Ny rapport: Hundar är nyckeln till att stoppa rabies

På Rabiesdagen, 28 september, vill internationella djurskyddsorganisationen World Animal Protection belysa hur rabies kan botas genom att vaccinera hundar.

Var tionde minut dör en människa av rabies. Tio miljoner hundar avlivas årligen av rädsla för sjukdomen. FN har som ett av sina hållbarhetsmål att utrota rabies till 2030.

Rabies förmörkar relationen mellan människor och hundar i många länder. Rapporten All eyes on dogs visar hur organisationer, regeringar, företag, veterinärer och privatpersoner tillsammans kan utrota sjukdomen genom ansvarsfullt hundägande, kastrering, vaccinering och information. Genom hundarna stoppas sjukdomen även hos människor.

Det vanligaste sättet för människor att få rabies är att smittas av hund. Rabies finns i 150 länder och 50% av de som smittas är under 15 år. Det räcker att vaccinera 70 % av hundarna för att få skydd mot sjukdomen.

World Animal Protection använder även strategisk kastrering för att undvika okontrollerad ökning av hundpopulationer. Det minskar också antalet hundbett eftersom de flesta hundbett görs av okastrerade hanhundar. Även utbildning är viktig, framför allt i skolor men också i hela samhällen. Exempelvis kan man undvika att bli biten genom att kunna läsa av hundars beteende.

I Latinamerika har antalet döda i rabies sjunkit med 95 procent, för hundar med 98 procent sedan 1980-talet. Framgångsfaktorerna är:

• fokus på hundarna
  • politisk vilja och engagemang hos befolkningen i alla skikt
  • passande lagstiftning som underlättar genomförandet
  • Tillräckligt med resurser för att genomföra programmet

Rapporten berättar bland annat om kostnaderna för rabies, vad som är bevisat fungerar som motmedel, sjukdomens utbredning och vad varje intressent kan bidra med till lösningen.