Ny rekommendation för bilbarnstolars livslängd
Bilbarnstolar på marknaden idag kan generellt sett sägas ha en livslängd på cirka tio år, räknat från inköpsdagen. Stolen åldras inte av att eventuellt stå på ett lager. Gränsen på tio år är inte ny, men nu har expertgruppen som representerar hela bilbarnstolsbranschen i Sverige sammanställt de faktorer som påverkar hur länge en bilbarnstol kan användas, baserat på tillgängliga fakta.
- Visserligen har branschen pratat om tio år en längre tid, men nu har vi mer på fötterna för att kunna ge användaren en vägledning till hur man kan påverka livslängden. Det som främst påverkar livslängden är hantering och slitage. Det är viktigt att byta ut en dålig bilbarnstol, samtidigt som vi inte vill rekommendera föräldrar att kasta bort fullt funktionsdugliga stolar, säger expertgruppens ordförande Lotta Jakobsson, Volvo Cars.
- NTF får många frågor från oroliga föräldrar som undrar om de måste byta ut sin bilbarnstol efter till exempel en liten parkeringsskada. Nu kan vi tryggt svara att det inte behövs, men att stolen alltid ska bytas ut vid en större krock. Vi har helt enkelt några villkor att förhålla oss till som delas av hela branschen, vilket underlättar både för oss och alla konsumenter, säger Marie Nordén, NTF:s Generalsekreterare.
För att minska själva materialets åldrande kan det vara bra att om möjligt minska exponering i solljus och höga temperaturer, helt enkelt genom att täcka över bilbarnstolen när den inte används. Det kan också löna sig att vara rädd om sin bilbarnstol, då slitage påverkar flera funktioner. Synligt slitna bältesband, kärvande bälteslås eller trasiga detaljer kan vara sådant som gör att stolen behöver kasseras.
Generellt gäller att en bilbarnstol som varit med om en krock ska kasseras. Men hur kraftig krock behövs för att stolen måste kastas? Även detta tar den nya rekommendationen upp, genom att nämna några villkor att hålla sig till, som till exempel om en krockkudde eller annat skyddssystem har aktiverats eller löst ut eller vid en krock med ett större djur.
Kontaktperson:
Marie Nordén, generalsekreterare NTF - 0702 215 965
* Den nationella expertgruppen SIS/TK 242 består av deltagare från Volvo Cars, NTF, Folksam, VTI, Transportstyrelsen, Autoliv, Emmaljunga, HTS BeSafe, Axkid, Britax, Carseat, Dorel, Holmbergs Safety System.
Kontakter
Marie NordénGeneralsekreterare
Tel:+46 (0)70-221 59 65marie.norden@ntf.seMonica GreenOrdförande
Tel:+46 (0)70-530 42 10green.monica@icloud.comRickard CosiniKommunikationsansvarig
Tel:+46 (0)70-819 01 50rickard.cosini@ntf.seBilder
Om
Följ NTF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTF
#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.
Fler skulle cykla om underhållet prioriterades högre1.2.2024 07:34:07 CET | Pressmeddelande
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste också bli bättre på att föra dialog med cyklisterna. Det konstaterar NTF efter att nyligen ha vintercyklat tillsammans med erfarna cyklister och kommunalt ansvariga i tio svenska kommuner.
Stor andel olagliga hastigheter i yrkestrafiken14.12.2023 07:45:07 CET | Pressmeddelande
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När NTF nu presenterar mätresultat från tio kommuner så framgår att hastighetsefterlevnaden bland de som kör skyltade företagsbilar till och med är sämre än bland privatbilister. Andel hastighetsöverträdelser är dessutom högst på de sträckor där det borde vara som allra viktigast att hålla hastigheten, nämligen vid 40 km/tim.
Låg bältesanvändning bland unga förare av A-traktor - nya filmer ska bidra till att öka trafiksäkerheten18.10.2023 08:31:17 CEST | Pressmeddelande
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF har genomfört mätningar som visar att många ungdomar struntar i att använda bältet.
Olyckorna med elsparkcyklar ökar - 2 av 3 har inte koll på reglerna18.9.2023 08:04:08 CEST | Pressmeddelande
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är oklara för många och flera är negativt inställda till elsparkcyklar som en del av stadstrafiken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum