Ny rapport: Så slipper ditt jobb hotas av automatiseringen

Automatisering är inte ett hot mot jobben – för de som har rätt förmågor. Arbetsgivare värderar kommunikations-, samarbetes- och problemlösningsförmåga högst och ungefär en fjärdedel tycker att personer med dessa förmågor är svårast att hitta. Kombinerat med digitala och tekniska färdigheter är detta receptet för att klara sig bäst på framtidens arbetsmarknad, enligt ManpowerGroups nya rapport Skills Revolution 2.0.

– Arbetsmarknaden och jobben digitaliseras i snabb takt, vilket kan låta skrämmande. Men mycket pekar på att det faktiskt kommer leda till att fler jobb skapas. Arbetsgivare letar redan nu efter personer med ”mjuka” förmågor som inte går att automatisera bort, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.

86 procent av arbetsgivare globalt säger att antalet anställda i deras företag kommer att förbli detsamma eller öka under de närmsta två åren till följd av automatiseringen, enligt rapporten Skills Revolution 2.0. Rapporten visar också att den enskilda medarbetaren bör satsa på att utveckla så kallade ”mjuka” förmågor, som inte går att ersätta med digitala tjänster och verktyg.

Av dessa mjuka förmågor värderar arbetsgivare kommunikations-, samarbetes- och problemlösningsförmåga högst och cirka en fjärdedel av arbetsgivarna tycker också att dessa förmågor är svårast att hitta. Ungefär hälften av svenskarna tycker dock att de är mycket bra på just dessa förmågor, visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life.

– Mjuka förmågor, i kombination med digitala och tekniska färdigheter, är det som gör oss oersättliga på arbetsmarknaden. Att stötta medarbetare i att utveckla både sina kompetenser och de mellanmänskliga förmågorna är A och O för svenska företag som vill fortsätta vara konkurrenskraftiga, säger Lars Forseth.

Topplista: Så bra tycker svenskarna att de är på ”mjuka förmågor”
Följande fråga ställdes: ”Hur bra eller dålig anser du dig vara inom följande förmågor?”. Siffran i procent anger antal svarande som anser att de är ”mycket bra”.

1. Servicekänsla (56 procent)
2. Problemlösning (54 procent)
3. Samarbete (51 procent)
4. Kommunikation (48 procent)
5. Ordning och reda (43 procent)
6. Prioritera (27 procent)
7. Ledarskap (24 procent)
8. Delegera (17 procent)

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Om Skills Revolution 2.0
20 000 arbetsgivare i 42 länder deltog i undersökningen. 32 av dessa 42 länder uppskattar att majoriteten av företag kommer att anställa fler till följd av digitalisering. Läs hela rapporten här.

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under februari-mars 2018 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 1 707 personer har svarat på frågorna.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

ManpowerGroup kommenterar SVT-inslag om påstådd diskriminering14.5.2018 09:04Pressmeddelande

SVT Nyheter Västerbotten publicerade den 11 maj ett inslag i vilket en person upplever sig diskriminerad efter att ha sökt jobb via Manpower. Mannen uppger att han har sökt samma jobb under olika namn vid olika tillfällen, med olika utfall. Enligt SVT har mannen anmält Manpower till Diskrimineringsombudsmannen, men enligt samma källa är det ännu oklart om DO faktiskt kommer att utreda fallet. ManpowerGroup har inte tagit emot någon anmälan och vi kan därför inte ge vår syn på innehållet i en sådan. Vi kommenterar heller aldrig en enskild person i media, eftersom det är oerhört viktigt för oss att värna den personliga integriteten hos människor som söker arbete hos oss nu och i framtiden. Däremot berättar vi gärna om hur vi arbetar för en rättvis rekrytering med hög kvalitet. Vår regionchef för Norrland, Eva Ageskär, intervjuades därför av SVT Nyheter Västerbotten. Fördomsfri rekrytering är centralt inom hela ManpowerGroup. Mer än var fjärde medarbetare hos oss, drygt 27 procent, har ut

Försiktigt optimistiska signaler för vårens arbetsmarknad i mellersta Sverige13.3.2018 08:21Pressmeddelande

Arbetsgivare i mellersta Sverige, där Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län ingår, är försiktigt optimistiska och förväntar sig fler något fler jobbtillfällen under våren. Sysselsättningstrenden för det andra kvartalet ligger på +4 procent, vilket är strax över sysselsättningstrenden för hela Sverige på +2 procent. Det visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.