Ny rapport kartlägger vad som krävs för att den svenska modebranschen ska bli världsledande

Modebranschen står inför en omfattande transformation driven av digitalisering, konsumenters hållbarhets- och inkluderingsfokus, genomgående teknologisk innovation samt nya affärsmodeller. Sveriges unika förutsättningar gällande hållbar innovation, entreprenörskap och kreativ höjd gör att svenskt mode har alla möjligheter att etablera sig som världsledande. För att lyckas är dock branschen i behov av politiskt stöd.

Under Almedalsveckan presenterar Swedish Fashion Council den första upplagan av rapportserien Fashion Transformation. Syftet med rapportserien är att undersöka och mäta den transformation modebranschen står inför. Med hjälp av kvantitativa data och intervjuer med experter inom en rad olika områden tar denna första upplaga ett helhetsgrepp om de förändringar som väntar.

- För att positionera svenskt mode som ledande i framtidens modeindustri måste vi synliggöra den omställning som branschen står inför och mäta förändringarna som sker. För att veta vart vi ska och hur vi tar oss dit, måste vi först veta var vi befinner oss - Fashion Transformation är ett första steg i det arbetet säger Jennie Rosén, VD Swedish Fashion Council.

I Fashion Transformation konstateras bland annat att modebranschen utgjordes av ca 42 000 anställda år 2020, att den samma år omsatte ca 148 miljarder SEK och exporterade varor till ett värde av 32 miljarder SEK. Rapporten lyfter även en växande andrahandsmarknad, där varukategorin kläder stod för 3 miljarder SEK år 2020.

Rapporten understryker att dialog och ett kontinuerligt samarbete mellan branschen och politiska aktörer är avgörande för svenskt modes möjligheter att etablera sig som världsledande i branschens hållbara, digitala och innovationsrika framtid. En sådan position skulle inte bara främja den exportkänsliga modebranschen, utan även förstärka bilden av Sverige som en föregångare inom hållbar innovation, entreprenörskap och kreativitet.

- Modebranschen är en viktig del av den svenska handeln, inte minst genom att den för många är ett första steg in på arbetsmarknaden. Därför är det nu av största vikt att politikerna sätter sig in i branschens utmaningar, exempelvis det oroliga omvärldsläget samt konkurrenssituationen och vidtar de åtgärder som krävs, i nära dialog med branschen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Rapporten är framtagen av Swedish Fashion Council tillsammans med Svensk Handel och TEKO. Bakom rapporten står även Textile & Fashion 2030, Stockholm Fashion District founded by Association of Trade Partners Sweden, Nordiska Textilakademin, Västra Götalandsregionen, Acte och Visit Stockholm.

Fashion Transformation presenteras i Almedalen den 6/7 kl. 14.00 i samband med ett panelsamtal på plats i Handelns Hus.

Den svenska modebranschen – nyckeltal

Omsättning: Ca 148 miljarder SEK
Export: Ca 32 miljarder SEK
Antal anställda: Ca 42 000
Antal företag: Ca 13 000
Värde av andrahandsmarknaden: Ca 3 miljarder SEK
Andel e-handel: 31% av handeln skedde online

Samtliga siffror visar läget 2020, förutom e-handeln som visar läget 2021. Detta beror på datatillgänglighet.