Ny rapport från Djurens Rätt granskar företagen bakom färdigrätterna – vilka tar ansvar för kycklingarna?

Djurens Rätt granskar vilka livsmedelsföretag som väljer att ta mer ansvar för de djur som är flest och har det sämst, nämligen kycklingarna. Idag släpps den andra i raden av företagsrapporter och fokus riktas denna gång mot olika märken av färdigrätter. I rapporten framgår det att Dafgårds och Picard hamnar i topp vad gäller djurvälfärd, då de båda valt att jobba med European Chicken Commitment. Carolines Kök, Gooh!, och Pure hamnar däremot i botten.

Foto: Shutterstock

I rapporten som Djurens Rätt släpper idag granskas några av de största färdigmatstillverkarna vars rätter går att hitta i livsmedelsbutiker runt om i landet. Precis som i Djurens Rätts rapport om matkasseföretag som släpptes tidigare i år, granskas djurvälfärden för kycklingarna kopplat till de välfärdskriterier som går under namnet European Chicken Commitment (ECC). Företagen Dafgårds och Picard har valt att jobba med ECC. Magnus Dafgård, vice VD på Dafgårds säger såhär om deras beslut:

– Djuromsorg är en väldigt viktig fråga för oss. Vi arbetar långsiktigt med att förbättra för djurens tillvaro och genom att ansluta till ECC ser vi till att ytterligare uppmärksamma och öka djuromsorgen för kycklingarna, säger Magnus Dafgård.

Carolines Kök - ett av företagen som inte tar ansvar
Trots att företag utger sig för att värna om djuren är det i många fall tomma ord. Ett exempel är Carolines Kök, ägt av finska företaget Snellman AB, som är ett av företagen som är bottenrankade i rapporten.

– På sin hemsida skriver Carolines Kök mycket om djurvälfärd. När det kommer till kycklingarna hävdar de att de haft gott om plats i stallarna. Om det är så att företaget köper svensk konventionell kyckling, innebär det att kycklingarna haft mindre plats än hönor som tvingas leva i burar. Det är oroande att företag missleder konsumenter på det här sättet och det visar på behovet av våra rapporter, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer hos Djurens Rätt.

Förutom Carolines Kök hamnar även Lantmännens varumärke Gooh! och Pure, som är en del av Tops Food, i botten av rapporten.

Djurvälfärd är viktigt för konsumenterna
Att djurvälfärd är en viktig fråga för svenska konsumenter är tydligt. Enligt Svensk Handels senaste hållbarhetsundersökning hamnar djurvälfärd återigen på plats tre när svenska konsumenter får säga vad de anser vara viktigast vid inköp av livsmedel. Enligt undersökningen är det viktigare än vilket land produkten producerats i och vilken klimatpåverkan produkten har. Men hur vet man som konsument vilka företag som faktiskt tar ansvar och vilka som inte gör det? Djurens Rätt vill genom företagsrapporterna kunna vägleda konsumenter bättre i den frågan.

I rapportserien läggs fokus på kycklingarna, detta då 94 % av de landlevande djur som slaktas varje år i Sverige är just kycklingar. Ett konkret och tydligt sätt för företag att ta mer ansvar för dem är att jobba med ECC. Något som över 200 företag och många producenter och leverantörer i Europa nu valt att göra.

Här finns rapporten att läsa i sin helhet.

Foto: Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Nu är alla Sveriges livsmedelskedjor buräggsfria!27.4.2021 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt har under lång tid arbetat för att burägg ska bli historia. För 13 år sedan inledde organisationen en dialog med ICA om att slopa buräggen. Då levde mer än 2 miljoner hönor inom den svenska äggindustrin i burar. Sedan dess har mycket hänt och när ICA nu tar avstånd från burägg, är alla övriga svenska livsmedelskedjor buräggsfria. Nu vill Djurens Rätt att regeringen inför ett förbud mot att hålla hönor i burar och på så vis uppfylla djurskyddslagens skrivningar om djurs rätt till naturligt beteende.