Ny rapport: Så mycket mer krävs av kommuner och landsting om Reepalu-utredningen genomförs

Sveriges befolkning väntas växa snabbt och Ilmar Reepalus välfärdsutredning bedöms hota upp till 80 procent av välfärdsföretagen, enligt revisionsbyrån PWC. Det innebär dramatiskt ökade krav på kommuner och landstings välfärdskapacitet, visar en detaljerad rapport som Almega släpper onsdag 28:e juni.

Ilmar Reepalus välfärdsutredning innehåller inte någon konsekvensanalys som visar effekterna av det snäva vinsttak som föreslagits.

Därför har Almega tagit fram en egen konsekvensanalys som redovisar det ökade behovet av skolplatser, läkarbesök och övrig omsorg i samtliga län fram till år 2020 givet att Reepalu-utredningen genomförs och befolkningen växer i enlighet med SCB:s prognos.

Rapporten släpps 28:e juni klockan 09:30 av Anna-Karin Hatt, vd, och Ulf Lindberg, näringspolitisk chef.

Plats: Sturegatan 11, Stockholm.

Lokal: Falsterbo (bottenplan).

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Almega vill stoppa nya extratjänster – satsa på åtgärder som leder till jobb5.9.2018 17:04Pressmeddelande

Almegas rapport ”Vägval matchning” visar tydligt att de statliga extratjänsterna inte leder till riktiga jobb för de arbetssökanden. Att låsa in arbetslösa i extratjänster förvärrar bristen på arbetskraft och gör det ännu svårare för arbetsgivarna att hitta rätt arbetskraft. Samtidigt som enskilda personer som kan och vill jobba kommer allt längre från ett riktigt jobb.

Positiva till Moderaternas förslag att se över diskrimineringslagen3.9.2018 16:29Pressmeddelande

Kommentar till Moderaternas förslag om att se över diskrimineringslagen mot bakgrund av den dom Arbetsdomstolen som gav en muslimsk kvinna skadestånd därför det företag där hon sökte jobb hade avbrutit anställningsförfarandet när kvinnan vägrade ta en manlig chef, just därför att han är man. - Vi är positiva till Moderaterna förslag. Vi ser att det skulle vara möjligt med ett tillägg i diskrimineringslagen som innebär att en arbetsgivare inte behöver finna sig i att en anställd diskriminerar andra på grund av till exempel kön även om den anställde åberopar sin religionsfrihet, menar Lars Bäckström, arbetsrättsjurist på Almega

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.