Ny rapport om arbetsmiljö och bemanning i äldreomsorgen

Kommunal släpper rapporten ”En bättre arbetsmiljö är möjlig - en rapport om äldreomsorgens bemanning”. Rapporten bygger på personalens syn på arbetsmiljön och bemanningssituationen i äldreomsorgen. 8570 undersköterskor och vårdbiträden har svarat på enkäten.

Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal

Rapporten visar att många verksamheter är kroniskt underbemannade och har en ohälsosam arbetsbelastning. Kommunal kräver en långsiktigt hållbar finansiering, rätt bemanning av verksamheterna och nya sanktionsavgifter för arbetsgivare som inte följer Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

– Ingen ska riskera att bli sjuk eller skadas av sitt arbete, eller tvingas att avbryta sitt yrkesliv i förtid. Äldreomsorgen måste bli en attraktiv bransch och det kräver ett omedelbart stopp av att bemanningen styrs av kostnadspress och minutstyrda arbetsmoment, säger Kommunals förbundsordförande Malin Ragnegård.

– Om vi ska få till ett friskt arbetsliv i äldreomsorgen och en långsiktigt hållbar kompetensförsörjning kan vi inte ducka för att resurserna som måste till handlar om rätt bemanning, i form av yrkesutbildad personal och en höjd grundbemanning, säger Malin Ragnegård.

Ett nytt krav i rapporten är att Arbetsmiljöverket ska få rätt att utfärda sanktionsavgifter för regelbrott mot föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete och organisatorisk och social arbetsmiljö. Sanktionsavgifterna behövs för att arbetsgivarna ska bli bättre på att efterleva arbetslagstiftningen och föreskrifterna.

– Det borde vara olagligt att spara in på bemanningen och bedriva en verksamhet med en konstant ohälsosam arbetsbelastning. Vi kräver att lokalpolitiker och arbetsgivare investerar i rätt bemanning och tar sitt arbetsmiljöansvar, säger Malin Ragnegård.

Här är ett urval av resultaten:
• 7 av 10 är oroliga att de inte kommer orka arbeta fram till pensionsåldern.
• Hälften har svårt att hinna med att ta kortare pauser minst någon gång i veckan.
• 43 procent känner sig dagligen kroppsligt trötta efter sitt arbetspass.
• 37 procent känner sig dagligen psykiskt trötta efter arbetspasset.
• 37 procent av medlemmarna i äldreomsorgen anser att bemanningen sällan eller aldrig är tillräcklig.

Rapporten finns i sin helhet via länken: https://www.kommunal.se/nyhet/en-battre-arbetsmiljo-ar-mojlig-en-rapport-om-aldreomsorgens-bemanning?hash=Rv0lu8-B-oduEwGQQwIxqpsCp8TYq44kkbUTNzOwt4w

Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal

Ny överenskommelse för ökad anställningstrygghet20.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter konstruktiva förhandlingar så har Kommunal och Vårdföretagarna kommit överens om att de nya reglerna om särskild visstidsanställning kommer att bli tillämpliga på avtalsområdena vård och behandling samt omsorg och äldreomsorg. Det innebär att Kommunal nu säkerställt att den viktigaste anställningsskyddsfrågan inom paketet trygghet och omställning får fullt genomslag på avtalsområdena. Resultatet av förhandlingarna kommer stärka medlemmarnas ställning på arbetsmarknaden och öka tryggheten.