Ny rapport: Var fjärde afrikan namnges i svenska tidningar
En av fyra, 24 procent, av alla privatpersoner från Afrika namngavs i svenska tidningar under 2015. Det är ökning från 13 procent året innan. Hudfärgen är dock fortfarande en vattendelare. Vita människor får ett namn i 93 procent av fallen.
– Det är positivt att fler får sitt namn i tidningen, det är en utveckling som hjälper till att nyansera den ofta förenklade bilden av Afrika. Men skillnaderna är fortfarande alldeles för stora. Förut var det uruselt, nu är det bara dåligt. 2016 ska det inte spela någon roll var man bor för att få sitt namn i tidningen, säger Ola Richardsson, kommunikationschef på We Effect.
Nytt för årets rapport är att svenska redaktioner har medverkat med sin syn på i första hand namnfrågan. Den övergripande bilden är att namnet är viktigt, väcker engagemang och ska finnas med i alla publiceringar. Men tidspress och att uppgift om namn ofta saknas från bildbyråer anges som skäl till att så ändå inte blir fallet i praktiken.
Rapporten, som gjorts årligen sedan 2012 i samarbete med Retriever, visar även att offerbilderna minskat. 2011 användes de i 40 procent av alla artiklar, under 2015 var motsvarande andel tio procent. Lokalbefolkningen får dock mycket sällan själva komma till tals. Likt tidigare år står de enbart för en halv procent av alla uttalanden i de analyserade artiklarna.
Ytterligare slutsatser från rapporten ”#allaharettnamn – bilden av svenskt bistånd i Afrika 2015”:
- Uppmärksamheten kring svenskt bistånd minskade med 20 procent under 2015. 978 artiklar skrevs om ämnet under 2015 jämfört med 1221 artiklar året innan.
- Sju procent av artiklarna handlar om konkreta biståndsresultat. Det är en ökning från tidigare år då motsvarande siffra var två procent.
- Vita biståndsarbetare är den vanligaste bilden och förekommer i 30 procent av artiklarna. Det är dock en minskning från närmare året innan då motsvarande andel var närmare 50 procent.
Om analysen: Medieanalysen i rapporten är gjord i samarbete med Retriever och baseras på 978 tidningsartiklar publicerade under 2015 i svenska tidningar. Artiklarna handlar om svenska bistånd- och hjälpinsatser i afrikanska länder söder om Sahara. Analysen har ett särskilt fokus på vilka bilder som illustrerar tidningsartiklarna.
Rapporten bifogas som en PDF.
För ytterligare information – vänligen kontakta:
Marcus Lundstedt, pressekreterare We Effect
Telefon 070-107 43 17, E-post: marcus.lundstedt@weeffect.se
Nyckelord
Kontakter
Ioanna LokebrattPressansvarig och medieanalytiker
Tel:076 000 10 30ioanna.lokebratt@retriever.seDokument
Om
Om Retriever
Vi är Nordens ledande leverantör av mediebevakning, verktyg för redaktionell research, medieanalys och företagsinformation. Vi ger dig snabb tillgång till all relevant information från tidningar, magasin, radio, tv, web och sociala medier. Retriever ägs av TT och Norska NTB.
Följ Retriever
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Retriever
Världspolitik bakom årets mest omskrivna personer25.12.2022 11:16:51 CET | Pressmeddelande
Rysslands president, Vladimir Putin är årets mest omskrivna person. Det visar Retrievers årliga mediemätningen som tas fram i samarbete med TT. Totalt har över 400 000 artiklar publicerats om Rysslands krig mot Ukraina och Putin är närvarande i var tredje.
Pandemin behåller sitt grepp om media22.12.2021 21:00:00 CET | Pressmeddelande
Nyhetsteman som klimatet och organiserad brottslighet tar allt större plats i media. Sport- och kulturevenemang får topplaceringar tillsammans med heta inrikespolitiska händelser. Trots det rapporteras det fortfarande överlägset mest om coronapandemin. Det visar Retrievers och TT:s mätning över årets största nyhetshändelser.
Bygger vidare på framtidens analyserbjudande9.11.2021 13:33:17 CET | Pressmeddelande
Analys handlar inte enbart om data. Självklart är data en otroligt viktig förutsättning för bra analyser men mängden data vi idag har till vårt förfogande kan medföra andra utmaningar dvs hur vi ska tolka den och komma fram till rätt slutsatser.
Ny styrelse för medieanalysföretaget Retriever18.2.2020 14:05:49 CET | Pressmeddelande
Medieanalysföretaget Retriever får en ny styrelse. Förändringen är ett led i att förbereda bolaget för en ny fas med ökat fokus på tillväxt och internationalisering.
Retriever köper sociala medie startupen RelationDesk4.6.2019 09:15:00 CEST | Pressmeddelande
Medieanalysföretaget Retriever köper sociala medie succén RelationDesk och erbjuder i och med detta en komplett lösning för företag och organisationer som önskar arbeta integrerat med sin kommunikation.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum