Ny rapport: Sverige helt unikt – ensamt om att tillåta vinstuttag i skolan

Sverige är ensamt om att tillåta vinstuttag från den offentligt finansierade skolan. En jämförelse gjord av riksdagens utredningstjänst visar att det inte finns någon anledning för Sverige att hålla kvar vid sitt system, andra länder har lyckats kombinera valfrihet i skolan utan att tillåta vinstuttag.

Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin och Norges kunskapsminister Tonje Brenna (Ap).

– Det här valet kan vara sista chansen att ta itu med marknadsskolan och stoppa vinstjakten. Inget annat land tillåter vinstuttag som Sverige, men vi är knappast det enda landet som har friskolor och valfrihet. Det finns ingen anledning till varför Sverige som enda land ska fortsätta tillåta vinstuttag och guldregnet över friskolekoncernerna, säger partisekreterare Tobias Baudin.

RUT- utredningen ”Vinstberäkning och aktiebolag inom skolan i olika länder” (Dnr 2021:423) beskriver hur lagstiftningen ser ut för att bedriva skolverksamhet i en rad länder samt hur förutsättningarna ser ut att dela ut vinst till ägarna av skolföretag i dessa länder.

Aktiebolags-form tillåten

Vinstutdelning tillåten

England

Frankrike

Island

Ja

Av rapporten framgår också att ett förbud mot vinster i skolan går utmärkt att kombinera med friskolor och valfrihet. Många av de jämförda ländernas skolsystem har både förbud mot vinster och en lång tradition av fristående skolor.

Socialdemokraterna går till val på att ta tillbaka den demokratiska kontrollen över skolan. Tillåts vinstjakten fortsätta kan det snart vara försent att återta kontrollen. Därför går Socialdemokraterna till val på att:

• Förbjuda vinstuttagen ur skolan
  • Förbjuda de orättvisa och segregerande skolköerna
  • Ändra skolpengen så att friskolor inte får betalt för ansvar de inte har
  • Ge kommunerna veto vid utökningar och nyetablering av friskolor

Rapporten presenterades på en pressbrief med Tobias Baudin och Norges kunskapsminister Tonje Brenna (Ap). Se sändningen i efterhand här: https://youtu.be/6Er08JTeqPg

Presskontakt

Julia Grabe, pressekreterare för Tobias Baudin, 073-076 33 97, julia.grabe@socialdemokraterna.se

Socialdemokraternas presstjänst, 08-700 26 83, press@socialdemokraterna.se

Bilder

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.