​Ny rapport: Så blir barns fritid mer jämlik och en väg in i samhället!

Hur får man fler unga att komma med i organiserade fritidsaktiviteter, som idrottsföreningar, kulturskolor, lägerverksamheter och fritidsgårdar? Och varför deltar färre med utländsk bakgrund, när dessa verksamheter leder till integration, social utveckling, förbättrat mående och förbättrade skolresultat?
Hussein Elmusawis hinder övervanns bland annat med hjälp av en volontär som cyklade med honom till brottningsträningen. Idag tävlar Hussein i sporten.

Nio hinder och 150 förslag på lösningar – så heter en ny rapport om barns rätt till en bra fritid. Den handlar om hur man möjliggör detta och därmed bidrar till integration och inkludering.

I Barnkonventionen, nu svensk lag, betonar artikel 31 vikten av att alla barn får möjlighet till fritidsaktiviteter. Men många barn, framför allt nyanlända eller med invandrade föräldrar, kommer aldrig in i idrotts-, kultur- och föreningslivet. Faktorer som kön, ekonomi och hur länge man bott i Sverige avgör ofta vilken chans man får till en aktiv fritid.

Rapporten är som en idébank med beprövade och nytänkande lösningar, som framkommit när IM intervjuat aktörer från hela landet samt ungdomar och föräldrar i projektet.

Några exempel:

• Rekrytera ledare med utländsk bakgrund och kvinnliga ledare samt marknadsför mångfald på verksamhetens hemsida och material. Det finns inget som är så effektivt för att få underrepresenterade unga att komma till en ny verksamhet, och få föräldrarnas förtroende, som om de kan relatera till ledaren.
  • Skolor kan samarbeta med idrottsföreningar för att hålla idrottslektioner. Gör övergången från idrottslektion till idrottsförening (eller musiklektion till kulturskola) enkel.
  • Erbjud praktiskt stöd för digital anmälan till en aktivitet och kommunicera ut möjligheten att få hjälp.
  • Idrottsföreningar kan starta motionslag där alla unga är välkomna, utan krav på färdigheter, träningsfrekvens eller utrustning, för en symbolisk summa.
  • Gör kulturskolan inkomstbaserad, likt förskoleavgiften. Då kan alla delta, utan att skattemedel förbrukas på familjer som kan betala avgiften själva.

Vill ni veta mer, läs gärna rapporten eller/och kontakta socionom och projektledare Peter Lindqvist, 0704-10 80 57 för mer information.

Genom honom kan ni också få kontakt med några av de 235 nyanlända barn och unga som genom projektet Aktiv Fritid fått en ny och meningsfull sysselsättning vid sidan av skolan. Han kan också förmedla kontakt till volontärer som följde barnen till deras nya aktiviteter.

För tryckta kostnadsfria exemplar: maila peter.lindqvist@imsweden.org
För mer info: www.imsweden.org/nio-hinder-och-150-forslag-pa-losningar

IM är en idéburen, obunden medlemsorganisation som arbetar globalt i samarbete med lokala aktörer, för en jämlik och medmänsklig värld. Vi kämpar för en värld där människor av egen kraft kan ta sig ur fattigdom och utanförskap. I vårt arbete utgår vi ifrån de mänskliga rättigheterna, en hållbar värld och tar avstånd från all form av diskriminering.