NTF

Ny rekommendation för bilbarnstolars livslängd

Dela

Det är svårt att veta hur länge man kan använda en bilbarnstol. Stolen är en del av ett säkerhetssystem som måste fungera. Samtidigt är produkten dyr i inköp och om den kasseras för tidigt är det slöseri med jordens resurser. Hur vet man när en bilbarnstol måste bytas ut och vad kan man göra för att påverka en bilbarnstols livslängd? Idag lanseras den första gemensamma svenska rekommendationen av nationella expertgruppen SIS/TK 242 för barnsäkerhet i bil .

Bilbarnstolar på marknaden idag kan generellt sett sägas ha en livslängd på cirka tio år, räknat från inköpsdagen. Stolen åldras inte av att eventuellt stå på ett lager. Gränsen på tio år är inte ny, men nu har expertgruppen som representerar hela bilbarnstolsbranschen i Sverige sammanställt de faktorer som påverkar hur länge en bilbarnstol kan användas, baserat på tillgängliga fakta.

- Visserligen har branschen pratat om tio år en längre tid, men nu har vi mer på fötterna för att kunna ge användaren en vägledning till hur man kan påverka livslängden. Det som främst påverkar livslängden är hantering och slitage. Det är viktigt att byta ut en dålig bilbarnstol, samtidigt som vi inte vill rekommendera föräldrar att kasta bort fullt funktionsdugliga stolar, säger expertgruppens ordförande Lotta Jakobsson, Volvo Cars.

- NTF får många frågor från oroliga föräldrar som undrar om de måste byta ut sin bilbarnstol efter till exempel en liten parkeringsskada. Nu kan vi tryggt svara att det inte behövs, men att stolen alltid ska bytas ut vid en större krock. Vi har helt enkelt några villkor att förhålla oss till som delas av hela branschen, vilket underlättar både för oss och alla konsumenter, säger Marie Nordén, NTF:s Generalsekreterare.

För att minska själva materialets åldrande kan det vara bra att om möjligt minska exponering i solljus och höga temperaturer, helt enkelt genom att täcka över bilbarnstolen när den inte används. Det kan också löna sig att vara rädd om sin bilbarnstol, då slitage påverkar flera funktioner. Synligt slitna bältesband, kärvande bälteslås eller trasiga detaljer kan vara sådant som gör att stolen behöver kasseras.

Generellt gäller att en bilbarnstol som varit med om en krock ska kasseras. Men hur kraftig krock behövs för att stolen måste kastas? Även detta tar den nya rekommendationen upp, genom att nämna några villkor att hålla sig till, som till exempel om en krockkudde eller annat skyddssystem har aktiverats eller löst ut eller vid en krock med ett större djur.


Kontaktperson:
Marie Nordén, generalsekreterare NTF - 0702 215 965

 

* Den nationella expertgruppen SIS/TK 242 består av deltagare från Volvo Cars, NTF, Folksam, VTI, Transportstyrelsen, Autoliv, Emmaljunga, HTS BeSafe, Axkid, Britax, Carseat, Dorel, Holmbergs Safety System.

Kontakter

Bilder

Om

NTF
NTF
Skytteholmsvägen 2, 1 trp
171 44 Solna

https://ntf.se/

Följ NTF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från NTF

NTF tipsar – Så kör du säkert i sommar!1.7.2021 07:40:17 CEST | Pressmeddelande

Sommaren, och i synnerhet perioden juli - september, innebär högsäsong för de allvarliga olyckorna i trafiken. Baserat på olycksdata för de senaste tio åren ökar dödligheten med 35 procent och antalet allvarligt skadade med 10 procent under det tredje kvartalet jämfört med resten av året. Det beror oftast på att hastigheten är högre när olyckan väl inträffar och att det är fler oskyddade trafikanter ute. Vägarna är fina och många har bråttom till sitt resmål. Trafikintensiteten är hög och många kör längre än vad de är vana vid och blir trötta. Bilen är också tyngre lastad än vad den vanligtvis är.

Viktigt med krav på anpassade utbildningar för elrullstols- och elskoterförare17.6.2021 08:03:05 CEST | Pressmeddelande

En elrullstol eller elskoter är ett fantastiskt hjälpmedel som ger personer med begränsad rörlighet en återvunnen frihet och möjlighet till större delaktighet i samhället. Mellan 2007 och 2016 tredubblades dock antalet olyckor med dessa fordon. Det beror delvis på att vi har en åldrande befolkning där ett ökat behov medför att antalet fordon blir fler. Men det beror sannolikt också på brister i utbildningen vid förskrivningen av fordonet och avsaknaden på utbildningskrav vid privatköp.

Alla kan påverka trafiksäkerheten…31.3.2021 15:17:00 CEST | Pressmeddelande

Lagom till påsk lanserar NTF kampanjen ”Hur kan du bidra?”. Tanken är att alla kan göra något när det gäller trafiksäkerheten. Det behöver inte kosta något eller vara väldigt svårt men kan betyda jättemycket - både för din egen säkerhet, andras säker och samhället i stort. Kampanjen går ut på att man lovar att försöka bidra utifrån sina egna förutsättningar, och belöningen blir en säkrare trafik för alla.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum