Ny rapport: Så slipper ditt jobb hotas av automatiseringen

Automatisering är inte ett hot mot jobben – för de som har rätt förmågor. Arbetsgivare värderar kommunikations-, samarbetes- och problemlösningsförmåga högst och ungefär en fjärdedel tycker att personer med dessa förmågor är svårast att hitta. Kombinerat med digitala och tekniska färdigheter är detta receptet för att klara sig bäst på framtidens arbetsmarknad, enligt ManpowerGroups nya rapport Skills Revolution 2.0.

– Arbetsmarknaden och jobben digitaliseras i snabb takt, vilket kan låta skrämmande. Men mycket pekar på att det faktiskt kommer leda till att fler jobb skapas. Arbetsgivare letar redan nu efter personer med ”mjuka” förmågor som inte går att automatisera bort, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.

86 procent av arbetsgivare globalt säger att antalet anställda i deras företag kommer att förbli detsamma eller öka under de närmsta två åren till följd av automatiseringen, enligt rapporten Skills Revolution 2.0. Rapporten visar också att den enskilda medarbetaren bör satsa på att utveckla så kallade ”mjuka” förmågor, som inte går att ersätta med digitala tjänster och verktyg.

Av dessa mjuka förmågor värderar arbetsgivare kommunikations-, samarbetes- och problemlösningsförmåga högst och cirka en fjärdedel av arbetsgivarna tycker också att dessa förmågor är svårast att hitta. Ungefär hälften av svenskarna tycker dock att de är mycket bra på just dessa förmågor, visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life.

– Mjuka förmågor, i kombination med digitala och tekniska färdigheter, är det som gör oss oersättliga på arbetsmarknaden. Att stötta medarbetare i att utveckla både sina kompetenser och de mellanmänskliga förmågorna är A och O för svenska företag som vill fortsätta vara konkurrenskraftiga, säger Lars Forseth.

Topplista: Så bra tycker svenskarna att de är på ”mjuka förmågor”
Följande fråga ställdes: ”Hur bra eller dålig anser du dig vara inom följande förmågor?”. Siffran i procent anger antal svarande som anser att de är ”mycket bra”.

1. Servicekänsla (56 procent)
2. Problemlösning (54 procent)
3. Samarbete (51 procent)
4. Kommunikation (48 procent)
5. Ordning och reda (43 procent)
6. Prioritera (27 procent)
7. Ledarskap (24 procent)
8. Delegera (17 procent)

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Om Skills Revolution 2.0
20 000 arbetsgivare i 42 länder deltog i undersökningen. 32 av dessa 42 länder uppskattar att majoriteten av företag kommer att anställa fler till följd av digitalisering. Läs hela rapporten här.

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under februari-mars 2018 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 1 707 personer har svarat på frågorna.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Ny prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen i mellersta Sverige11.12.2018 08:41Pressmeddelande

Arbetsgivare i mellersta Sverige, där Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län ingår, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft i början på det nya året. Sysselsättningstrenden för regionen ligger på +5 procent för det första kvartalet, på samma nivå som Sverige som helhet. Det är dock en rejäl minskning jämfört med föregående kvartals rekordprognos på +22 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen i Västsverige11.12.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i Västra Götalands och Hallands län, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft i början på det nya året. Sysselsättningstrenden för regionen ligger på +6 procent för det första kvartalet, långt från rekordprognosen för motsvarande period förra året som då låg på +16 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +5 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.