Ny rapport: telekomoperatörer kan öka Enterprise Value med 40 procent genom digitaliseringens möjligheter

I en ny rapport om telekombranschen granskar Arthur D. Little (ADL) de strategiska vägval som telekomoperatörer ställs inför som följd av digitaliseringen. Baserat på intervjuer med fler än 100 ledande befattningshavare över hela världen beskriver rapporten ”Major strategic choices ahead of Telcos: Reconfiguring for value” varför telekombranschen kommer att bli mer diversifierad de kommande fem åren.

ADL förutser en marginell tillväxt på 1,2 procent för telekombranschen i åtta av Europas större länder. Samtidigt förväntas ”B2B2x”-marknaden, driften av kunders digitala lösningar, skapa nya tillväxtmöjligheter. B2B2x -marknaden uppskattas utgöra åtta procent av den globala ICT-marknaden år 2020, motsvarande 276 miljarder dollar. Telekomoperatörer har möjlighet att ta marknadsandelar i detta segment från traditionella IT-bolag som inte har samma nivåer av effektivitet och kompetens i driften av storskaliga tekniska lösningar och digital infrastruktur.

Även telekomoperatörers sätt att leverera digitala tjänster kommer att genomgå stora förändringar. Digitaliseringen möjliggör att telekomnätverk blir mer flexibla och gränsöverskridande. Multinationella telekomoperatörer förväntas globalisera sina produktionsmodeller, medan lokala och regionala operatörer förväntas expandera till nya geografiska områden. Samtidigt medför digitaliseringen att operatörer möter en ökad konkurrens från aktörer med låg kapitalinbindning som arbetar med enkla, kundfokuserade verksamhetsmodeller.

Martin Glaumann, Partner på Arthur D. Little, säger: ”Digitaliseringen av telekombranschen skapar nya strategiska vägval. Ska man utnyttja de synergier som globaliserade produktionsmodeller skapar, eller satsa på att bli en effektiv lokal aktör? Ska man äga sina tillgångar och sin infrastruktur eller satsa på låg kapitalbindning? Ska man investera för att kunna konkurrera med IT-spelare om nya B2B2x intäkter inom digitala ekosystem? Dessa val kommer att driva telekombranschen till att bli betydligt mindre homogen än vad den är idag.”

Klicka här för att ladda ner rapporten i sin helhet: www.adl.com/StrategicChoices

Kontaktuppgifter:
Martin Glaumann, Partner
glaumann.martin@adlittle.com
Tel: +46 708830028

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Londons Metropolitan Police Service väljer Box för molnbaserad innehållshantering för 50 000 medarbetare5.9.2017 09:00Pressmeddelande

Box, Inc. (NYSE: BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, meddelade idag att Londons Metropolitan Police Service (the Met) går över till Box. Polismyndigheten, som har Greater London med 8,6 miljoner invånare som arbetsområde, kommer ha upp till 50 000 användare inom hela organisationen för molnbaserad innehållshantering som ett steg på vägen mot digitalt polisarbete. – Det är mitt jobb att leverera digital omvandling på the Met och förse våra chefer och medarbetare med den bästa tekniken för att förbättra servicen och brottsbekämpningen i. Genom att välja Box omvandlar vi hur vi alla får åtkomst till innehåll, vilket gör oss mycket mer effektiva, något som är av allra största vikt i arbetet med brottsbekämpning, säger Angus McCallum, Chief Information Officer på the Met. – The Met är den största polisstyrkan i Storbritannien. Genom att välja Box ger the M

Nu ännu enklare att hitta rätt däck! Mcdackonline.com – nya funktioner och modern design, optimerad för mobil visning4.9.2017 15:27Pressmeddelande

Mcdackonline.com har genomgått en “ansiktslyftning” samtidigt som sökfunktion och produktsortiment utvidgats. Den nya utseendet på webbplatsen ger bättre överblick och erbjuder dessutom nya användarvänliga funktioner som gör köp online hos Mcdackonline.com ännu bekvämare. Eftersom allt fler besökare använder mobila enheter när de handlar på motorcykeldäck, (som drivs av Europas största webbutik för däck, Delticom), så är den uppdaterade sidan responsivt utformad och därför optimerad för visning på smartphones och surfplattor. Responsivt utformade webbsidor anpassar sig automatiskt till storleken på aktuell skärm, så att hela innehållet ses tydligt också på mindre skärmar. Det är nu väldigt enkelt att söka efter passande motorcykeldäck. Du hittar nu ett urval tillåtna fram- och bakdäck direkt i sökfönstret genom att antingen filtrera på däckdimension eller – och det är alldeles nytt – motor