Ny rapport från Djurens Rätt granskar svenska hamburgerkedjor – vilka sviker kycklingarna?

Djurvälfärd hamnar i topp tre när konsumenter får välja vad som är viktigt när de köper livsmedel, och många av de svenska hamburgerkedjorna säger sig möta sina konsumenters krav på mer ansvarstagande för djuren. Men när Djurens Rätt granskar de svenska kedjorna i en ny företagsrapport visar det sig att verkligheten ser annorlunda ut. Exempelvis är MAX ett av företagen som hamnar efter när det kommer till arbetet för de som är flest och som har det sämst, kycklingarna.

Idag släpper Djurens Rätt en ny företagsrapport som granskar vilka av de svenska hamburgerkedjorna som tar mer ansvar för kycklingarna och vilka som inte gör det. Precis som i Djurens Rätts tidigare rapporter, granskas livsmedelsföretagens arbete med djurvälfärden för kycklingarna kopplat till de välfärdskriterier som går under European Chicken Commitment (ECC).

När de svenska hamburgerkedjorna står näst på tur framkommer det att flera kedjor inte lever upp till kraven. Ett av företagen som sviker både kycklingarna och sina konsumenter är MAX. Trots att de kommit en bit på vägen genom deras existerande välfärdspolicy för kycklingar så lyckas de inte matcha ECCs kriterier.

– Som MAX formulerar sig just nu så öppnar de bland annat upp för fortsatt användning av turbokycklingar, vilket är ett av de största djurvälfärdsproblemen som finns idag. MAX skriver själva att de vill ha klarhet i hur valet av ras påverkar till exempel klimatet. Klimatfrågan är utan tvekan oerhört viktig men lösningen på klimatkrisen är inte att låta kycklingarna betala priset genom fortsatt lidande i djurfabrikerna, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Förutom MAX lyckas varken McDonalds, Burger King eller Sibylla möta kraven i ECC heller. Även hos mindre kedjor som Frasses, med 40-talet restauranger, lyser arbetet för ökad kycklingvälfärd med sin frånvaro.

Djurvälfärd prioriterat hos konsumenter
Djurvälfärd hamnar i topp tre när konsumenter får välja vad som är viktigt när de köper livsmedel och de är även villiga att betala mer för produkter där uppfödning håller högre välfärdsstandard. Dessutom tycker 8 av 10 konsumenter att turbokycklingar borde förbjudas och att kycklingarna ska ha rätt till utevistelse.*

Till skillnad från exempelvis MAX och McDonalds har en hel del hamburgerkedjor lyssnat till sina konsumenter; Babas Burgers, Bastard Burgers, Bores, Brödernas, Jureskogs och Phil’s Burger har valt att arbeta med samtliga delar av ECC.

– Den senaste tidens rapporteringar om Kronfågel, som bland annat MAX köper kyckling från, visar på att de svenska kycklingfabrikerna är i stort behov av en omställning. De kedjor som valt att jobba med kriterierna i ECC visar tydligt att de har en vilja att vara med och förändra ett ohållbart system. Det är otroligt viktigt och vi hoppas nu att fler kedjor följer efter, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer hos Djurens Rätt.

Över 250 företag i Europa har valt att jobba med ECC, bland dessa finns kedjor som KFC, Subway och Burger King UK.

Här finns rapporten att läsa i sin helhet.

* Källor finns att tillgå i länkad rapport.

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.