Ny rapport från Svea visar: Företagare fortsatt övertygade om butikernas död
Fysiska butiker har de senaste åren haft det allt tuffare och pandemin gjorde knappast saken bättre. Så hur kommer de fysiska butikerna stå sig de kommande åren? I en ny rapport från Svea är företagarna överens. 76 procent tror att vi lär se allt färre fysiska butiker framöver. Istället är ett showroom det som flest skulle satsa på.

Tre av fyra företagare tror att de fysiska butikerna kommer bli färre framöver. Det visar Sveas rapport Digital försäljning till företag som gjorts för tredje året i rad. Rapporten baseras på en undersökning av Novus där 500 företagare svarat på frågor om framtiden för fysiska butiker. Knappt var tionde tror att antalet fysiska butiker kommer öka. Istället tror de flesta på andra alternativ. Nästan var tredje skulle välja att öppna ett showroom om de idag startade en fysisk butik, jämfört med sju procent som skulle välja en traditionell butik. Var tionde skulle välja att ha ett fysiskt utlämningsställe.
– Under de senaste åren har det pratats mycket om fysiska butikers vara eller icke vara. Men jag tror frågan mer bör formuleras som ”var kommer fysiska butiker vara relevanta?”. Fysiska butiker är främst beroende av en strategisk geografisk plats, vilket är en av de viktigaste faktorerna till hur framgångsrik butiken är eller blir. E-handeln blir därför allt mer central. Men många företag har en lång väg kvar att gå, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
Planerade åtgärder för fysiska butiker
Var femte företag i undersökningen uppger att de i dagsläget har en fysisk butik. Och bara ett fåtal företag planerar åtgärder för sin försäljning till följd av att allt fler butiker fått stängas under den senaste tiden, elva procent svarar detta. En procent uppger att de kommer satsa mer på de fysiska butikerna och lika många menar att de kommer stänga ner. Nästan var tionde uppger istället att de kommer satsa mer på digital försäljning.
– Digital försäljning är inte längre ett alternativ eller komplement. Det är något framförallt företag inom B2C har insett. Oavsett om man är inköpare eller handlar som privatperson så förväntar sig de allra flesta att idag kunna göra köp digitalt. Och med tanke på den vår vi upplevde blev allt fler tvungna att förändra sina köpbeteenden, vilket gynnat de med digital försäljning, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
För ytterligare information, kontakta:
Thomas Svensson, Partner Manager, Svea Ekonomi
Telefon: 070-545 66 25
E-post: thomas.svensson@sveaekonomi.se
Läs hela rapporten Digital försäljning till företag 2020
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 30 mars till 28 april 2020. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Bilaga
Har ni i dagsläget någon fysisk butik för er försäljning?
|
Totalt |
Ja |
21 % |
Nej |
79 % |
Vet ej |
0 % |
Hur ser du på framtiden för fysiska butiker generellt sätt i Sverige?
|
Totalt |
De kommer öka |
8 % |
Det förblir oförändrat |
13 % |
De kommer bli färre till antalet |
76 % |
Vet ej |
3 % |
Om ni skulle öppna en ny fysisk butik idag för er försäljning, vilken typ av butik skulle det vara?
|
Totalt |
Ett showroom |
29 % |
Ett utlämningsställe |
10 % |
En klassisk fristående butik |
7 % |
En popup-butik |
5 % |
Vet ej/Ej aktuellt |
49 % |
Planerar ni att ändra något i er försäljning till följd av att allt fler fysiska butiker har fått stängas ner?
|
Totalt |
Ja, vi planerar att satsa mer på digital försäljning |
8 % |
Ja, vi kommer att stänga våra egna fysiska butiker |
1 % |
Ja, vi kommer att satsa mer på fysiska butiker |
1 % |
Ja, annat |
1 % |
Nej, vi planerar inga förändringar |
88 % |
Vet ej |
2 % |
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med nära fyrtio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Ekonomi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Ekonomi
Ger branschen ett digitalt lyft: Svea Ekonomi digitaliserar fakturaköp13.1.2021 07:33:00 CET | Pressmeddelande
Tjänster för fakturaköp har funnits i många år och är välanvänt av såväl små som medelstora företag. Hittills har dock processen varit manuell och föråldrad. Nu lanserar Svea Ekonomi en digital version av sin tjänst fakturaköp. Med hjälp av BankID förenklas nu processen avsevärt och vinner tid i alla led.
Lansering av Svea Talks: Podd ger nya perspektiv på ekonomi7.1.2021 15:39:56 CET | Pressmeddelande
I den nya podcasten Svea Talks, av bank- och finansgruppen Svea, står ekonomi och entreprenörskap i centrum. Podcasten som baseras på företagets webbinarier om allt ifrån hushållens ekonomi i coronatider och digitaliseringens utmaningar till finansiering och likviditet finns tillgänglig på såväl Spotify som i Apple podcasts.
Ny undersökning från Svea: Svenskar avstår gemensam ekonomi – litar inte på sin partner15.12.2020 07:33:00 CET | Pressmeddelande
Tre av fyra svenskar har gemensamma utgifter och i de allra flesta fall handlar det om delade kostnader med en maka/make eller sambo. Men en ny undersökning från bank- och finansgruppen Svea visar att var sjunde medvetet undanhållit ekonomin från sin partner. De vanligaste anledningarna? Att den egna ekonomin är privat, bristande tillit och man skäms över sin ekonomi.
Young E-business of the Year 2020: Här är vinnaren i årets entreprenörstävling för unga18.11.2020 11:44:51 CET | Pressmeddelande
Under oktober har ungdomar mellan 15 och 25 år satt sin entreprenöriella ådra på prov och presenterat sina e-handelsidéer för chansen att vinna ett stipendium i Sveas och Paysons tävling Young E-business of the Year. Tre finalister har utsetts och bland dem har årets vinnare korats: Gottlery.
Ny kartläggning från Svea: Här är årets 100 e-handelsraketer29.10.2020 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Våren har rejält accelererat försäljningen för många av Sveriges e-handlare. Men vilka företag har egentligen vuxit allra mest under det senaste mätbara året? I bank- och finansgruppens Sveas kartläggning listas nu Sveriges 100 mest framgångsrika e-handlare.
I spåren av coronautbrottet: Så har pandemin påverkat svenska företag19.10.2020 09:43:04 CEST | Pressmeddelande
Vårens viruskris har haft stor inverkan på så väl samhället som företagen. Pandemin är fortfarande närvarande men det går redan nu att skönja vilken påverkan den haft på företagen. En ny rapport från Svea visar att majoriteten av företagen upplevt en negativ inverkan, samtidigt som var tionde uppger att den påverkat dem positivt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum