Ny rapport: Kontroversiellt avtal hot mot klimatpolitiken

När stater vill lagstifta för att skydda klimatet och miljön dras de allt oftare inför rätta av utländska företag och krävs på miljardbelopp. Företagens krav baseras på investeringsavtal inom energisektorn. Stämningarna kan få förödande konsekvenser för klimatarbetet. Det visar en ny rapport från Naturskyddsföreningen.

– De här avtalen utgör ett stort hot mot många länders vilja att lagstifta för att rädda vårt klimat. Det handlar om vansinnigt stora skadeståndssummor och allt sker utanför nationella rättssystem och demokratisk kontroll, helt utan insyn, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

I rapporten redovisas en rad fall där bolag runt i världen stämt länder på miljardbelopp när de haft för avsikt att införa ny lagstiftning. Sverige mottog också i november 2019 ett skadeståndsanspråk från ett australiensiskt bolag på ett belopp som är betydligt större än hela Sveriges statsbudget för klimat och miljö.

Avtalet som företagen använt sig av är Energistadgefördraget (ECT), ett investeringsavtal inom energisektorn. Avtalet, som kom till på 90-talet för att stimulera utländska direktinvesteringar på energiområdet i främst Östeuropa, har idag fått en helt annan funktion. Enligt rapporten används avtalet idag som ett verktyg för att avskräcka, försena eller på andra sätt försvåra klimat- och miljölagstiftning. Kraven med stöd av ECT görs med anledning av att företagen anser att föreslagna lagkrav leder till att deras investeringar skadas.

– Vi ser hur avtalet i andra länder har använts av utländska företag för att försöka stoppa genomförandet av åtgärder i klimatpolitiken, och vi ser en risk att det även kan komma att ske i Sverige. Det skulle vara förödande med dagens klimatkris, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

I rapporten går Naturskyddsföreningen genom ett antal stämningar runt om i världen, där företag ställer mångmiljardkrav på stater utifrån avtalet när ny lagstiftning inom klimat och miljö ska tas fram. Bland annat har det svenska statliga bolaget Vattenfall stämt tyska staten vid två tillfällen.

Naturskyddsföreningen anser att Sverige omedelbart måste påbörja processen att lämna ECT-avtalet, och samtidigt delta i arbetet som pågår inom EU för att stoppa EU-interna rättsprocesser via avtalet. I rapporten föreslås också att Sverige bör arbeta för ett klimatundantag i investeringsavtalen inom ramen för FN:s klimatförhandlingar.

– Det här är särskilt allvarligt i en tid när omfattande politiska åtgärder måste genomföras på mycket kort tid för att begränsa den globala uppvärmningen och realisera Sveriges klimat- och miljömål, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Presskontakt:
Petra Holgersson
Presschef
M + 46 (0) 72 565 44 05
petra.holgersson@naturskyddsforeningen.se

Ladda ner rapporten Det okända avtalet - Energistadgefördraget och effekterna för svensk klimatpolitik

Ny Sifo-undersökning inför Black Friday – en av tre shoppar onödiga kläder25.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är mycket vanligt med olika knep för att locka till merköp vid köp av skor och kläder on-line. Det visar en granskning som Naturskyddsföreningen låtit göra. Hela 28 olika säljtekniker identifierades hos de tio största modeföretagen i Sverige. Samtidigt visar en färsk Sifo-undersökning att nära en av tre har köpt nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de i efterhand tyckte var onödiga.

Regeringens skogsproposition löser inte naturkrisen i skogen15.11.2021 14:21:47 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen anser att regeringens nya proposition om skogen inte löser de problem som finns i det svenska skogsbruket. Föreningen är också kritisk till förslaget att områdesskyddet i skogen i huvudsak ska utgå från frivillighet, vilket kan leda till att områden med höga skyddsvärden inte skyddas. Men det finns också några ljuspunkter, som exempelvis flera ersättningsmodeller till markägare. Det som nu krävs är en ny politik och lagstiftning för skogen.

Hälften av svenskarna positiva till fossilförbud till 2030 – men bara ett parti10.11.2021 11:52:11 CET | Pressmeddelande

Hälften av svenska folket är positiva till ett förbud av fossila bränslen till 2030, enligt en ny Sifo-undersökning. Men politikerna har en annan inställning. Bara ett riksdagsparti av åtta ställer sig bakom Naturskyddsföreningens förslag om förbud. Det blev tydligt på Naturskyddsföreningens pressträff för klimatet, där samtliga riksdagspartier även svarat på frågan om vilka konkreta förslag partierna har för hur Sverige ska kunna nå Parisavtalets 1,5 gradersmål.

PÅMINNELSE: Pressträff för klimatet den 10 november – Så vill politikerna minska koldioxidutsläppen9.11.2021 10:51:02 CET | Pressmeddelande

I morgon onsdag den 10 november är det dags för Naturskyddsföreningens fjärde pressträff om klimatkrisen. På träffen deltar klimatpolitiska talespersoner från riksdagspartierna, som kommer att få svara på hur de ska bidra till att stoppa krisen. Deras svar kommenteras av experter på plats. På träffen kommer också generalsekreterare Karin Lexén att uppdatera oss på läget i klimatförhandlingarna i COP26 – direkt från Glasgow.