Ny rapport: kommunalt anlitade ordningsvakter stärker tryggheten
Ska ordningsvakterna kunna bidra ytterligare till att minska brottsligheten i kommunerna, behöver branschen stärkas och utvecklas: lagstiftningen behöver moderniseras, utbildningen förlängas och en nationell samverkansmodell med polisen införas. Kommunerna borde också få rätt att själva bestämma om ordningsvakters förordnandeområden i sina ordningsföreskrifter.
”Brottsutvecklingen leder tyvärr till att kommunernas kostnader för att hantera brott ökar. Samtidigt är det positivt att ordningsvakternas närvaro bidrar till att brottsligheten faktiskt minskar. Ordningsvakter kan och ska aldrig ersätta polisen, men det är ett viktigt komplement”, säger Li Jansson, branschchef Säkerhetsföretagen.
Juridiken kring ordningsvakter är 40 år gammal. Regeringen har som en del av 34-punktsprogrammet mot gängkriminalitet tillsatt en nu pågående ordningsvaktsutredning som ska reformera lagen. Kommunerna borde få mer makt att besluta om förordnandeområden. Förordnandeområdena som styr var ordningsvakter får arbeta måste bli större och beviljas även för trygghetsskapande arbete. Ordningsvakter borde få möjlighet att avsluta ingripanden invid ett förordnandeområde. Idag kan ordningsstörande personer ställa sig utanför de snäva områden ordningsvakternas befogenheter gäller på och lagligt sett kan ordningsvakten inte agera”, säger Sten Storgärds, näringspolitisk expert Säkerhetsföretagen och författare till rapporten.
Rapporten visar att det går att bygga upp välfungerande lokala trygghetssatsningar tillsammans med säkerhetsföretag. Ett gott exempel är Stockholmsmodellen där ordningsvakter arbetar på uppdrag av staden. Rapporten visar också att de trettio största kommunerna inte har några planer på att anställa ordningsvakter i kommunal egenregi, vilket stärker betydelsen av upphandlingar.
”Det finns etablerade arbetsmetoder från Stockholm och Uppsala med konkret leverantörsstyrning i upphandlingen, händelserapportering och bra samverkan mellan säkerhetsföretag, kommun och polis. Kring Sergels torg hålls nästan dagliga utsättningar med ordningsvakter, polis och sociala insatser. Att kommunen anlitar säkerhetsföretag är också en extra trygghet då ordningsvakter som anställs direkt av kommunen inte omfattas av samma SÄPO-kontroller som anställda i bevakningsföretag”, avslutar Sten Storgärds.
Rapporten resonerar även kring risken för framväxten av trygghetsklyftor i kölvattnet av skillnader i kommunernas förmåga att investera i trygghet och föreslår också en statlig trygghetsmiljard till de kommuner som anlitar ordningsvakter.
Ladda ner rapporten som bifogad pdf.
För frågor eller mer information kontakta Li Jansson, branschchef, Säkerhetsföretagen, 076-7967173 eller Ebba Fredin, pressansvarig, Transportföretagen 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se
Säkerhetsföretagen är ett av nio förbund inom Transportföretagen. Säkerhetsföretagen organiserar ca 145 företag med ca 18 000 anställda. Transportföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation inom transportnäringen samt en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv.
Kontakter
Ebba FredinPressansvarig
Tel:08-762 71 20 , 0730-44 71 20Bilder
Dokument
Om
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Turistbussbranschen samlas i Tylösand och blickar framåt18.4.2024 08:44:14 CEST | Pressmeddelande
Den 18–19 april samlas den svenska turistbussbranschen till konferensen Busstorget på Hotel Tylösand. Intresset för arrangemanget har varit rekordstort i år och totalt deltar representanter för ett sextiotal bussföretag. En färsk studie av den svenska turistbussmarknaden, genomförd i början av 2024 av Sveriges Bussföretag, visar samtidigt att branschen kan summera ett stort intresse för bussresor.
11 procent av de statliga vägarna är i mycket dåligt skick: Sveriges vägar möter inte Natos krav24.3.2024 13:14:31 CET | Pressmeddelande
Underhållsskulden på det svenska vägnätet har ökat mellan 2022 och 2023, från 16,5 miljarder till 19,1 miljarder. 11 procent av de statliga vägarna var i mycket dåligt skick 2023. Det visar Transportföretagens årliga analys över tillståndet på landets statliga vägar.
JA till fortsatt effektiva skogstransporter mellan Sverige och Finland14.3.2024 09:37:19 CET | Pressmeddelande
EU-parlamentets omröstning den 12 mars var en stor delseger för omställningen i Norden. Då röstade EU-parlamentet för fortsatt grön lastbilstrafik mellan Sverige och Finland, genom att tillåta tyngre - och därmed effektivare - transporter än vad som tillåts enligt normalregler inom EU. Typexempel är timmer- och tanktransporter.
Svenska turistbussföretag räds avmattning efter starkt 202313.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Det var full fart för svenska turistbussföretag i fjol. Hur branschen tror det blir framöver beror däremot på vem du frågar. Sveriges Bussföretags årliga rapport över marknadsutvecklingen inom turist- och beställningstrafik med buss visar att beställningstrafiken hade ett starkt år, medan utvecklingen för paketresor fortsatt varierar.
Våra medlemsföretag används som slagträn i Tesla-konflikten28.2.2024 10:31:36 CET | Pressmeddelande
Tesla-konflikten har nu pågått i snart fyra månader. Verkstäder med kollektivavtal används som slagträ i en konflikt som de varken är inblandade i eller kan påverka. Detta medför svåra konsekvenser för de varslade företagen – men påverkar inte TM Sweden AB (Tesla).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum