Ny rapport: Örebro årets arkitekturkommun 2017

Örebro är årets arkitekturkommun 2017, tätt följd av Växjö och Malmö. Topptrion förenas i att de lyckas kombinera en hög byggtakt i förhållande till bostadsbehov med bra villkor för att utveckla arkitekturen i kommunen. Det visar en ny rapport som analysföretaget Evimetrix tagit fram på uppdrag av Sveriges Arkitekter och HSB Riksförbund.

– Kommunerna har en nyckelroll för att möjliggöra bostadsbyggandet, men även att se till att det vi bygger blir så bra som möjligt. Utmaningen är inte att endast bygga många bostäder - med byggandet formar vi våra framtida städer och livsmiljöer. Och i dem ska vi inte bara bo utan även leva, trivas och må bra, säger Tobias Olsson, förbundsdirektör Sveriges Arkitekter.

Utmärkelsen Årets Arkitekturkommun bygger på två olika komponenter. Ett index som bygger på enkätsvar från Sveriges arkitektkår där de bedömt hur bra kommunen arbetar med arkitektur. Och en del där offentlig statistik värderar kommunerna utifrån förmågan att planera byggande i relation till bostadsbehovet.

– Det är utmärkt att det byggs mer än på många år, men i den politiska debatten handlar alltför mycket om kvantitet och för lite om vad som byggs och till vilken kvalitet. Därför är det viktigt att undersöka vilka kommuner som lyckas förena en hög byggtakt med goda villkor för arkitektoniska värden. Den kombinationen har varit en strävan för HSB sedan starten för snart hundra år sedan, säger Anders Lago, förbundsordförande HSB.

Här följer listan på de 20 högst placerade arkitekturkommunerna (sammanvägt indexvärde inom parentes):
1.Örebro (73,5)

19.Borås (62,5)

20.Kristianstad (62,5)

Om Årets arkitekturkommun
Årets Arkitekturkommun bygger dels på ett index utifrån enkätsvar från Sveriges arkitektkår där de bedömt dialogklimatet mellan kommunen och arkitekterna, hur arkitekturkompetensen i kommunen ser ut och hur de anser att kommunen arbetar med att utveckla arkitektoniska värden. Och dels på offentlig statistik där kommunerna bland annat värderas utifrån förmågan att planera byggande i relation till bostadsbehovet, hur väl planerna realiseras och hur väl kommunerna lever upp till lagkrav vad gäller riktlinjer för markanvisningar, bostadsförsörjning samt översiktsplan.

Genom att använda en kombination av både professionens syn på hur samarbetet och dialogen fungerar, och olika mått på kommunernas faktiska arbete, får vi ett flerdimensionellt perspektiv på arbetet med bostadsplanering, byggande och arkitektur

Årets Arkitekturkommun 2017 omfattar 80 kommuner. Dessa 80 kommuner har under den senaste femårsperioden svarat för nära 87 procent av landets bostadsbyggande.

Totalt har cirka 1000 arkitekter besvarat undersökningen. I genomsnitt har varje respondent gett omdöme om två kommuner, vilket gör att det finns drygt 1 800 omdömen om landets kommuner.

För mer information, kontakta:
Alf Brydolf-Berg, vd Evimetrix, 076-833 85 85, alf.brydolf-berg@evimetrix.se
Ariella Nisell, kommunikationschef Sveriges Arkitekter, 070-970 76 46, ariella.nisell@arkitekt.se
André Johansson, presschef HSB Riksförbund, 070-549 64 04, andre.johansson@hsb.se

Sveriges Arkitekter är ett fackförbund och en intresseorganisation som driver Sveriges arkitekters gemensamma frågor – från studietiden och genom hela yrkeslivet. Vi står upp för arkitekternas arbetsvillkor och driver kårens intressen för att åstadkomma vackra, hållbara och välfungerande livsmiljöer. Vi har över 14 000 medlemmar och växer ständigt.