Svenska Teknik&Designföretagen

Ny rapport från Svenska Teknik&Designföretagen - Samhällsbyggnad och klimatet

Samhällsbyggnad och klimatet

Rapporten belyser klimatfrågan och hur vi konkret måste styra om för att skapa förutsättningar för en hållbar samhällsutveckling och ett klimatsmart Sverige. En av utmaningarna för ett klimatsmart Sverige är kunskapen kring upphandling kopplat till långsiktighet, kvalitet och förmågan att se behov utifrån en övergripande synvinkel. Alltför ofta står denna långsiktighet i konflikt med traditionella arbetsmetoder, stuprörstänkande, kortsiktiga ekonomiska kalkyler och bristande förändringsvilja.

Världen står inför enorma utmaningar när det gäller att skapa ett framtida hållbart samhälle. Om vi inte snarast bryter den pågående snabba, negativa klimatutvecklingen riskerar vi helt förändrade förutsättningar för att leva och bo.

- Klimathotet – storleken och omfattningen – är mycket allvarligare och mer omfattande än vad nuvarande politik och föreslagna lösningar klarar att hantera, säger Anders Persson, näringspolitisk chef på Svenska Teknik&Designföretagen.

Med denna rapport vill vi som branschorganisation tillsammans med våra medlemmar – arkitekt- och ingenjörsföretag – sammanfatta läget men också visa på att det finns kunskap och metoder som kan förbättra situationen avsevärt. Klimatfrågan är komplex och berör många andra samhälls- och miljöutmaningar. Ett hållbart samhällsbyggande innefattar därför förmågan att kunna hantera dessa situationer och att ta långsiktiga steg i rätt riktning.

Vi kan inte längre låta oss hindras av gamla strukturer och en förlegad syn på regelverk och upphandling. Här krävs en förändring. Tillsammans kan vi lägga grunden för ett klimatsmart Sverige!

För att klara omställningen måste vi:

• Prioritera klimatet och omsorgen om våra resurser i alla delar av samhällsbyggandet och vid alla investeringar i infrastruktur.
  • Ta ett klimat- och livscykelperspektiv som utgångspunkt för den långsiktiga planeringen av samhället.
  • Skapa regelverk och incitament som på riktigt främjar klimatsmarta investeringar.

Läs rapporten här

Samhällsbyggnad och klimatet

Svenska Teknik&Designföretagen

08-762 67 00https://www.std.se/

Välkommen till Svenska Teknik&Designföretagen
- innovativ design för smarta samhällen

Svenska Teknik&Designföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation som representerar innovativa företag inom den kunskapsintensiva tjänstesektorn. Vårt uppdrag är att skapa förutsättningar för en världsledande arkitekt- och ingenjörsbransch. Det gör vi dels genom opinionsbildning, dels genom att erbjuda medlemsservice.

Läs mer på www.std.se

Följ Svenska Teknik&Designföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Svenska Teknik&Designföretagen

Teknikkonsultbranschen i Sverige har starkast tillväxt i Europa4.6.2018 07:52Pressmeddelande

Den europeiska organisationen för teknikkonsulter (EFCA, European Federation of Consulting Engineering Associations) presenterar sin konjunkturbarometer för våren 2018; EFCA Barometern. Den visar att utvecklingen i Europa varit fortsatt god och att de flesta marknader nu är stabila eller starka. Endast tre länder rapporterar om svag eller mycket svag marknad; Spanien, Rumänien och Grekland. Sverige fortsätter att vara en av de ledande marknaderna i Europa.