Ny rapport från Svea visar: Företag satsar mer på privatpersoner än företagskunder
Marknadsföring är en viktig kanal för företag att få kontakt med såväl nya som befintliga kunder. Och i takt med digitaliseringens framfart har också möjligheterna att marknadsföra sig på ökat. Det som avgör hur mycket ett företag investerar i kommunikation beror dock på vilka företagets målgrupper är. Enligt Sveas rapport Digital försäljning till företag svarar nämligen 67 procent av företagen att de skulle investera mer i marknadsföring om de sålde till privatkunder jämfört med företagskunder. Bara 16 procent skulle investera lika mycket.
– Många företagare tycks uppleva B2B-marknadsföring som lite krånglig. I slutändan är det samma människor som handlar privat som också handlar för företagets räkning. Det finns många bra exempel på bolag med B2B-försäljning som har lyckats tack vare en god marknadsföring. Här tror jag att många B2B-företagare har stora utvecklingsmöjligheter att nå både nya kunder samtidigt som det finns stora möjligheter att stärka sitt varumärke och dess position genom digital marknadsföring, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
Enklare att nå och påverka privatkunder enligt företagarna
Sex av tio företagare är av uppfattningen att det är lättare att nå privatkunder jämfört med företagskunder med hjälp av marknadsföring. 73 procent anser dessutom att privatpersoner är enklare att påverka än företagskunder genom reklam.
Läs hela rapporten Digital försäljning till företag.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 30 mars till 28 april 2020. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Bilaga
Tänk dig att ditt företag skulle jobba mot privatkunder istället för företagskunder. Skulle ni investera mer, oförändrat eller mindre i marknadsföring?
|
Totalt |
Mer |
67 % |
Oförändrat |
16 % |
Mindre |
1 % |
Vet ej |
16 % |
Hur väl instämmer du i följande påståenden?
Det är billigare att nå privatkunder än företagskunder med marknadsföring |
|
Instämmer fullt ut |
18 % |
Instämmer |
23 % |
Instämmer inte |
29 % |
Instämmer inte alls |
17 % |
Vet ej |
18 % |
Det är lättare att nå privatkunder än företagskunder med marknadsföring |
|
Instämmer fullt ut |
31 % |
Instämmer |
30 % |
Instämmer inte |
17 % |
Instämmer inte alls |
13 % |
Vet ej |
8 % |
Det är lättare att påverka privatkunder än företagskunder med marknadsföring |
|
Instämmer fullt ut |
33 % |
Instämmer |
40 % |
Instämmer inte |
14 % |
Instämmer inte alls |
6 % |
Vet ej |
7 % |
Nyckelord
Kontakter
Thomas SvenssonPartner Manager
Tel:+46(0)70-545 66 25thomas.svensson@svea.comBilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med nära fyrtio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum