Ny redaktionschef på TT Nyhetsbyrån

1.2.2016 14:51 | TT Nyhetsbyrån

Daniel Kjellberg blir ny redaktionschef på TT Nyhetsbyrån och tillträder sin nya tjänst den 1 mars.

Daniel Kjellberg, ny redaktionschef på TT Nyhetsbyrån. Foto: Jessica Gow/TT

Daniel Kjellberg blir ny redaktionschef på TT Nyhetsbyrån. Företrädaren Mats Johansson, som lett TT:s redaktion i tolv år, får nu andra ansvarsområden inom TT:s nyhetsverksamhet.

Daniel Kjellberg, 39 år, som suttit i TT:s redaktionsledning sedan ett år tillbaka, blir nu chef över hela redaktionen. Han har jobbat på TT Nyhetsbyrån sedan 2002, bland annat som chef för TT:s nyhetsdesk. Daniel har också haft en ledande roll i flera av TT:s digitala utvecklingsprojekt de senaste åren. Daniel Kjellberg tillträder sin nya tjänst den 1 mars.

- Det känns helt rätt i tiden att Daniel kliver upp. Vi har nyligen genomgått en stor omorganisation och allt börjar sätta sig. Parallellt har vi utvecklat många nya redaktionella produkter och tjänster under de senaste åren. Fokus framöver blir att ta vår redaktion ytterligare ett steg in i framtiden och det är jag övertygad att Daniel är rätt person att göra, säger Jonas Eriksson, vd och chefredaktör på TT Nyhetsbyrån.
- Jag vill samtidigt passa på att tacka Mats Johansson för att han under 12 år av ständig förändring lett TT Nyhetsbyråns redaktion till den starka position som den har i dag, fortsätter Jonas Eriksson.

- Det är ett otroligt spännande uppdrag. TT Nyhetsbyrån har tagit flera viktiga steg framåt det senaste året – med satsningar på bland annat rörlig bild, direktrapportering, modernare leveransformat och utveckling av verktyg för digitalt berättande. Här kommer, vid sidan av att fortsätta vässa vårt övriga nyhetsarbete alla tider av dygnet, en stor del av vårt fokus att ligga även den närmaste framtiden, säger Daniel Kjellberg.

TT Nyhetsbyrån har 240 anställda och en majoritet av dessa återfinns inom redaktionens olika delar. Förutom traditionellt nyhetsarbete i form av text, bild, video, grafik och sidproduktion har TT Nyhetsbyrån också en omfattande featureverksamhet och en växande uppdragsproduktion för bland annat nyhetsmedier och förlag. Det mesta av TT:s produktion görs i Stockholm, men mindre redaktioner finns i Göteborg, Malmö och Bryssel. Sedan en kort tid tillbaka sköts TT:s nattbevakning från Sydney i Australien.

För frågor kontakta
Jonas Eriksson, vd och chefredaktör, TT Nyhetsbyrån
jonas.eriksson@tt.se

Daniel Kjellberg, blivande redaktionschef, TT Nyhetsbyrån
daniel.kjellberg@tt.se

Jonas Eriksson, vd och chefredaktör, TT Nyhetsbyrån
jonas.eriksson@tt.se

Daniel Kjellberg, blivande redaktionschef, TT Nyhetsbyrån
daniel.kjellberg@tt.se

Daniel Kjellberg, ny redaktionschef på TT Nyhetsbyrån. Foto: Jessica Gow/TT

TT Nyhetsbyrån är Sveriges främsta fullservicepartner för text, bild, video och grafik. Som nationell nyhetsbyrå förmedlar vi nyheter snabbt, korrekt och med hög trovärdighet. Utöver detta producerar vi informationsgrafik som förklarar och bilder som berör. Våra kunder är alltifrån Sveriges mediehus till företag och myndigheter. Vi finns i Stockholm, Göteborg och Malmö och har partners över hela världen.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Fredrik Lerneryd mottagare av TT:s Fotostipendium24.11.2016 11:54Pressmeddelande

Fredrik Lerneryd är årets vinnare av TT:s Fotostipendium. Han belönas med 30 000 kronor för att kunna avsluta projektet ”Slumbalett”, som skildrar en balettklass i Kibera, ett slumområde beläget i Nairobi i Kenya. – När jag är färdig planerar jag en utställning som jag vill visa i Kenya först och främst, men även utanför landet, svarar Fredrik på frågan om hur pengarna ska användas. Juryn föll för det lågmälda sättet på vilket en spirande optimism utstrålas, och en skildring som visar på en annan miljö än den ensidigt eländiga. Se alla bilderna här: Stipendiets hemsida Om priset: TT:s Fotostipendium riktar sig till unga nordiska fotografer som är 30 år eller yngre och som behöver ekonomiskt stöd för att genomföra ett påbörjat fotografiskt projekt.   Jury 2016 Nina Korhonen – med flera utställningar och egna fotoböcker bakom sig, varav en erhöll Svenska Fotobokspriset 2004, ”Anna Amerikan mummu”. Nina arbetar även med workshops och undervisar i fotografi och bildkonst runtom i Europa, b