Ny rapport från Djurens Rätt granskar företagen bakom färdigrätterna – vilka tar ansvar för kycklingarna?

Djurens Rätt granskar vilka livsmedelsföretag som väljer att ta mer ansvar för de djur som är flest och har det sämst, nämligen kycklingarna. Idag släpps den andra i raden av företagsrapporter och fokus riktas denna gång mot olika märken av färdigrätter. I rapporten framgår det att Dafgårds och Picard hamnar i topp vad gäller djurvälfärd, då de båda valt att jobba med European Chicken Commitment. Carolines Kök, Gooh!, och Pure hamnar däremot i botten.

Foto: Shutterstock

I rapporten som Djurens Rätt släpper idag granskas några av de största färdigmatstillverkarna vars rätter går att hitta i livsmedelsbutiker runt om i landet. Precis som i Djurens Rätts rapport om matkasseföretag som släpptes tidigare i år, granskas djurvälfärden för kycklingarna kopplat till de välfärdskriterier som går under namnet European Chicken Commitment (ECC). Företagen Dafgårds och Picard har valt att jobba med ECC. Magnus Dafgård, vice VD på Dafgårds säger såhär om deras beslut:

– Djuromsorg är en väldigt viktig fråga för oss. Vi arbetar långsiktigt med att förbättra för djurens tillvaro och genom att ansluta till ECC ser vi till att ytterligare uppmärksamma och öka djuromsorgen för kycklingarna, säger Magnus Dafgård.

Carolines Kök - ett av företagen som inte tar ansvar
Trots att företag utger sig för att värna om djuren är det i många fall tomma ord. Ett exempel är Carolines Kök, ägt av finska företaget Snellman AB, som är ett av företagen som är bottenrankade i rapporten.

– På sin hemsida skriver Carolines Kök mycket om djurvälfärd. När det kommer till kycklingarna hävdar de att de haft gott om plats i stallarna. Om det är så att företaget köper svensk konventionell kyckling, innebär det att kycklingarna haft mindre plats än hönor som tvingas leva i burar. Det är oroande att företag missleder konsumenter på det här sättet och det visar på behovet av våra rapporter, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer hos Djurens Rätt.

Förutom Carolines Kök hamnar även Lantmännens varumärke Gooh! och Pure, som är en del av Tops Food, i botten av rapporten.

Djurvälfärd är viktigt för konsumenterna
Att djurvälfärd är en viktig fråga för svenska konsumenter är tydligt. Enligt Svensk Handels senaste hållbarhetsundersökning hamnar djurvälfärd återigen på plats tre när svenska konsumenter får säga vad de anser vara viktigast vid inköp av livsmedel. Enligt undersökningen är det viktigare än vilket land produkten producerats i och vilken klimatpåverkan produkten har. Men hur vet man som konsument vilka företag som faktiskt tar ansvar och vilka som inte gör det? Djurens Rätt vill genom företagsrapporterna kunna vägleda konsumenter bättre i den frågan.

I rapportserien läggs fokus på kycklingarna, detta då 94 % av de landlevande djur som slaktas varje år i Sverige är just kycklingar. Ett konkret och tydligt sätt för företag att ta mer ansvar för dem är att jobba med ECC. Något som över 200 företag och många producenter och leverantörer i Europa nu valt att göra.

Här finns rapporten att läsa i sin helhet.

Foto: Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Banbrytande seger för miljontals djur när EU-kommissionen gav sitt stöd till End the Cage Age30.6.2021 12:59:56 CEST | Pressmeddelande

En historisk framgång för miljontals djur kom när EU-kommissionen meddelade under en presskonferens idag att de stödjer medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativet är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Går förslaget igenom hela vägen innebär det ett förbud mot att hålla djur i bur inom lantbruket i EU, vilket kommer påverka över 300 miljoner djur årligen.

Djurens Rätt i gemensamt upprop: Stäng minkfarmerna i Sverige permanent24.6.2021 09:19:30 CEST | Pressmeddelande

Idag går Djurens Rätt, tillsammans med ett 40-tal andra organisationer, ut i ett gemensamt upprop med en uppmaning till Sveriges regering och riksdag. Efter att SARS-CoV-2 spridits på majoriteten av Sveriges minkfarmer i höstas, införde regeringen ett tillfälligt avelsförbud under 2021. För att undvika risken att smittspridning ska uppkomma framöver kräver nu organisationerna i det gemensamma uppropet att regeringen snarast tar fram en avvecklingsplan för minkfarmerna i Sverige.

Historisk framgång när EU-parlamentet gav sitt stöd till medborgarinitiativet End the Cage Age10.6.2021 16:52:20 CEST | Pressmeddelande

Historia skrevs idag när EU-parlamentet röstade om medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativets mål är ett förbud av burhållning av djur inom lantbruket och är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Med sina 1,4 miljoner underskrifter är End the Cage Age det tredje mest framgångsrika medborgarinitiativet någonsin. Går förslaget igenom hela vägen innebär det en historisk förändring för 300 miljoner djur i Europa - årligen.

Kraftig minskning av kycklingkonsumtionen under 2021 – 1,4 miljoner kycklingar undvek att hamna på tallrikarna2.6.2021 13:29:04 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt som skandalen från Kronfågels slakteri, där kycklingar skållats levande och smutsigt kött florerat i media, presenteras statistiken för köttkonsumtion i Sverige under årets första kvartal. Den visar att kycklingkonsumtionen gick ner rejält, vilket innebär en minskning om 1,4 miljoner färre kycklingar som lagts på svenskarnas tallrikar jämfört med samma kvartal föregående år. Sett till hela köttkonsumtionen minskar den totalt med ungefär 1,5 miljoner färre individer på tallrikarna.

Ny undersökning: Fler än hälften oroade för smittspridning från storskalig djurhållning2.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Majoriteten av svenskarna är oroade för smittspridning från storskalig djurhållning, det visar en ny opinionsundersökning från Novus. Nu har Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, tagit fram ett åtgärdspaket till regeringen för att förhindra att pandemier som Covid-19 ska uppkomma framöver. Bland annat om en uppmaning att sätta ett slutdatum för att hålla minkar i bur i Sverige.

Djurens Rätt om VD-bytet: “Det är Kronfågels slaktfabrik som måste förändras”31.5.2021 14:11:02 CEST | Pressmeddelande

Efter att skandalen om kycklingar som skållats levande och smutsigt kött på Kronfågels slakteri uppdagades i förra veckan, rapporterades det idag att koncernens VD Leif Bergvall Hansen sparkas. Djurens Rätt vill nu betona att ett byte av chef inte förändrar situationen, utan det är det systematiska felen som gång på gång sker och som drabbar djuren som måste förändras. Takten för slakten måste minska.