Ny rapport från Svea visar: Så kommer svenskarna nätshoppa efter pandemin
Under pandemin har svenskarna e-handlat som aldrig förr. Med fler paket i omlopp har efterfrågan på olika leveranssätt ökat och i dag erbjuder många e-handlare sina kunder flera alternativ. Svea är störst i Norden på skräddarsydda betallösningar och har i en ny Novus-undersökning tagit reda på hur svenskarna vill näthandla efter pandemin. Av resultatet framgår det att klassiska alternativet leverans till paketombud kommer vara fortsatt viktig för en majoritet av svenskarna. Hela 61 procent uppger detta. Därefter vill svenskarna kunna välja gratis hemleverans (54 procent) och upphämtning i butik (40 procent).
Samtidigt skiljer sig preferenserna åt beroende på såväl ålder som kön. Fler kvinnor än män svarar att gratis hemleverans kommer vara viktigt framöver. Sex av tio kvinnor uppger detta jämfört med fem av tio män. Även i åldrarna 18–49 år skiljer sig preferenserna från befolkningen i stort. Bland annat svarar 33 procent att leverans till paketbox kommer vara viktigt när de ska e-handla efter pandemin, jämfört med 27 procent av svenskarna som helhet.
– Även om en majoritet väljer att hämta ut sina paket hos det lokala ombudet så vet vi att valmöjlighet är viktigt. Smidiga leveranser värderas högt, vilket är en anledning till att gratis hemleverans kommit att bli ett av de vanligaste leveranssätten. Samtidigt ser vi att unga i större städer väljer paketboxar i allt högre utsträckning. Vi tror att det kommer bli ännu vanligare i takt med att aktörerna som erbjuder denna typ av tjänst blir fler och utökar sitt utbud även i mindre städer, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea.
Färre äldre kommer näthandla kläder efter pandemin
Sveas undersökning visar även att en majoritet av svenskarna shoppat kläder och skor på nätet under pandemin. 64 procent uppger detta. Samtidigt kommer endast 55 procent att fortsätta näthandla mode när pandemin är över. Bland de äldre är denna siffra ännu lägre. Endast 35 procent i åldrarna 50–79 år uppger att de kommer handla kläder och skor på nätet efter pandemin. Samtidigt svarar hälften i samma åldersgrupp att de nätshoppat kläder och skor under pandemiåret.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 15 – 21 april 2021. Totalt har 1 047 respondenter i åldrarna 18 – 79 år deltagit i undersökningen via en webbpanel. Resultatet är riksrepresentativt med en signifikansnivå på 95%.
Bilaga
Vilka av följande leveranssätt har du använt dig av när du e-handlat under pandemin? (Flerval)
|
Totalt |
Man |
Kvinna |
18-49 år |
50-79 år |
Leverans till ombud |
64 % |
60 % |
67 % |
75 % |
50 % |
Gratis hemleverans |
46 % |
39 % |
53 % |
56 % |
33 % |
Hämta i butik |
42 % |
41 % |
43 % |
47 % |
36 % |
Hemleverans mot avgift |
26 % |
26 % |
26 % |
35 % |
15 % |
Leverans till paketbox |
26 % |
22 % |
30 % |
32 % |
19 % |
Nattleverans / Early bird |
17 % |
13 % |
21 % |
18 % |
16 % |
Jag har inte e-handlat under pandemin |
11 % |
13 % |
9 % |
5 % |
19 % |
Annat |
1 % |
1 % |
1 % |
0 % |
3 % |
Inget av ovanstående |
2 % |
3 % |
1 % |
2 % |
3 % |
Vet ej |
2 % |
4 % |
1 % |
3 % |
1 % |
Vilka av följande leveranssätt kommer vara viktiga för dig när/om du ska e-handla efter pandemin? (Flerval)
|
Totalt |
Man |
Kvinna |
18-49 år |
50-79 år |
Leverans till ombud |
61 % |
62 % |
59 % |
69 % |
50 % |
Gratis hemleverans |
54 % |
47 % |
60 % |
60 % |
45 % |
Hämta i butik |
40 % |
41 % |
39 % |
44 % |
34 % |
Leverans till paketbox |
27 % |
26 % |
27 % |
33 % |
18 % |
Hemleverans mot avgift |
21 % |
23 % |
20 % |
27 % |
14 % |
Nattleverans / Early bird |
15 % |
12 % |
18 % |
17 % |
13 % |
Jag kommer inte e-handla efter pandemin |
6 % |
7 % |
5 % |
2 % |
11 % |
Annat |
1 % |
1 % |
1 % |
1 % |
1 % |
Inget av ovanstående |
2 % |
3 % |
2 % |
1 % |
3 % |
Vet ej |
6 % |
6 % |
7 % |
6 % |
7 % |
Vilka fysiska varor/produkter har du e-handlat under pandemin?
Totalt |
Man |
Kvinna |
18-49 år |
50-79 år |
|
Hälsa / Apoteksvaror |
61 % |
62 % |
59 % |
69 % |
50 % |
Dagligvaror |
32 % |
29 % |
36 % |
35 % |
28 % |
Kläder / Skor |
64 % |
54 % |
74 % |
73 % |
50 % |
Skönhet / Hälsa |
36 % |
20 % |
51 % |
39 % |
30 % |
Böcker / Media |
36 % |
32 % |
40 % |
37 % |
34 % |
Hemelektronik |
32 % |
41 % |
23 % |
36 % |
26 % |
Möbler / Heminredning |
25 % |
24 % |
27 % |
30 % |
18 % |
Barnartiklar / Leksaker |
20 % |
18 % |
22 % |
25 % |
12 % |
Sport / Fritid |
32 % |
34 % |
29 % |
38 % |
22 % |
Bil / Båt / Motor / MC-tillbehör |
9 % |
15 % |
3 % |
10 % |
8 % |
Byggvaror |
10 % |
13 % |
7 % |
10 % |
10 % |
Inget av ovanstående |
3 % |
5 % |
2 % |
3 % |
5 % |
Vilka fysiska varor/produkter tror du att du kommer att e-handla efter pandemin?
Totalt |
Man |
Kvinna |
18-49 år |
50-79 år |
|
Hälsa / Apoteksvaror |
54 % |
47 % |
62 % |
60 % |
46 % |
Dagligvaror |
26 % |
25 % |
28 % |
33 % |
18 % |
Kläder / Skor |
55 % |
46 % |
65 % |
72 % |
35 % |
Skönhet / Hälsa |
34 % |
22 % |
47 % |
44 % |
22 % |
Böcker / Media |
39 % |
36 % |
42 % |
43 % |
33 % |
Hemelektronik |
35 % |
46 % |
24 % |
45 % |
24 % |
Möbler / Heminredning |
26 % |
22 % |
29 % |
36 % |
13 % |
Barnartiklar / Leksaker |
18 % |
17 % |
19 % |
26 % |
7 % |
Sport / Fritid |
34 % |
38 % |
28 % |
43 % |
22 % |
Bil / Båt / Motor / MC-tillbehör |
11 % |
19 % |
3 % |
12 % |
10 % |
Byggvaror |
9 % |
12 % |
7 % |
12 % |
6 % |
Inget av ovanstående |
5 % |
6 % |
4 % |
4 % |
6 % |
Jag kommer inte e-handla efter pandemin |
8 % |
8 % |
8 % |
3 % |
14 % |
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och e-handelsexpert
Tel:+46 (0)707 52 32 90emma.lindgren@sveaekonomi.seBilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med nära fyrtio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum