig i ekosystem för att kollektivt dra nytta av 5G-uppkoppling och den tillhörande infrastrukturen, exempelvis i utrullningen av smarta städer och vid investeringar inom smart tillverkningsindustri (Industri 4.0).

Medan 5G-standarden ännu inte fastställts belyser rapporten hur operatörer redan nu gör stora satsningar på det förväntade mobila landskapet. ADL har baserat på operatörers kommunicerade 5G satsningar identifierat fem modeller för hur 5G rullas ut:

1) För att tillhandahålla bredband till bostäder och verka som ett effektivt komplement till existerande fiber- och kabelnätverk

2) För att leverera nästa generations mobila upplevelse, vilket möjliggör nya tillämpningar och användningsområden som drivs av virtual reality, tactile internet etc.

3) För att leverera uppkoppling och lösningar med hög tillgänglighet och korta svarstider till företag, vilket förbättrar både effektivitet och produktivitet

4) För att utveckla digitala ekosystem inom industrier, med maskin-till-maskin uppkoppling som möjliggör nya tjänsteekosystem med flera partners, leverantörer och slutanvändare

5) För att leverera nästa generations infrastruktur som en tjänst i städer, regioner eller hela länder

Martin Glaumann, partner och ansvarig för Arthur D. Littles affärsområde Telecommunication, Information Technology, Media and Electronics (TIME) i Norden säger: “Telekomoperatörer har en viktig roll att spela genom att föra samman företag och industrivertikaler samt att leverera inte bara uppkoppling men också helhetslösningar. Rapporten är skriven för att ge användbara och relevanta insikter för operatörer då de utvecklar sina framtida 5G planer och väljer var de gör sina initiala investeringar.”

Rapporten kan laddas ned från: www.adl.com/5Gdeployment

För Arthur D. Little
Cate Bonthuys
Tel: +44 7746546773
cate@catalystcomms.co.uk

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Londons Metropolitan Police Service väljer Box för molnbaserad innehållshantering för 50 000 medarbetare5.9.2017 09:00Pressmeddelande

Box, Inc. (NYSE: BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, meddelade idag att Londons Metropolitan Police Service (the Met) går över till Box. Polismyndigheten, som har Greater London med 8,6 miljoner invånare som arbetsområde, kommer ha upp till 50 000 användare inom hela organisationen för molnbaserad innehållshantering som ett steg på vägen mot digitalt polisarbete. – Det är mitt jobb att leverera digital omvandling på the Met och förse våra chefer och medarbetare med den bästa tekniken för att förbättra servicen och brottsbekämpningen i. Genom att välja Box omvandlar vi hur vi alla får åtkomst till innehåll, vilket gör oss mycket mer effektiva, något som är av allra största vikt i arbetet med brottsbekämpning, säger Angus McCallum, Chief Information Officer på the Met. – The Met är den största polisstyrkan i Storbritannien. Genom att välja Box ger the M

Nu ännu enklare att hitta rätt däck! Mcdackonline.com – nya funktioner och modern design, optimerad för mobil visning4.9.2017 15:27Pressmeddelande

Mcdackonline.com har genomgått en “ansiktslyftning” samtidigt som sökfunktion och produktsortiment utvidgats. Den nya utseendet på webbplatsen ger bättre överblick och erbjuder dessutom nya användarvänliga funktioner som gör köp online hos Mcdackonline.com ännu bekvämare. Eftersom allt fler besökare använder mobila enheter när de handlar på motorcykeldäck, (som drivs av Europas största webbutik för däck, Delticom), så är den uppdaterade sidan responsivt utformad och därför optimerad för visning på smartphones och surfplattor. Responsivt utformade webbsidor anpassar sig automatiskt till storleken på aktuell skärm, så att hela innehållet ses tydligt också på mindre skärmar. Det är nu väldigt enkelt att söka efter passande motorcykeldäck. Du hittar nu ett urval tillåtna fram- och bakdäck direkt i sökfönstret genom att antingen filtrera på däckdimension eller – och det är alldeles nytt – motor