Ny rapport: kommunalt anlitade ordningsvakter stärker tryggheten

Säkerhetsföretagens rapport ”De lokala ordningsvakterna: för en trygg framtid i varje kommun” visar att kommunernas investeringar i ordningsvakter bidrar till att minska brottsligheten. I Skärholmen där ordningsvakter funnits längst har fickstölder och rån minskat med 80 procent.

Ska ordningsvakterna kunna bidra ytterligare till att minska brottsligheten i kommunerna, behöver branschen stärkas och utvecklas: lagstiftningen behöver moderniseras, utbildningen förlängas och en nationell samverkansmodell med polisen införas. Kommunerna borde också få rätt att själva bestämma om ordningsvakters förordnandeområden i sina ordningsföreskrifter.

”Brottsutvecklingen leder tyvärr till att kommunernas kostnader för att hantera brott ökar. Samtidigt är det positivt att ordningsvakternas närvaro bidrar till att brottsligheten faktiskt minskar. Ordningsvakter kan och ska aldrig ersätta polisen, men det är ett viktigt komplement”, säger Li Jansson, branschchef Säkerhetsföretagen.

Juridiken kring ordningsvakter är 40 år gammal. Regeringen har som en del av 34-punktsprogrammet mot gängkriminalitet tillsatt en nu pågående ordningsvaktsutredning som ska reformera lagen. Kommunerna borde få mer makt att besluta om förordnandeområden. Förordnandeområdena som styr var ordningsvakter får arbeta måste bli större och beviljas även för trygghetsskapande arbete. Ordningsvakter borde få möjlighet att avsluta ingripanden invid ett förordnandeområde. Idag kan ordningsstörande personer ställa sig utanför de snäva områden ordningsvakternas befogenheter gäller på och lagligt sett kan ordningsvakten inte agera”, säger Sten Storgärds, näringspolitisk expert Säkerhetsföretagen och författare till rapporten.

Rapporten visar att det går att bygga upp välfungerande lokala trygghetssatsningar tillsammans med säkerhetsföretag. Ett gott exempel är Stockholmsmodellen där ordningsvakter arbetar på uppdrag av staden. Rapporten visar också att de trettio största kommunerna inte har några planer på att anställa ordningsvakter i kommunal egenregi, vilket stärker betydelsen av upphandlingar.

”Det finns etablerade arbetsmetoder från Stockholm och Uppsala med konkret leverantörsstyrning i upphandlingen, händelserapportering och bra samverkan mellan säkerhetsföretag, kommun och polis. Kring Sergels torg hålls nästan dagliga utsättningar med ordningsvakter, polis och sociala insatser. Att kommunen anlitar säkerhetsföretag är också en extra trygghet då ordningsvakter som anställs direkt av kommunen inte omfattas av samma SÄPO-kontroller som anställda i bevakningsföretag”, avslutar Sten Storgärds.

Rapporten resonerar även kring risken för framväxten av trygghetsklyftor i kölvattnet av skillnader i kommunernas förmåga att investera i trygghet och föreslår också en statlig trygghetsmiljard till de kommuner som anlitar ordningsvakter.

Ladda ner rapporten som bifogad pdf.

För frågor eller mer information kontakta Li Jansson, branschchef, Säkerhetsföretagen, 076-7967173 eller Ebba Fredin, pressansvarig, Transportföretagen 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se

Säkerhetsföretagen är ett av nio förbund inom Transportföretagen. Säkerhetsföretagen organiserar ca 145 företag med ca 18 000 anställda. Transportföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation inom transportnäringen samt en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv.

Stöden är slut men krisen pågår31.8.2020 09:15:00 CESTPressmeddelande

För att inte behöva bygga upp stora delar av persontransportsektorn på nytt efter coronakrisen måste stödinsatserna fortsätta för företag som fortfarande har stora omsättningsbortfall. Transportföretagen vill se samma slags satsningar som i Norge och Danmark. Annars riskerar många att stå utan transporter till jobb, skola, träning eller semester den dagen pandemin är över. Dessutom innebär en sargad transportsektor att flera andra branscher drabbas och i sin tur att jobb går förlorade.

Dom i Arbetsdomstolen: Sveriges Hamnars medlemsföretag hade inte förhandlingsskyldighet mot Hamnarbetarförbundet19.8.2020 13:41:00 CESTPressmeddelande

Arbetsdomstolen meddelade idag dom i mål gällande förhandlingsskyldighet för arbetsgivarna mot Hamnarbetarförbundet. Domen innebär att medlemsföretaget APM Terminals ej behövde förhandla med Hamnarbetarförbundet inför beslut om ett test om förändring av arbetsuppgifter för förbundets medlemmar. Domstolen förtydligade dock att bolaget borde ha samverkat med skyddsombud inför beslutet.

Skriande behov av förnyat stöd till bussarna på grund av minskade biljettintäkter13.8.2020 14:23:00 CESTPressmeddelande

Nationella myndigheter och företrädare för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter har idag presenterat gemensamma rekommendationer för kollektivt resande. Sveriges Bussföretag välkomnar en nationell diskussion om rekommendationer för kollektivtrafiken inför kommande skolstarter och arbetshöst. Samtidigt är det nu helt avgörande med förnyat stöd till bussarna på grund av minskade biljettintäkter om kollektivtrafiken ska kunna upprätthålla ett samhällsviktigt utbud av turer.

Busskontrakt för 100 miljarder ska upphandlas24.6.2020 10:47:00 CESTPressmeddelande

2019 inleddes en puckel av offentliga upphandlingar av svensk busstrafik. Fram till 2023 kommer busstrafik för 100 miljarder kronor att ha handlats upp av offentliga beställare. Genom att följa branschens rekommendationer i större uträckning skapas ett strukturerat och långsiktigt arbete där båda parter vinner på avtalet och resenärerna får mer kollektivtrafik för pengarna. Idag publicerar Sveriges Bussföretag rapporten ” 2019 startår för upphandlingspuckel i kollektivtrafiken – busskontrakt för över 100 miljarder ska upphandlas” som visar hur de regionala upphandlingarna av busstrafiken såg ut 2019.