Ny rapport: Pojkar lägger ansvar på flickor när nakenbilder spridits på nätet

ECPATS nya rapport ”Tjejer måste sluta skicka bilder” bygger på fritextsvar från undersökningen “Nude på nätet” (2021) där närmare 13 000 barn mellan 10 och 17 år berättat om sina erfarenheter av brottsutsatthet och vilka strategier de har för att skydda sig. I den nya kvalitativa rapporten har Peter Andersson, fil.dr. i socialt arbete och leg psykoteraput, analyserat pojkars fritextsvar för att förstå hur de resonerar kring nudes, intimitet, sexualbrott och åldersskillnader.

Undersökningen visar att det har normaliserats att skicka nudes och att det idag ses som en naturlig del av sexualiteten och att det är ett bra sätt att bygga intimitet. Trots detta framgår det i analysen av pojkarnas svar att de lägger ett stort ansvar på den som skickat bilderna om de sprids vidare på nätet. Pojkar tenderar att se det som flickornas problem och menar att flickor måste vara försiktiga och inte ge efter om pojkar pressar dem att skicka bilder. Spridning av bilder eller att ge efter för pojkars påtryckningar för att få bilder ses som den utsattas ansvar. Det framgår även av undersökningen att pojkar mer sällan än flickor söker stöd i vuxenvärlden när något händer, vilket leder till att de kan ha svårt att förstå när de blir kränkta eller kränker andra.

“Det framgår av undersökningen att pojkar är omedvetna om att de utsätter flickor för sexualbrott när de delar nakenbilder. De tar liten hänsyn till konsekvenserna för flickor som utsätts och de lägger ett stort ansvar på brottsoffret när det går fel. Det är viktigt att vi som vuxna skapar en dialog med unga pojkar för att de ska förstå sina och andras gränser”, säger Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekreterare på ECPAT Sverige.

Ansvar läggs på det yngre barnet

När det gäller åldersskillnader inom sexuella relationer visar rapporten att pojkar lägger merparten av ansvaret på det yngre barnet om hen har ljugit om sin ålder.  Då ses det äldre barnet som det primära offret. Detta skiljer sig tydligt från berättelser där det finns en vuxen förövare, då anser pojkarna att den vuxne bär det största ansvaret.

“Genomgående i materialet finns det en tendens till att pojkarna lägger ansvaret på brottsoffret, till exempel när det handlar om att skicka nakenbilder. Det blir ännu tydligare i de fall där det inte finns en etablerad kärleksrelation. Ofta saknas problematisering av pojkens avsikter och agerande och det finns en risk att potentiella övergrepp normaliseras och förbises”, säger rapportförfattare Peter Andersson

Sammantaget framstår det som att pojkar relativt oreflekterat anser att de borde ha större frihet att utforska sin sexualitet än flickor på nätet. Det finns tydliga inslag av att både skambelägga flickor som bryter mot normen och att göra de som utsätts för kränkningar ansvariga för sin egen utsatthet. Det är också tydligt att pojkar förminskar eller osynliggör den utsatthet som drabbar pojkar då den bryter mot normen om hur en man ska vara.

ECPAT Sverige är en barnrättsorganisation som arbetar mot sexuell exploatering av barn. Vi sprider kunskap om brottsligheten och förebygger att barn och unga inte utsätts. Vi arbetar med opinionsbildning och påverkansarbete mot makthavare och vi samarbetar med myndigheter, företag och andra organisationer. Vi driver tre operativa verksamheter: ECPAT Hotline, en anmälningssida för misstänkt sexuell exploatering av barn; Ditt ECPAT, en stödlinje för barn och unga och ECPAT Vuxenstöd, en stödlinje för föräldrar och andra viktiga vuxna.

Organiserad brottslighet bakom sexuell utpressning av barn i ekonomiskt syfte29.6.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

ECPAT släpper idag rapporten ”Då tog ’hon’ en screen och allt började” som är en studie av sexuell utpressning av barn i ekonomiskt syfte. I rapporten beskriver ECPAT hur framför allt pojkar utsätts för en ny typ av sexualbrott där förövarens motiv primärt inte är sexuellt, utan i stället egen ekonomisk vinning. Förövarna manipulerar till sig nakenbilder och -filmer från pojkarna, inte sällan genom att utge sig för att vara en jämnårig flicka. Ofta tillhör de organiserad brottslighet och barnen är deras nya brottsoffer.

Ecpat beviljas viktigt stöd för kommunikationsprojekt för barn med funktionsnedsättningar21.6.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ecpat startar ett omfattande projekt för att utöka tillgängligheten av stöd för barn med bland annat intellektuella funktionsnedsättningar, en grupp som i högre grad än andra barn utsätts för sexuella övergrepp. Idag finns ingen digital stödverksamhet för denna grupp men tack vare ett treårigt stöd på drygt 12 500 000 kronor från Allmänna Arvsfonden kan Ecpat, i ett innovationsprojekt i nära samarbete med barn och unga, utveckla en sådan stödfunktion.

HBTQIA+-pojkars utsatthet för sexualbrott synliggörs i ny rapport från ECPAT21.3.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

ECPAT släpper idag rapporten ”Consent is KEY” som handlar om brottsutsatthet bland barn och unga som identifierar sig som HBTQIA+. Tydligt är att pojkar som identifierar sig som HBTQIA+ i mycket större utsträckning än andra pojkar är utsatta för sexualbrott. Mer än fem gånger så många jämfört med barnen i referensgruppen uppger att de ”sålt sex”, det vill säga att en vuxen förövare utsatt dem för brottet ”utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling”.

Flickor ”exposas” på nätet av andra barn1.2.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande

I dag släpper barnrättsorganisationen ECPAT rapporten ”Jag tittade bara, jag gjorde inget elakt” som handlar om barns utsatthet på så kallade exposekonton. Rapporten visar bland annat att en stor del av barnen som hängs ut på exposekonton är mycket unga, ibland i mellanstadieåldern. Många gånger är förövarna äldre barn, som förmått den utsatta att skicka nakenbilder eller filmer och sen sprider dem vidare i hens närhet.