Svea Bank AB (publ)

Ny rapport från Svea visar: Så kommer svenskarna nätshoppa efter pandemin

Dela
I takt med att näthandeln ökar blir leveransalternativen också fler. Hämta hos ombud, gratis hemleverans och upphämtning i butik är leveranssätten som varit vanligast bland svenskarna under pandemin. Men hur kommer vi vilja näthandla framöver? Över hälften uppger att leverans till ombud och gratis hemleveranser kommer vara viktiga även i framtiden. Samtidigt tycker många unga att paketboxar kommer bli viktigare framöver. Det visar en ny undersökning från bank- och finansgruppen Svea.

Under pandemin har svenskarna e-handlat som aldrig förr. Med fler paket i omlopp har efterfrågan på olika leveranssätt ökat och i dag erbjuder många e-handlare sina kunder flera alternativ. Svea är störst i Norden på skräddarsydda betallösningar och har i en ny Novus-undersökning tagit reda på hur svenskarna vill näthandla efter pandemin. Av resultatet framgår det att klassiska alternativet leverans till paketombud kommer vara fortsatt viktig för en majoritet av svenskarna. Hela 61 procent uppger detta. Därefter vill svenskarna kunna välja gratis hemleverans (54 procent) och upphämtning i butik (40 procent).

Samtidigt skiljer sig preferenserna åt beroende på såväl ålder som kön. Fler kvinnor än män svarar att gratis hemleverans kommer vara viktigt framöver. Sex av tio kvinnor uppger detta jämfört med fem av tio män. Även i åldrarna 18–49 år skiljer sig preferenserna från befolkningen i stort. Bland annat svarar 33 procent att leverans till paketbox kommer vara viktigt när de ska e-handla efter pandemin, jämfört med 27 procent av svenskarna som helhet.

– Även om en majoritet väljer att hämta ut sina paket hos det lokala ombudet så vet vi att valmöjlighet är viktigt. Smidiga leveranser värderas högt, vilket är en anledning till att gratis hemleverans kommit att bli ett av de vanligaste leveranssätten. Samtidigt ser vi att unga i större städer väljer paketboxar i allt högre utsträckning. Vi tror att det kommer bli ännu vanligare i takt med att aktörerna som erbjuder denna typ av tjänst blir fler och utökar sitt utbud även i mindre städer, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea.

Färre äldre kommer näthandla kläder efter pandemin

Sveas undersökning visar även att en majoritet av svenskarna shoppat kläder och skor på nätet under pandemin. 64 procent uppger detta. Samtidigt kommer endast 55 procent att fortsätta näthandla mode när pandemin är över. Bland de äldre är denna siffra ännu lägre. Endast 35 procent i åldrarna 50–79 år uppger att de kommer handla kläder och skor på nätet efter pandemin. Samtidigt svarar hälften i samma åldersgrupp att de nätshoppat kläder och skor under pandemiåret.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 15 – 21 april 2021. Totalt har 1 047 respondenter i åldrarna 18 – 79 år deltagit i undersökningen via en webbpanel. Resultatet är riksrepresentativt med en signifikansnivå på 95%.


Bilaga

Vilka av följande leveranssätt har du använt dig av när du e-handlat under pandemin? (Flerval)

 

Totalt

Man

Kvinna

18-49 år

50-79 år

Leverans till ombud

64 %

60 %

67 %

75 %

50 %

Gratis hemleverans

46 %

39 %

53 %

56 %

33 %

Hämta i butik

42 %

41 %

43 %

47 %

36 %

Hemleverans mot avgift

26 %

26 %

26 %

35 %

15 %

Leverans till paketbox

26 %

22 %

30 %

32 %

19 %

Nattleverans / Early bird

17 %

13 %

21 %

18 %

16 %

Jag har inte e-handlat under pandemin

11 %

13 %

9 %

5 %

19 %

Annat

1 %

1 %

1 %

0 %

3 %

Inget av ovanstående

2 %

3 %

1 %

2 %

3 %

Vet ej

2 %

4 %

1 %

3 %

1 %


Vilka av följande leveranssätt
kommer vara viktiga för dig när/om du ska e-handla efter pandemin? (Flerval)

 

Totalt

Man

Kvinna

18-49 år

50-79 år

Leverans till ombud

61 %

62 %

59 %

69 %

50 %

Gratis hemleverans

54 %

47 %

60 %

60 %

45 %

Hämta i butik

40 %

41 %

39 %

44 %

34 %

Leverans till paketbox

27 %

26 %

27 %

33 %

18 %

Hemleverans mot avgift

21 %

23 %

20 %

27 %

14 %

Nattleverans / Early bird

15 %

12 %

18 %

17 %

13 %

Jag kommer inte e-handla efter pandemin

6 %

7 %

5 %

2 %

11 %

Annat

1 %

1 %

1 %

1 %

1 %

Inget av ovanstående

2 %

3 %

2 %

1 %

3 %

Vet ej

6 %

6 %

7 %

6 %

7 %


Vilka fysiska varor/produkter har du e-handlat under pandemin?

 

Totalt

Man

Kvinna

18-49 år

50-79 år

Hälsa / Apoteksvaror

61 %

62 %

59 %

69 %

50 %

Dagligvaror

32 %

29 %

36 %

35 %

28 %

Kläder / Skor

64 %

54 %

74 %

73 %

50 %

Skönhet / Hälsa

36 %

20 %

51 %

39 %

30 %

Böcker / Media

36 %

32 %

40 %

37 %

34 %

Hemelektronik

32 %

41 %

23 %

36 %

26 %

Möbler / Heminredning

25 %

24 %

27 %

30 %

18 %

Barnartiklar / Leksaker

20 %

18 %

22 %

25 %

12 %

Sport / Fritid

32 %

34 %

29 %

38 %

22 %

Bil / Båt / Motor / MC-tillbehör

9 %

15 %

3 %

10 %

8 %

Byggvaror

10 %

13 %

7 %

10 %

10 %

Inget av ovanstående

3 %

5 %

2 %

3 %

5 %

 
Vilka fysiska varor/produkter tror du att du kommer att e-handla efter pandemin?

 

Totalt

Man

Kvinna

18-49 år

50-79 år

Hälsa / Apoteksvaror

54 %

47 %

62 %

60 %

46 %

Dagligvaror

26 %

25 %

28 %

33 %

18 %

Kläder / Skor

55 %

46 %

65 %

72 %

35 %

Skönhet / Hälsa

34 %

22 %

47 %

44 %

22 %

Böcker / Media

39 %

36 %

42 %

43 %

33 %

Hemelektronik

35 %

46 %

24 %

45 %

24 %

Möbler / Heminredning

26 %

22 %

29 %

36 %

13 %

Barnartiklar / Leksaker

18 %

17 %

19 %

26 %

7 %

Sport / Fritid

34 %

38 %

28 %

43 %

22 %

Bil / Båt / Motor / MC-tillbehör

11 %

19 %

3 %

12 %

10 %

Byggvaror

9 %

12 %

7 %

12 %

6 %

Inget av ovanstående

5 %

6 %

4 %

4 %

6 %

Jag kommer inte e-handla efter pandemin

8 %

8 %

8 %

3 %

14 %

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med nära fyrtio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye