Ny rapport: Skolelever får mer extrastöd i Danderyd än i Botkyrka

Det råder underskott på speciallärare i grundskolan. Främst drabbade är skolor med störst utmaningar. De flesta elever får heller inte särskilt stöd förrän i årskurs 9. Det enligt en ny rapport "Specialpedagogik på undantag" som Lärarnas Riksförbund presentar idag tillsammans med ett antal krav på åtgärder.

- Det är bedrövligt att elever som är i störst behov av extra stöd och hjälp inte kan få det. Ett likvärdighetsproblem som vittnar om ett kapitalt misslyckande för skolsystemet, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Åsa Fahlén presenterar idag rapporten Specialpedagogik på undantagDN Debatt.

I ett försök att vända den negativa utvecklingen införde regeringen för ett antal år sedan en ”åtgärdsgaranti” för att alla elever ska kunna läsa, skriva och räkna innan de går vidare till mellanstadiet. Lärarnas Riksförbunds rapport visar att mer krävs för att garantin ska fungera.

Lärarnas Riksförbund kräver nu följande:

- Gör en omfattande satsning på att utbilda, rekrytera och attrahera fler speciallärare.
- Låt staten tar över huvudmannaskap och finansiering av svensk skola så att resurserna fördelas rätt och riktas dit där de behövs som mest.
- Förändra reglerna för extra anpassningar och särskilt stöd så att lärarkåren får makten att avgöra när extra anpassningar inte längre räcker och det är dags att sätta in särskilt stöd.
- Inför nyckeltal för mindre klasser på låg- och mellanstadiet.

Till rapporten Specialpedagogik på undantag på LR.se

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med över 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.