Svensk Handel

Ny rapport kartlägger vad som krävs för att den svenska modebranschen ska bli världsledande

Dela

Modebranschen står inför en omfattande transformation driven av digitalisering, konsumenters hållbarhets- och inkluderingsfokus, genomgående teknologisk innovation samt nya affärsmodeller. Sveriges unika förutsättningar gällande hållbar innovation, entreprenörskap och kreativ höjd gör att svenskt mode har alla möjligheter att etablera sig som världsledande. För att lyckas är dock branschen i behov av politiskt stöd.

Under Almedalsveckan presenterar Swedish Fashion Council den första upplagan av rapportserien Fashion Transformation. Syftet med rapportserien är att undersöka och mäta den transformation modebranschen står inför. Med hjälp av kvantitativa data och intervjuer med experter inom en rad olika områden tar denna första upplaga ett helhetsgrepp om de förändringar som väntar.

- För att positionera svenskt mode som ledande i framtidens modeindustri måste vi synliggöra den omställning som branschen står inför och mäta förändringarna som sker. För att veta vart vi ska och hur vi tar oss dit, måste vi först veta var vi befinner oss - Fashion Transformation är ett första steg i det arbetet säger Jennie Rosén, VD Swedish Fashion Council.

I Fashion Transformation konstateras bland annat att modebranschen utgjordes av ca 42 000 anställda år 2020, att den samma år omsatte ca 148 miljarder SEK och exporterade varor till ett värde av 32 miljarder SEK. Rapporten lyfter även en växande andrahandsmarknad, där varukategorin kläder stod för 3 miljarder SEK år 2020.

Rapporten understryker att dialog och ett kontinuerligt samarbete mellan branschen och politiska aktörer är avgörande för svenskt modes möjligheter att etablera sig som världsledande i branschens hållbara, digitala och innovationsrika framtid. En sådan position skulle inte bara främja den exportkänsliga modebranschen, utan även förstärka bilden av Sverige som en föregångare inom hållbar innovation, entreprenörskap och kreativitet.

- Modebranschen är en viktig del av den svenska handeln, inte minst genom att den för många är ett första steg in på arbetsmarknaden. Därför är det nu av största vikt att politikerna sätter sig in i branschens utmaningar, exempelvis det oroliga omvärldsläget samt konkurrenssituationen och vidtar de åtgärder som krävs, i nära dialog med branschen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Rapporten är framtagen av Swedish Fashion Council tillsammans med Svensk Handel och TEKO. Bakom rapporten står även Textile & Fashion 2030, Stockholm Fashion District founded by Association of Trade Partners Sweden, Nordiska Textilakademin, Västra Götalandsregionen, Acte och Visit Stockholm.

Fashion Transformation presenteras i Almedalen den 6/7 kl. 14.00 i samband med ett panelsamtal på plats i Handelns Hus.

Den svenska modebranschen – nyckeltal

Omsättning: Ca 148 miljarder SEK
Export: Ca 32 miljarder SEK
Antal anställda: Ca 42 000
Antal företag: Ca 13 000
Värde av andrahandsmarknaden: Ca 3 miljarder SEK
Andel e-handel: 31% av handeln skedde online

Samtliga siffror visar läget 2020, förutom e-handeln som visar läget 2021. Detta beror på datatillgänglighet.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

Gotland – en historisk handelsplats som står inför utmaningar18.7.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Handeln sätter sin tydliga prägel på Gotland. Från Fårö i norr till Burgsvik i söder. Detta syns tydligt då regionen är Sveriges tredje största när handelns omsättning per invånare mäts. Men ön står inte utan utmaningar. Svensk Handels lokala Gotlandsrapport visar att handelns utveckling behöver sättas i fokus hos både Region Gotland och Länsstyrelsen om inte ön ska hamna på efterkälken.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum