Retriever

Ny rapport: Var fjärde afrikan namnges i svenska tidningar

Dela

Offerbilderna är färre och fler namnges. Den svenska rapporteringen om bistånd i Afrika har nyanserats – men svarta och vita behandlas fortfarande mycket olika. Det visar rapporten #allaharettnamn som We Effect presenterar i Almedalen i dag.

En av fyra, 24 procent, av alla privatpersoner från Afrika namngavs i svenska tidningar under 2015. Det är ökning från 13 procent året innan. Hudfärgen är dock fortfarande en vattendelare. Vita människor får ett namn i 93 procent av fallen.

– Det är positivt att fler får sitt namn i tidningen, det är en utveckling som hjälper till att nyansera den ofta förenklade bilden av Afrika. Men skillnaderna är fortfarande alldeles för stora. Förut var det uruselt, nu är det bara dåligt. 2016 ska det inte spela någon roll var man bor för att få sitt namn i tidningen, säger Ola Richardsson, kommunikationschef på We Effect.

Nytt för årets rapport är att svenska redaktioner har medverkat med sin syn på i första hand namnfrågan. Den övergripande bilden är att namnet är viktigt, väcker engagemang och ska finnas med i alla publiceringar. Men tidspress och att uppgift om namn ofta saknas från bildbyråer anges som skäl till att så ändå inte blir fallet i praktiken.  

Rapporten, som gjorts årligen sedan 2012 i samarbete med Retriever, visar även att offerbilderna minskat. 2011 användes de i 40 procent av alla artiklar, under 2015 var motsvarande andel tio procent. Lokalbefolkningen får dock mycket sällan själva komma till tals. Likt tidigare år står de enbart för en halv procent av alla uttalanden i de analyserade artiklarna.

Ytterligare slutsatser från rapporten ”
#allaharettnamn – bilden av svenskt bistånd i Afrika 2015”:

  • Uppmärksamheten kring svenskt bistånd minskade med 20 procent under 2015. 978 artiklar skrevs om ämnet under 2015 jämfört med 1221 artiklar året innan.
  • Sju procent av artiklarna handlar om konkreta biståndsresultat. Det är en ökning från tidigare år då motsvarande siffra var två procent.
  • Vita biståndsarbetare är den vanligaste bilden och förekommer i 30 procent av artiklarna. Det är dock en minskning från närmare året innan då motsvarande andel var närmare 50 procent.

Om analysen: Medieanalysen i rapporten är gjord i samarbete med Retriever och baseras på 978 tidningsartiklar publicerade under 2015 i svenska tidningar. Artiklarna handlar om svenska bistånd- och hjälpinsatser i afrikanska länder söder om Sahara. Analysen har ett särskilt fokus på vilka bilder som illustrerar tidningsartiklarna.

Rapporten bifogas som en PDF.

För ytterligare information – vänligen kontakta:
Marcus Lundstedt, pressekreterare We Effect
Telefon 070-107 43 17, E-post: marcus.lundstedt@weeffect.se

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Om

Retriever
Retriever
Birger Jarlsgatan 6B
114 34 Stockholm

08-546 121 00http://www.retriever.se

Om Retriever
Vi är Nordens ledande leverantör av mediebevakning, verktyg för redaktionell research, medieanalys och företagsinformation. Vi ger dig snabb tillgång till all relevant information från tidningar, magasin, radio, tv, web och sociala medier. Retriever ägs av TT och Norska NTB.

Följ Retriever

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste pressmeddelandena från Retriever

En avslagen avtalsrörelse på Twitter?9.3.2017 09:48Nyheter

För andra året i rad befinner sig Sverige i en brinnande avtalsrörelse där många tunga avtal ska omförhandlas. I förhandlingsspelet blir medierna en viktig arena där olika aktörer försöker skapa ett bättre förhandlingsläge och etablera sin syn på hur verkligheten bäst ska beskrivas. En plats där slagorden ofta duggar extra tätt är Twitter. Det kunde Retriever tydligt se när vi utvärderade avtalsrörelsen 2015/16. Så vad händer på Twitter i årets avtalsrörelse? Ja inte alls lika mycket, konstaterar vår medieanalytiker Ulla von Lochow. Antalet inlägg (under hashtagen #avtal17, #avtal2017 och i användandet av ordet avtalsrörelse) har halverats jämfört med förra gången. Jämför vi perioden oktober till februari under de två avtalsrörelserna har det bara skrivits drygt hälften så många inlägg i årets (från 18 600 till 9 500). Antalet Twitterkonton som deltar i samtalet har också mer än halverats (från 3 400 till 1 600). Vad är det som har hänt? Ett definitivt svar här kan vara svårt att ge. K

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum