Ny rapport om den hotande grönmattningen

Årets The Report #3 The communication issue, har fokus på kommunikation i det nya gröna medielandskapet. Det är bråttom att stoppa utvecklingen av grönmattningen om vi ska kunna nå miljö- och klimatmål i Agenda 2030.

I takt med att allt fler företag vill sälja med miljö- och klimat-argument ökar greenwashing. Konsumenter blir allt mer ”grönmattade”, det vill säga de tröttnar på reklam med miljö- och klimatbudskap.  Vi är nära en ”tipping point” vad gäller konsumenternas förtroende. För det är ungefär lika många som är på väg att tröttna och ej upplever reklamen som trovärdig,  som de som  känner sig inspirerade och att de lär sig något nytt.

Även avsändarna av hållbarhetsreklam  är bekymrade över utvecklingen. 2 av 3 företag oroas över att reklamtröttheten ökar, visar Miljömärkning Sverige undersökning Svanenbarometern.

– Idag är viss företagskommunikation kring hållbarhet snarare en barriär än en motor för hållbar utveckling. Med The Report #3 vill vi bidra med inspiration, kunskap och konkreta tips på hur företag kan göra rätt. Dels genom spännande intervjuer med några av Sveriges främsta experter i ämnet. Dels genom vår undersökning Svanenbarometern, som tar tempen på företag och konsumenter, säger Uta Hönemann, projektledare för The Report, på Miljömärkning Sverige.

– I rapporten tar vi avstamp i gapet mellan konsumenternas vilja att göra bra val för miljön och deras faktiska handlingar. Kan högkvalitativ och trovärdig hållbarhetskommunikation bidra till att överbrygga gapet? Vi tror det och har därför valt att djupdyka i ämnet. För ett gediget engagemang hos konsumenter utgör en god grund för den omställning samhället som vi måste göra, säger Uta Hönemann.

Miljömärkning  kan vara ett effektivt verktyg för att kommunicera hållbarhetsbudskap, men hur trovärdigt miljömärkningen uppfattas beror på vilken typ av organisation som står bakom märkningen.76% av de tillfrågade litar på märkningar som utfärdats av oberoende organisationer, medan bara 35% litar på företag som märker sina produkter med en egen märkning, som inte granskats av en oberoende organisation.

Om Svanenbarometern:

Svanenbarometerns konsumentundersökning genomfördes under perioden 30 november-1 december 2020. Enkäten besvarades av ett riksrepresentativt urval om 1 012 respondenter mellan 18-79 år. Företagsundersökning genomfördes under perioden 18 november till den 4 december 2020. Totalt svarade 140 företag med Svanenlicens. Undersökningen genomfördes av HUI Research. Siffrorna i rapporten kommer från Svanenbarometern om inget annat anges.

Några av de medverkande: Johan Kuylenstierna, Klimatpolitiska rådet, Yasmine Winberg, Resumé, Gustav Martner, Greenpeace, Hanna Riberdahl, Sveriges Annonsörer, Erik Modig, Handelshögskolan i Stockholm, Erik Elvingsson Hedén, SB Insights.

Rapporten presenteras på ett webbinarium där bland annat klimatpsykologen Per Espen Stoknes deltar.

Ladda ner rapporten här: The report - the communication issue - svanen.se

Se inspelningen här:

Utmaning att handla för en mer hållbar garderob23.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Black Friday närmar sig och många låter sig ryckas med av köphetsen. Men det finns medvetna konsumenter som vill göra miljömässigt bättre val. Sex av tio svenska konsumenter vill välja miljömässigt mer hållbara kläder och lika många vill välja Svanenmärkta kläder och skor, visar Svanens nordiska konsumentundersökning. Men även om många vill göra miljömässigt bättre val upplevs det som svårt, vilket hindrar den gröna omställningen.