Ny rapport pekar på behovet av långsiktiga bostadsreformer

Fastighetsägarna Stockholm vill bidra till ett fördjupat samtal om långsiktiga bostadsreformer och lyfter i rapporten Hitta hem – så tar fastighetsägare ett ökat socialt ansvar fram några av de många fastighetsföretag som på olika sätt bidrar till socialt hållbara bostadslösningar. Med rapporten vill Fastighetsägarna Stockholm peka på utmaningar och behov i den här centrala delen av dagens bostadsmarknad, skildra konsekvenserna av de problem vi ser och att bidra till lösningar.

Att inte kunna lösa sitt bostadsbehov av egen kraft beror oftare på svag ekonomi än missbruksproblem eller psykisk ohälsa. Den gruppen benämns idag som de strukturellt hemlösa och sedan mitten av 1990-talet har människor med låg ekonomisk standard vuxit till 15 procent av befolkningen.

I rapporten Hitta hem berättar fastighetsbolagen Heimstaden, Wallfast, Bergsundet, Stena Fastigheter, Wåhlin Fastigheter och Malmegårds Fastigheter omhur de hanterar den utmaningen och om viktiga bostadssociala insatser som de bidrar med.

-          Socialt ansvarstagande är en självklar fråga för många fastighetsägare idag och det visar den innovationsförmåga och vilja att testa nya idéer som utmärker privat företagsamhet. Jag hoppas att rapporten både ska inspirera fler fastighetsägare till ett bostadssocialt engagemang och bidra till ett fördjupat samtal om de långsiktiga bostadsreformer som Sverige behöver, säger Oskar Öholm, vd Fastighetsägarna Stockholm.

Fastighetsbolagen som intervjuas i rapporten har alla olika vinkel på sitt sociala engagemang. Det handlar om bostad till människor med missbruksproblematik, initiativ för att motverka ensamhet och engagemang för barn och unga med bland annat läxhjälp i skolan. Samarbeten med aktörer som Stockholms Stadsmission, Skyddsvärnet och egna satsningar som Bergsundets The Neighbourhood Academy beskrivs som framgångsrika och långsiktigt hållbara.

Rapporten sammanfattas i en slutsats och några lärdomar från de medverkande fastighetsägarna. Bostaden är central i en människas liv och för att lyckas med sitt sociala arbete måste de frågorna upp på ledningsnivå. Ett annat medskick är att ställa krav på att samarbetspartners tar en aktiv roll och inser att bostaden är en del, stöd och engagemang runt den boende minst lika viktigt.

Företrädare för de deltagande fastighetsbolagen har intervjuats i rapporten och de finns även som filmer.

Läs rapporten och se filmerna här

Kinnas stadskärna stod pall för pandemin19.10.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Trots pandemiåret behöll Kinna större delen av sin omsättning i stadskärnan under 2020. Med en minskning på endast 0,8 procent klarade sig Kinna bättre är andra jämförbara stadskärnor. Den bransch som har haft det tuffast är modehandeln, medan restaurangnäringen blomstrade i stor kontrast till hur utvecklingen har sett ut i resten av landet. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Våra förslag för bättre folkbokföring och ordning på bostadsmarknaden18.10.2021 10:31:26 CEST | Pressmeddelande

Över 500 adresser misstänks utnyttjas i olika brott genom systematisk felaktig folkbokföring enligt en kartläggning av Skatteverket. Det handlar om bedrägerier, skattebrott och skenäktenskap. En korrekt folkbokföring och effektiv tillsyn är också avgörande för att hindra svarthandel och olaglig andrahandsuthyrning. Nu föreslås skärpta regler mot folkbokföringsbrott. Fastighetsägarna välkomnar förslagen till skärpt lagstiftning men anser att mer behöver göras och lägger fram sex förslag för bättre folkbokföring.

Problemfri avfallshantering och bättre klimat är målet för samverkansprojektet Miljörummet11.10.2021 08:09:22 CEST | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Stockholm och fastighetsbolaget Olov Lindgren lanserar nu samverkansprojektet Miljörummet – samtal om framtidens avfallshantering. Syftet är att sätta strålkastarljus på dagens avfallshantering och undersöka vilka lösningar som krävs för att förbättra för boende, fastighetsägare och avfallsaktörer på kort och lång sikt. Projektet genomförs i samarbete med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI), Stockholm Vatten och Avfall, Stockholm Exergi samt Miljöförvaltningen i Stockholm.