Ny rapport om hur den organiserade kriminaliteten påverkar boendemiljöerna i utsatta områden

Fastighetsägarna GFR och Fastighetsakademin presenterar den 8 december rapporten Så skapar vi socialt välmående bostadsområden. Framtagandet är ett branschinitiativ som syftar till att metodutveckla det trygghetsskapande och brottsförebyggande arbetet.

Författare till rapporten är Stiftelsen Tryggare Sverige och sociolog Maria Wallin. De har fått uppdraget att ta fram en lägesbild över trygghetsproblematiken i Västsveriges utsatta områden. Därefter en handledning för hur fastighetsägare kan arbeta för att minska problemen och skapa socialt välmående bostadsområden. Arbetet påbörjades i mars och avslutades i december 2021.

Rapporten beskriver bland annat den organiserade brottsligheten och dess påverkan i de områden som benämns utsatta.

• Det handlar om grov organiserad kriminalitet med stark lokal påverkan på bostads- och uppväxtmiljöerna. Det är grovt kriminella vuxna som använder barn och unga i sin kriminalitet för att inte själva utsätta sig för risker eller åka fast. Det säger Maria Wallin, sociolog och författare till avsnittet om den organiserade brottsligheten i Västsveriges utsatta områden.

• Det är inte boendemiljön som skapar problematiken med organiserad kriminalitet. Det är kriminaliteten som skapar den utsatta boendemiljön. Vi måste arbeta verklighetsbaserat. Det säger Christina Heikel, näringspolitiskt ansvarig hos Fastighetsägarna och projektledare för rapporten.

• Gängkriminaliteten och den ofta tillhöriga narkotikahandeln, tillsammans med unga män som hänger i grupper i det offentliga rummet och i fastigheter, är de främsta orsakerna till att de som bor, vistas, och verkar i dessa bostadsområden känner en otrygghet. Det säger Magnus Lindgren, generalsekreterare för Stiftelsen Tryggare Sverige.

• Som fastighetsägare behöver vi arbeta med grundläggande sociala relationer i bostadsområdena, uppmanar Maria Wallin.

Christina Heikel, Fastighetsägarna GFR, 073–5280935
Maria Wallin, 076–8978491