NTF

Ny rekommendation för bilbarnstolars livslängd

Dela

Det är svårt att veta hur länge man kan använda en bilbarnstol. Stolen är en del av ett säkerhetssystem som måste fungera. Samtidigt är produkten dyr i inköp och om den kasseras för tidigt är det slöseri med jordens resurser. Hur vet man när en bilbarnstol måste bytas ut och vad kan man göra för att påverka en bilbarnstols livslängd? Idag lanseras den första gemensamma svenska rekommendationen av nationella expertgruppen SIS/TK 242 för barnsäkerhet i bil .

Bilbarnstolar på marknaden idag kan generellt sett sägas ha en livslängd på cirka tio år, räknat från inköpsdagen. Stolen åldras inte av att eventuellt stå på ett lager. Gränsen på tio år är inte ny, men nu har expertgruppen som representerar hela bilbarnstolsbranschen i Sverige sammanställt de faktorer som påverkar hur länge en bilbarnstol kan användas, baserat på tillgängliga fakta.

- Visserligen har branschen pratat om tio år en längre tid, men nu har vi mer på fötterna för att kunna ge användaren en vägledning till hur man kan påverka livslängden. Det som främst påverkar livslängden är hantering och slitage. Det är viktigt att byta ut en dålig bilbarnstol, samtidigt som vi inte vill rekommendera föräldrar att kasta bort fullt funktionsdugliga stolar, säger expertgruppens ordförande Lotta Jakobsson, Volvo Cars.

- NTF får många frågor från oroliga föräldrar som undrar om de måste byta ut sin bilbarnstol efter till exempel en liten parkeringsskada. Nu kan vi tryggt svara att det inte behövs, men att stolen alltid ska bytas ut vid en större krock. Vi har helt enkelt några villkor att förhålla oss till som delas av hela branschen, vilket underlättar både för oss och alla konsumenter, säger Marie Nordén, NTF:s Generalsekreterare.

För att minska själva materialets åldrande kan det vara bra att om möjligt minska exponering i solljus och höga temperaturer, helt enkelt genom att täcka över bilbarnstolen när den inte används. Det kan också löna sig att vara rädd om sin bilbarnstol, då slitage påverkar flera funktioner. Synligt slitna bältesband, kärvande bälteslås eller trasiga detaljer kan vara sådant som gör att stolen behöver kasseras.

Generellt gäller att en bilbarnstol som varit med om en krock ska kasseras. Men hur kraftig krock behövs för att stolen måste kastas? Även detta tar den nya rekommendationen upp, genom att nämna några villkor att hålla sig till, som till exempel om en krockkudde eller annat skyddssystem har aktiverats eller löst ut eller vid en krock med ett större djur.


Kontaktperson:
Marie Nordén, generalsekreterare NTF - 0702 215 965

 

* Den nationella expertgruppen SIS/TK 242 består av deltagare från Volvo Cars, NTF, Folksam, VTI, Transportstyrelsen, Autoliv, Emmaljunga, HTS BeSafe, Axkid, Britax, Carseat, Dorel, Holmbergs Safety System.

Kontakter

Bilder

Om

NTF
NTF
Skytteholmsvägen 2, 1 trp
171 44 Solna

https://ntf.se/

Följ NTF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från NTF

Så undviker du trafikolyckor under helgerna…21.12.2020 08:54:00 CETPressmeddelande

Jul- och nyårshelgen är alltid extra olyckdrabbad i trafiken. I år är det kanske viktigare än någonsin att inte skada sig i trafiken då sjukvården redan är tungt belastad och i allmänhet avråder från onödigt risktagande. I år infaller julafton på en torsdag. Baserat på olycksstatistik från tidigare år bör du undvika 22 december som resdag. Förutom den 22 blir det sannolikt många olyckor den 27, 28 och 29 december. I januari när alla ska hem, bör man planera så man inte behöver ut på vägarna den 7:e eller 8:e.

Bättre vägunderhåll skulle ge fler vintercyklister8.12.2020 07:41:00 CETPressmeddelande

Vi har redan sett nätter och dagar där temperaturen krupit ner under nollan i stora delar av landet. Nu är snart snön och halkan här. Just i år, när samhället avråder från att åka kollektivt och rekommenderar fysisk distansering för att minska smittspridningen av Covid-19, är det viktigare än någonsin att skapa förutsättningar för säker ökad cykling även under årets kallare månader.

Ungdomar använder inte bälte i baksätet26.11.2020 07:47:00 CETPressmeddelande

Vi har under året sett ett antal uppmärksammade olyckor med tragisk utgång där de inblandade varit ungdomar sittande i baksätet. Efter att ha analyserat data från akutsjukvården i hela landet kan NTF konstatera att det inte var en slump att de skadades så allvarligt. Bältesanvändningen i baksätet bland ungdomar i åldern 15 – 24 år är tre till fyra gånger lägre jämfört med övriga åldersgrupper.

Ersätt inte bussen med bilen – Viktigt att våra barn kan gå och cykla säkert till skolan28.8.2020 07:56:00 CESTPressmeddelande

Alltför många barn skjutsades till och från skolan redan innan Sverige hade en Coronapandemi och rekommendationer om social distansering. När nu de kollektiva transporterna medför en risk för ökad smittspridning är sannolikheten stor att fler föräldrar lockas till att ersätta bussen med bil. En redan farlig situation vid hämtning och lämning utanför skolan riskerar att bli ännu värre.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum