​Ny rapport: Livsmedelsjättar måste ta ökat ansvar för vattenbrist i Ica-dalen i Peru

Till ett kilo sparris går det åt runt 1000 liter vatten. Den storskaliga odlingen av exportgrönsaker tömmer Ica-området i södra Peru på grundvatten. Vattenbristen är akut och slår hårt mot lokalbefolkningens hälsa och försörjning. Foto: Diakonia

Storskalig odling av exportgrönsaker har skapat en akut brist på vatten i Ica-dalen i Peru, vilket slår hårt mot lokalbefolkningens hälsa och försörjning. De åtgärder som vidtagits av lokala myndigheter har hittills inte bromsat överanvändningen av vattnet och i vissa områden har situationen istället förvärrats. Trots vetskap om problemen brister svenska livsmedelsjättar i kontroll och uppföljning av sina leverantörer, visar en ny rapport från Swedwatch och Diakonia.

Brist på vatten är ett globalt hot som redan drabbar människor i flera delar av världen. I ökenområdet Ica i södra Peru har tillgången till vatten minskat i takt med att produktionen av grödor såsom sparris och avokado ökat. Medan jordbruket, som domineras av stora exportföretag, använder upp till 90 procent av vattnet är lokalbefolkningens vattentillgång knapp och oregelbunden. I vissa områden finns dricksvatten endast tillgängligt i några timmar i veckan.

Vatten är en mänsklig rättighet
Tillgång till vatten är en mänsklig rättighet, och brist på vatten är förknippat med flera typer av risker. I Ica-dalen drabbas människor av diarrésjukdomar och andra hälsoproblem när vatten måste förvaras i dunkar vilket ökar risken för bakterietillväxt. Småskaliga odlare slås ut när brunnar torkar ut, samtidigt som konkurrens om vattnet skapar spänningar och konflikter.

– Vattenbristen i Ica-området är akut och drabbar både människors hälsa och möjligheter till försörjning. Det finns en direkt koppling till storskalig produktion av frukt och grönsaker vilket gör att de företag som köper produkterna har ett tydligt ansvar att agera”, säger Malena Wåhlin, författare till rapporten och researcher på Swedwatch.

Svenska livsmedelsföretag brister i uppföljning
De åtgärder som vidtagits av peruanska myndigheter har inte lyckats bromsa överanvändningen av vatten, tvärtom bryter flera grönsaksproducenter mot rådande regleringar för vattenförbrukningen. Men trots att svenska livsmedelsföretag känner till att det råder vattenbrist i Ica-dalen har de inte fångat upp hur det påverkar mänskliga rättigheter. De krav som bolagen faktiskt har ställt på sina leverantörer vad gäller mänskliga rättigheter har heller inte följts upp i tillräcklig utsträckning.

Samråd med lokalbefolkningen och civilsamhället
Rapporten visar också att produktionen är förknippad med andra problem. Oskäliga avskedanden och trakasserier mot fackligt engagerade är vanligt förekommande vid exportfarmerna och lönenivåerna så låga att de inte räcker till drägligt boende och näringsrik mat.

– De svenska företagen bör stärka sin uppföljning av MR-risker i sin leverantörskedja, framför allt när det gäller vattenrelaterad påverkan. Det bör ske i samråd med lokalbefolkningen och de organisationer och försvarare av mänskliga rättigheter som verkar i området, säger Georg Andrén, generalsekreterare på Diakonia. Vilket ansvar företagen har är kopplat till deras möjlighet att påverka. De kan behöva göra satsningar tillsammans med andra företag i branschen.

De företag som granskats är ICA, Axfood, Coop, Martin&Servera, Menigo, Everfresh och Ewerman.

För mer information, kontakta:
Malena Wåhlin, rapportförfattare, Swedwatch
telefon +46 (0)8 525 203 76 e-post malena@swedwatch.org

Esther Flores Sedman, pressekreterare, Diakonia
telefon 0765-011 747 e-post esther.floressedman@diakonia.se

Rapporten To the last drop är framtagen i samarbete med den peruanska organisationen CODEHICA.

Peru_Diakonia_20131121_10
Peru_sparris_i åkern
Peru "La Achirana"-kanalen
Peru_Diakonia_20131120_12

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Julklappen som glädjer fler än en20.11.2018 07:25Pressmeddelande

Ska vi exportera Nya Karolinska-modellen till fattiga länder?11.10.2018 09:01Pressmeddelande

Inför Världsbankens årsmöte i Bali släpper Diakonia tillsammans med andra organisationer en rapport som visar på riskerna med Offentlig Privat Samverkan. Rapporten granskar tio OPS-projekt världen över som alla bygger på samma finansieringsmodell som Nya Karolinska i Solna. Exemplen visar på allvarliga brister och på hur den offentliga sektorn i samtliga fall fått axla höga kostnader när projekten gått snett. Rapporten uppmanar givarländer och institutioner, däribland Världsbanken, att sluta främja modellen som en universallösning för finansiering av vård, skola och infrastruktur i utvecklingsländer. Nya Karolinska (NKS) i Solna är ett exempel på Offentlig Privat Samverkan (OPS), eller Public Private Partnership (PPP) som det heter på engelska. OPS-projekt lyfts fram av regeringar i givarländer och institutioner som Världsbanken som en finansieringsmodell för allt från infrastruktur till sjukvård och utbildning i utvecklingsländer, för att nå målen i Agenda 2030. OPS är en del av Värld