Ny rekommendation för bilbarnstolars livslängd

Bilbarnstolar på marknaden idag kan generellt sett sägas ha en livslängd på cirka tio år, räknat från inköpsdagen. Stolen åldras inte av att eventuellt stå på ett lager. Gränsen på tio år är inte ny, men nu har expertgruppen som representerar hela bilbarnstolsbranschen i Sverige sammanställt de faktorer som påverkar hur länge en bilbarnstol kan användas, baserat på tillgängliga fakta.

- Visserligen har branschen pratat om tio år en längre tid, men nu har vi mer på fötterna för att kunna ge användaren en vägledning till hur man kan påverka livslängden. Det som främst påverkar livslängden är hantering och slitage. Det är viktigt att byta ut en dålig bilbarnstol, samtidigt som vi inte vill rekommendera föräldrar att kasta bort fullt funktionsdugliga stolar, säger expertgruppens ordförande Lotta Jakobsson, Volvo Cars.

- NTF får många frågor från oroliga föräldrar som undrar om de måste byta ut sin bilbarnstol efter till exempel en liten parkeringsskada. Nu kan vi tryggt svara att det inte behövs, men att stolen alltid ska bytas ut vid en större krock. Vi har helt enkelt några villkor att förhålla oss till som delas av hela branschen, vilket underlättar både för oss och alla konsumenter, säger Marie Nordén, NTF:s Generalsekreterare.

För att minska själva materialets åldrande kan det vara bra att om möjligt minska exponering i solljus och höga temperaturer, helt enkelt genom att täcka över bilbarnstolen när den inte används. Det kan också löna sig att vara rädd om sin bilbarnstol, då slitage påverkar flera funktioner. Synligt slitna bältesband, kärvande bälteslås eller trasiga detaljer kan vara sådant som gör att stolen behöver kasseras.

Generellt gäller att en bilbarnstol som varit med om en krock ska kasseras. Men hur kraftig krock behövs för att stolen måste kastas? Även detta tar den nya rekommendationen upp, genom att nämna några villkor att hålla sig till, som till exempel om en krockkudde eller annat skyddssystem har aktiverats eller löst ut eller vid en krock med ett större djur.

Kontaktperson:
Marie Nordén, generalsekreterare NTF - 0702 215 965

* Den nationella expertgruppen SIS/TK 242 består av deltagare från Volvo Cars, NTF, Folksam, VTI, Transportstyrelsen, Autoliv, Emmaljunga, HTS BeSafe, Axkid, Britax, Carseat, Dorel, Holmbergs Safety System.

Holmvägen 55

#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande

Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.

Stor andel olagliga hastigheter i yrkestrafiken14.12.2023 07:45:07 CET | Pressmeddelande

Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När NTF nu presenterar mätresultat från tio kommuner så framgår att hastighetsefterlevnaden bland de som kör skyltade företagsbilar till och med är sämre än bland privatbilister. Andel hastighetsöverträdelser är dessutom högst på de sträckor där det borde vara som allra viktigast att hålla hastigheten, nämligen vid 40 km/tim.