Ny rapport: ”Så ser tjänsteföretagen på offentlig upphandling”
Den offentliga sektorn i Sverige står inför stora utmaningar. Behoven av offentlig service växer i takt med att vi lever längre och blir allt fler och medborgarnas krav på kvalitet ökar. De offentliga verksamheterna måste bli mer kostnadseffektiva och då spelar de offentliga upphandlingarna en avgörande roll.
– För att göra bra affärer för skattemedlen är det viktigt med konkurrens, så att man kan jämföra så många anbud som möjligt. Dessvärre kan vi konstatera att många leverantörer som verkar på marknader där det offentliga är en naturlig kund avstår från att delta i offentliga upphandlingar, säger Ulrica Dyrke, upphandlingsexpert på Almega.
Almegas nya rapport Så ser tjänsteföretagen på offentlig upphandling bygger på en undersökning besvarad av 1 564 tjänsteföretag. Enligt rapporten är den enskilt viktigaste orsaken till att den offentliga marknaden väljs bort att det råder ett starkt fokus på lägsta pris i upphandlingarna.
– Undersökningen visar även att många företag som deltar i upphandlingar avstår från att lägga anbud i upphandlingar med stort prisfokus. Eftersom statistiken visar att pris numera är den vanligaste tilldelningsgrunden i annonserade upphandlingar är detta ett stort orosmoln. Om denna utveckling fortsätter finns stor risk att fler företag lämnar den offentliga marknaden, säger Ulrica Dyrke.
Av rapporten framgår också att många företag som deltar i upphandlingar tycker att dessa i stor utsträckning innehåller irrelevanta krav och är omgärdade av alltför byråkratisk och tidskrävande formalia.
– Kravställandet är oerhört viktigt för att det som köps in ska möta de behov som offentlig sektor har, men även för att företagen ska kunna lägga anbud som möjliggör kvalitativ leverans. Är de krav som ställs inte relevanta för sitt syfte är detta ett stort problem som försvårar för många företag, säger Ulrica Dyrke.
Rapporten visar även att det är stor skillnad i olika upphandlande myndigheters uppföljning av upphandlade kontrakt. Målsättningen måste dock vara att alla offentliga organisationer aktivt ska arbeta med uppföljning och på ett sätt som sätter fokus på kvalitet i leveranserna. Detta är en viktig parameter för att offentlig sektor ska uppfattas som en intressant affärspartner av leverantörerna.
– Den offentliga sektorn gjorde 2018 upphandlingspliktiga inköp för närmare 800 miljarder kronor. Och eftersom det är skattebetalarnas pengar är det extra viktigt att de genomförs på ett sätt som skapar maximal samhällsnytta, säger Ulrica Dyrke.
Hela rapporten finns bifogad pressmeddelandet
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om
För kontakt:
Almegas pressjour på telefon 08-762 70 40
Om Almega:
Almega, Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp med drygt 11 000 medlemsföretag som sammanlagt har närmare 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se (http://www.almega.se)
Följ Almega
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Almega
Ny skrift: Därför är välfärdsföretagen nödvändiga17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Välfärdsföretagen stärker Sverige. Dessvärre överröstas argumenten som leder detta i bevis ofta i debatten. I en ny skrift tar Almega ett bredare grepp om välfärdsföretagens bidrag till svenska samhället och varför Sverige behöver fler privata aktörer. "Konkurrens leder till högre kvalitet, det gäller givetvis också inom välfärden”, säger Fredrik Segerfeldt, näringspolitisk expert på Almega.
Almega om vårbudgeten: Sverige behöver långsiktiga reformer för tillväxt, inte kortsiktiga insatser15.4.2024 09:22:15 CEST | Pressmeddelande
I dag presenterade regeringen sin ekonomiska vårproposition, inklusive vårändringsbudgeten. Även denna gång utan några långsiktiga strukturreformer. “Sverige halkar efter. Vi vill se reformförslag som stärker tillväxten och ger förutsättningar för jobb och företagande”, säger Fredrik Östbom, näringspolitisk chef på Almega.
Välkommet initiativ till ny AI-strategi för Sverige – här är tjänstesektorns medskick!20.3.2024 11:29:31 CET | Pressmeddelande
Almega välkomnar AI-Swedens förslag till en ny AI-strategi för Sverige som presenterades idag. “Initiativet belyser behovet av mer handlingskraft från regeringens sida och att Sverige omgående behöver få på plats en ny nationell AI-strategi som främjar svensk konkurrenskraft.”, säger Moa Tivell, näringspolitisk expert på Almega. Samtidigt är det tjänstesektorn som kommer i högsta grad påverkas av generativ AI.
Tjänsteindikatorn: Vändpunkten närmar sig för tjänstesektorn19.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter ett tufft 2023 ökar optimismen bland tjänsteföretagen. Det visar Almegas senaste Tjänsteindikator. ”Nedgången planar ut och sannolikt vänder det uppåt redan under det andra kvartalet”, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega. Samtidigt tyder Almegas arbetsmarknadsindikator på att jobben fortsätter att bli färre.
Bakslag för tjänstesektorn5.3.2024 09:27:30 CET | Pressmeddelande
Återhämtningen för tjänstesektorn dröjer. Affärsvolymen fortsätter att öka men samtidigt minskar fortfarande orderingången. Det stora sänket är sysselsättningen som tydligt minskar bland tjänsteföretagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum