Ny rapport: Världsbankens stöd leder länder in i fossilberoende

Världsbanksgruppens stöd bidrar till att låsa in länder i beroende av fossila bränslen och försvårar för dem att leva upp till Parisavtalet. Det visar en ny rapport där Naturskyddsföreningen och organisationen Recourse har granskat Världsbanksgruppens stöd till energisektorn i tre länder.

– Världen står inför en klimatkris som drabbar många fattiga länder hårt. Trots det går Världsbankens stöd till investeringar i fossila bränslen vilket låser in länder i fossilberoende, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

I den nya rapporten undersöks Världsbanksgruppens energistöd till Nigeria, Moçambique och Myanmar – tre länder som är hårt utsatta för klimatförändringarna, samtidigt som en stor del av befolkningen saknar tillgång till elektricitet. Rapporten visar att Världsbanksgruppen prioriterar stöd till fossila bränslen framför förnybar energi. Detta trots att samtliga tre undersökta länder har betydande, outvecklade sol- och vindresurser och att förnybar teknik redan är tillgänglig och konkurrenskraftig med fossila bränslen.

I Moçambique, till exempel, ges 16 gånger mer finansiering till fossila bränslen än till förnybar energi. Tillsammans med andra typer av stöd från gruppen har detta bidragit till att Moçambique är på väg att bli en av världens största kolexportörer. Världsbanksgruppens fossila stöd bidrar också till att de inte lever upp till sitt löfte att ge människor som lever i fattigdom ökad tillgång till energi.

– I alla tre länderna fokuserar Världsbanksgruppen på utvecklingen av fossilgas. Det inte bara driver på klimatförändringarna utan är också ett dyrt energislag för människor som lever i fattigdom, säger Karin Lexén.

Världsbanksgruppen består av fem internationella organisationer som har i uppdrag att öka människors tillgång till energi och samtidigt begränsa klimatförändringarna i länder med utbredd fattigdom. Rapporten Assessing the World Bank’s contributions to Climate Goals and Energy Access: Nigeria, Mozambique and Myanmar visar tydligt att Världsbanksgruppen inte lever upp till sitt uppdrag.

– Vi uppmanar Världsbanksgruppen att sluta ge stöd till fossilt bränsle och istället skala upp finansieringen till förnybara småskaliga energilösningar. Det är det snabbaste och billigaste sättet att öka tillgången till energi för människor som idag lever i fattigdom, säger Karin Lexén.

Läs rapporten här.

Presskontakt:
Lisa Persson
M +46 (0) 70 916 41 79
lisa.persson@naturskyddsforeningen.se

Granskning: Stort gap mellan EU-parlamentarikernas miljöinsatser11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningens granskning visar mycket stora skillnader mellan EU-parlamentarikernas engagemang och ambitionsnivå i EU:s miljöpolitik. Sverigedemokraterna får uselt betyg efter att ha röstat nej till nästan alla lagförslag. Moderaterna utmärker sig genom att de särskilt aktivt har motarbetat viktiga miljölagstiftningar i EU-parlamentet. Liberalerna däremot har röstat och agerat bra för miljön. Miljöpartiet och Vänsterpartiet får utmärkt miljöbetyg.

Pressinbjudan: Rovdjurskonferens och pressträff i Järvsö4.4.2024 14:19:23 CEST | Pressmeddelande

För första gången på många år möts jägare, lantbrukare, samer, forskare, miljöorganisationer och politiker på en konferens för att diskutera samexistens mellan människor och rovdjur. Välkommen på pressträff i Järvsö den 11 april kl 09.30 samt att bevaka rovdjurskonferensen på plats eller digitalt torsdag till lördag den 11–13 april. Konferensen arrangeras av Naturskyddsföreningen och WWF samt Ljusdals Naturskyddsförening och Naturskyddsföreningen Gävleborg.