Ny rapport från Arthur D. Little belyser möjligheter med 5G för telekomoperatörer

I sin senaste rapport “5G Deployment Models Are Crystallizing”, beskriver Arthur D. Little (ADL) telekomoperatörernas nya möjligheter att främja de affärsekosystem som möjliggörs av nästa generations mobila nätverk. Med de kraftiga ökningar i hastighet och bandbredd som 5G utlovar har tekniken potential att leverera en rad nya upplevelser för konsumenter, till exempel inom områden så som självkörande fordon, augmented reality och virtual reality. ADL har även kunnat konstatera att ett flertal industrier redan organiserar sig i ekosystem för att kollektivt dra nytta av 5G-uppkoppling och den tillhörande infrastrukturen, exempelvis i utrullningen av smarta städer och vid investeringar inom smart tillverkningsindustri (Industri 4.0).

Medan 5G-standarden ännu inte fastställts belyser rapporten hur operatörer redan nu gör stora satsningar på det förväntade mobila landskapet. ADL har baserat på operatörers kommunicerade 5G satsningar identifierat fem modeller för hur 5G rullas ut:

1) För att tillhandahålla bredband till bostäder och verka som ett effektivt komplement till existerande fiber- och kabelnätverk

2) För att leverera nästa generations mobila upplevelse, vilket möjliggör nya tillämpningar och användningsområden som drivs av virtual reality, tactile internet etc.

3) För att leverera uppkoppling och lösningar med hög tillgänglighet och korta svarstider till företag, vilket förbättrar både effektivitet och produktivitet

4) För att utveckla digitala ekosystem inom industrier, med maskin-till-maskin uppkoppling som möjliggör nya tjänsteekosystem med flera partners, leverantörer och slutanvändare

5) För att leverera nästa generations infrastruktur som en tjänst i städer, regioner eller hela länder

Martin Glaumann, partner och ansvarig för Arthur D. Littles affärsområde Telecommunication, Information Technology, Media and Electronics (TIME) i Norden säger: “Telekomoperatörer har en viktig roll att spela genom att föra samman företag och industrivertikaler samt att leverera inte bara uppkoppling men också helhetslösningar. Rapporten är skriven för att ge användbara och relevanta insikter för operatörer då de utvecklar sina framtida 5G planer och väljer var de gör sina initiala investeringar.”

Rapporten kan laddas ned från: www.adl.com/5Gdeployment

För Arthur D. Little
Cate Bonthuys
Tel: +44 7746546773
cate@catalystcomms.co.uk

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Dropbox erbjuder kraftfulla företagsklassade verktyg till enskilda användare genom Dropbox Professional17.10.2017 16:00Pressmeddelande

Dropbox lanserar idag Dropbox Professional, en ny produkt som introducerar företagsklassade verktyg till enskilda användare som vill lagra, dela och spåra arbete från en enda säker plats. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20171017006404/sv/ Dropbox Professional är utformat för att tillgodose behoven hos frilansare – en redan stor grupp som förväntas växa till 47,6 miljoner år 2022 [1]. Det nya erbjudandet för samman de mest populära lösningarna för lagring, delning och support från Dropbox med nya sätt att presentera arbetet så att användaren kan visa upp sin kreativitet på bästa möjliga sätt. ”Arbetet blir mer flytande efterhand som omfattningen av de projekt som frilansare kan åta sig växer” säger Todd Jackson, produktchef på Dropbox. ”

Den ekonomiska effekten av Nord Stream 2 – analys av Arthur D. Little4.10.2017 07:00Pressmeddelande

En nyligen genomförd studie av Arthur D. Little (ADL) – “The economic impact on Europe of the Nord Stream 2 Project” – analyserar de ekonomiska konsekvenserna för EU av det pågående projektet att anlägga två nya rörledningar från Ryssland till Tyskland. Studien uppskattar att det totala värdet av rörledningarna uppgår till €5,15 miljarder. Det kommer att skapa 31,000 heltidsarbeten inom EU över de 5 år som projektet pågår. Dessa omfattar flera industrisektorer. BNP ökar med €2,25 miljarder. Det totala ekonomiska bidraget till Sveriges ekonomi från Nord Stream 2 uppgår till €300 miljoner (SEK 2,7 miljarder). Detta 1,700 heltidsarbeten i Sverige över fem års tid och ökar Sveriges BNP med €160 miljoner (SEK 1,5 miljarder). Nord Stream 2 är ett stort infrastrukturprojekt för naturgastransport genom Östersjön som kommer att öka transportkapaciteten till Europa med 55 milja