Svea Ekonomi

Ny rapport från Svea visar: Så kommer svenskarna nätshoppa efter pandemin

Dela

I takt med att näthandeln ökar blir leveransalternativen också fler. Hämta hos ombud, gratis hemleverans och upphämtning i butik är leveranssätten som varit vanligast bland svenskarna under pandemin. Men hur kommer vi vilja näthandla framöver? Över hälften uppger att leverans till ombud och gratis hemleveranser kommer vara viktiga även i framtiden. Samtidigt tycker många unga att paketboxar kommer bli viktigare framöver. Det visar en ny undersökning från bank- och finansgruppen Svea.

Under pandemin har svenskarna e-handlat som aldrig förr. Med fler paket i omlopp har efterfrågan på olika leveranssätt ökat och i dag erbjuder många e-handlare sina kunder flera alternativ. Svea är störst i Norden på skräddarsydda betallösningar och har i en ny Novus-undersökning tagit reda på hur svenskarna vill näthandla efter pandemin. Av resultatet framgår det att klassiska alternativet leverans till paketombud kommer vara fortsatt viktig för en majoritet av svenskarna. Hela 61 procent uppger detta. Därefter vill svenskarna kunna välja gratis hemleverans (54 procent) och upphämtning i butik (40 procent).

Samtidigt skiljer sig preferenserna åt beroende på såväl ålder som kön. Fler kvinnor än män svarar att gratis hemleverans kommer vara viktigt framöver. Sex av tio kvinnor uppger detta jämfört med fem av tio män. Även i åldrarna 18–49 år skiljer sig preferenserna från befolkningen i stort. Bland annat svarar 33 procent att leverans till paketbox kommer vara viktigt när de ska e-handla efter pandemin, jämfört med 27 procent av svenskarna som helhet.

– Även om en majoritet väljer att hämta ut sina paket hos det lokala ombudet så vet vi att valmöjlighet är viktigt. Smidiga leveranser värderas högt, vilket är en anledning till att gratis hemleverans kommit att bli ett av de vanligaste leveranssätten. Samtidigt ser vi att unga i större städer väljer paketboxar i allt högre utsträckning. Vi tror att det kommer bli ännu vanligare i takt med att aktörerna som erbjuder denna typ av tjänst blir fler och utökar sitt utbud även i mindre städer, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea.

Färre äldre kommer näthandla kläder efter pandemin

Sveas undersökning visar även att en majoritet av svenskarna shoppat kläder och skor på nätet under pandemin. 64 procent uppger detta. Samtidigt kommer endast 55 procent att fortsätta näthandla mode när pandemin är över. Bland de äldre är denna siffra ännu lägre. Endast 35 procent i åldrarna 50–79 år uppger att de kommer handla kläder och skor på nätet efter pandemin. Samtidigt svarar hälften i samma åldersgrupp att de nätshoppat kläder och skor under pandemiåret.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 15 – 21 april 2021. Totalt har 1 047 respondenter i åldrarna 18 – 79 år deltagit i undersökningen via en webbpanel. Resultatet är riksrepresentativt med en signifikansnivå på 95%.


Bilaga

Vilka av följande leveranssätt har du använt dig av när du e-handlat under pandemin? (Flerval)

 

Totalt

Man

Kvinna

18-49 år

50-79 år

Leverans till ombud

64 %

60 %

67 %

75 %

50 %

Gratis hemleverans

46 %

39 %

53 %

56 %

33 %

Hämta i butik

42 %

41 %

43 %

47 %

36 %

Hemleverans mot avgift

26 %

26 %

26 %

35 %

15 %

Leverans till paketbox

26 %

22 %

30 %

32 %

19 %

Nattleverans / Early bird

17 %

13 %

21 %

18 %

16 %

Jag har inte e-handlat under pandemin

11 %

13 %

9 %

5 %

19 %

Annat

1 %

1 %

1 %

0 %

3 %

Inget av ovanstående

2 %

3 %

1 %

2 %

3 %

Vet ej

2 %

4 %

1 %

3 %

1 %


Vilka av följande leveranssätt
kommer vara viktiga för dig när/om du ska e-handla efter pandemin? (Flerval)

 

Totalt

Man

Kvinna

18-49 år

50-79 år

Leverans till ombud

61 %

62 %

59 %

69 %

50 %

Gratis hemleverans

54 %

47 %

60 %

60 %

45 %

Hämta i butik

40 %

41 %

39 %

44 %

34 %

Leverans till paketbox

27 %

26 %

27 %

33 %

18 %

Hemleverans mot avgift

21 %

23 %

20 %

27 %

14 %

Nattleverans / Early bird

15 %

12 %

18 %

17 %

13 %

Jag kommer inte e-handla efter pandemin

6 %

7 %

5 %

2 %

11 %

Annat

1 %

1 %

1 %

1 %

1 %

Inget av ovanstående

2 %

3 %

2 %

1 %

3 %

Vet ej

6 %

6 %

7 %

6 %

7 %


Vilka fysiska varor/produkter har du e-handlat under pandemin?

 

Totalt

Man

Kvinna

18-49 år

50-79 år

Hälsa / Apoteksvaror

61 %

62 %

59 %

69 %

50 %

Dagligvaror

32 %

29 %

36 %

35 %

28 %

Kläder / Skor

64 %

54 %

74 %

73 %

50 %

Skönhet / Hälsa

36 %

20 %

51 %

39 %

30 %

Böcker / Media

36 %

32 %

40 %

37 %

34 %

Hemelektronik

32 %

41 %

23 %

36 %

26 %

Möbler / Heminredning

25 %

24 %

27 %

30 %

18 %

Barnartiklar / Leksaker

20 %

18 %

22 %

25 %

12 %

Sport / Fritid

32 %

34 %

29 %

38 %

22 %

Bil / Båt / Motor / MC-tillbehör

9 %

15 %

3 %

10 %

8 %

Byggvaror

10 %

13 %

7 %

10 %

10 %

Inget av ovanstående

3 %

5 %

2 %

3 %

5 %

 
Vilka fysiska varor/produkter tror du att du kommer att e-handla efter pandemin?

 

Totalt

Man

Kvinna

18-49 år

50-79 år

Hälsa / Apoteksvaror

54 %

47 %

62 %

60 %

46 %

Dagligvaror

26 %

25 %

28 %

33 %

18 %

Kläder / Skor

55 %

46 %

65 %

72 %

35 %

Skönhet / Hälsa

34 %

22 %

47 %

44 %

22 %

Böcker / Media

39 %

36 %

42 %

43 %

33 %

Hemelektronik

35 %

46 %

24 %

45 %

24 %

Möbler / Heminredning

26 %

22 %

29 %

36 %

13 %

Barnartiklar / Leksaker

18 %

17 %

19 %

26 %

7 %

Sport / Fritid

34 %

38 %

28 %

43 %

22 %

Bil / Båt / Motor / MC-tillbehör

11 %

19 %

3 %

12 %

10 %

Byggvaror

9 %

12 %

7 %

12 %

6 %

Inget av ovanstående

5 %

6 %

4 %

4 %

6 %

Jag kommer inte e-handla efter pandemin

8 %

8 %

8 %

3 %

14 %

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svea Ekonomi
Svea Ekonomi
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med nära fyrtio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Ekonomi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Ekonomi

Snåla och slösaktiga: Pengar är en anledning till avslutad vänskap5.8.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Är du snål-Ove i kompisgänget? Då riskerar du att förlora en vänskap. Närmare var tionde person har någon gång avslutat en relation med en vän av ekonomiska skäl. Vanligaste anledningen uppges vara att vännen varit för snål. I kärleksrelationer tycks dock inte privatekonomin vara en lika vanlig källa till uppbrott. Endast två procent uppger att de avslutat en romantisk relation av ekonomiska skäl.

Ny kartläggning från Payson och Svea visar: Svenska e-handlare spår nya säljrekord i sommar8.7.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under pandemin har e-handeln blomstrat och inför sommaren väntas försäljningen på nätet fortsätta att växa. Åtta av tio e-handlare spår nämligen att tillväxten för deras e-butik kommer att öka i sommar. Hälften tror även att försäljningen blir bättre än förra årets försäljning under samma period. Det visar Paysons och Sveas e-handelsindikator.

Ny rapport från Svea visar: Företag satsar mer på privatpersoner än företagskunder1.6.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Hur ser företagare på sina kunder? Och hur resonerar de kring att nå företag jämfört med privatpersoner? En rapport från bank- och finansgruppen Svea visar att hela 67 procent skulle satsa mer på marknadsföring om de sålde till privatkunder istället för företagskunder. Dessutom menar de att det är lättare att påverka och nå privatkunder jämfört med företagskunder.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum