Ny rapport: Världsbankens stöd leder länder in i fossilberoende

Världsbanksgruppens stöd bidrar till att låsa in länder i beroende av fossila bränslen och försvårar för dem att leva upp till Parisavtalet. Det visar en ny rapport där Naturskyddsföreningen och organisationen Recourse har granskat Världsbanksgruppens stöd till energisektorn i tre länder.

– Världen står inför en klimatkris som drabbar många fattiga länder hårt. Trots det går Världsbankens stöd till investeringar i fossila bränslen vilket låser in länder i fossilberoende, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

I den nya rapporten undersöks Världsbanksgruppens energistöd till Nigeria, Moçambique och Myanmar – tre länder som är hårt utsatta för klimatförändringarna, samtidigt som en stor del av befolkningen saknar tillgång till elektricitet. Rapporten visar att Världsbanksgruppen prioriterar stöd till fossila bränslen framför förnybar energi. Detta trots att samtliga tre undersökta länder har betydande, outvecklade sol- och vindresurser och att förnybar teknik redan är tillgänglig och konkurrenskraftig med fossila bränslen.

I Moçambique, till exempel, ges 16 gånger mer finansiering till fossila bränslen än till förnybar energi. Tillsammans med andra typer av stöd från gruppen har detta bidragit till att Moçambique är på väg att bli en av världens största kolexportörer. Världsbanksgruppens fossila stöd bidrar också till att de inte lever upp till sitt löfte att ge människor som lever i fattigdom ökad tillgång till energi.

– I alla tre länderna fokuserar Världsbanksgruppen på utvecklingen av fossilgas. Det inte bara driver på klimatförändringarna utan är också ett dyrt energislag för människor som lever i fattigdom, säger Karin Lexén.

Världsbanksgruppen består av fem internationella organisationer som har i uppdrag att öka människors tillgång till energi och samtidigt begränsa klimatförändringarna i länder med utbredd fattigdom. Rapporten Assessing the World Bank’s contributions to Climate Goals and Energy Access: Nigeria, Mozambique and Myanmar visar tydligt att Världsbanksgruppen inte lever upp till sitt uppdrag.

– Vi uppmanar Världsbanksgruppen att sluta ge stöd till fossilt bränsle och istället skala upp finansieringen till förnybara småskaliga energilösningar. Det är det snabbaste och billigaste sättet att öka tillgången till energi för människor som idag lever i fattigdom, säger Karin Lexén.

Läs rapporten här.

Presskontakt:
Lisa Persson
M +46 (0) 70 916 41 79
lisa.persson@naturskyddsforeningen.se

Ny Sifo-undersökning inför Black Friday – en av tre shoppar onödiga kläder25.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är mycket vanligt med olika knep för att locka till merköp vid köp av skor och kläder on-line. Det visar en granskning som Naturskyddsföreningen låtit göra. Hela 28 olika säljtekniker identifierades hos de tio största modeföretagen i Sverige. Samtidigt visar en färsk Sifo-undersökning att nära en av tre har köpt nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de i efterhand tyckte var onödiga.

Regeringens skogsproposition löser inte naturkrisen i skogen15.11.2021 14:21:47 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen anser att regeringens nya proposition om skogen inte löser de problem som finns i det svenska skogsbruket. Föreningen är också kritisk till förslaget att områdesskyddet i skogen i huvudsak ska utgå från frivillighet, vilket kan leda till att områden med höga skyddsvärden inte skyddas. Men det finns också några ljuspunkter, som exempelvis flera ersättningsmodeller till markägare. Det som nu krävs är en ny politik och lagstiftning för skogen.

Hälften av svenskarna positiva till fossilförbud till 2030 – men bara ett parti10.11.2021 11:52:11 CET | Pressmeddelande

Hälften av svenska folket är positiva till ett förbud av fossila bränslen till 2030, enligt en ny Sifo-undersökning. Men politikerna har en annan inställning. Bara ett riksdagsparti av åtta ställer sig bakom Naturskyddsföreningens förslag om förbud. Det blev tydligt på Naturskyddsföreningens pressträff för klimatet, där samtliga riksdagspartier även svarat på frågan om vilka konkreta förslag partierna har för hur Sverige ska kunna nå Parisavtalets 1,5 gradersmål.

PÅMINNELSE: Pressträff för klimatet den 10 november – Så vill politikerna minska koldioxidutsläppen9.11.2021 10:51:02 CET | Pressmeddelande

I morgon onsdag den 10 november är det dags för Naturskyddsföreningens fjärde pressträff om klimatkrisen. På träffen deltar klimatpolitiska talespersoner från riksdagspartierna, som kommer att få svara på hur de ska bidra till att stoppa krisen. Deras svar kommenteras av experter på plats. På träffen kommer också generalsekreterare Karin Lexén att uppdatera oss på läget i klimatförhandlingarna i COP26 – direkt från Glasgow.