Ny rekordnotering för Anna Bernholm – 2:a på världsrankingen

Framgångarna för Anna Bernholm fortsätter. Efter femteplatsen på VM klättrar Bernholm ytterligare en placering på världsrankingen och är numera den högst rankade svenska judoka någonsin.

Anna Bernholm (i vitt) mot Elvismar Rodriguez från Venezuela på VM 2019. Foto: Marina Mayorova.

Anna Bernholm är en av Sveriges mest framgångsrika idrottare just nu. Ändå är hon ganska okänd för många. 28-åringen från Molkom i Värmland har under de senaste åren radat upp fina resultat på både världstouren och på mästerskap. Efter femteplatsen på VM ligger hon nu 2:a på världsrankingen. Det är det bästa resultat en svensk judoka någonsin haft sedan världsrankingen infördes 2009. Ett rekord hon delar med Marcus Nyman och Martin Pacek som var rankade 2:a som bäst under 2016.

En målmedveten satsning
Anna Bernholm jagade en OS-biljett redan till Rio 2016 (då i 63-kilosklassen), men missade att komma med. Efter besvikelsen gjorde Bernholm en omstart och en målinriktad satsning för att nå OS i Tokyo 2020. Hon gick bl a upp en viktklass till 70-kilosklassen och har därifrån målmedvetet och envist arbetat sig hela vägen upp till den yttersta världseliten.

Vid Europeiska spelen i Minsk i somras tog Bernholm sin första mästerskapsmedalj, ett EM-brons och för drygt två veckor sedan kom äntligen genombrottet på VM då hon kom femma. Detta tillsammans med att hon under det senaste året nått hela fyra stora finaler på världstouren (Osaka Grand Slam, Tel Aviv Grand Prix, Baku Grand Slam och Hohhot Grand Prix) har gjort att hon nu klättrat upp på andraplats på världsrankingen. Noteringen på världsrankingen är hennes bästa någonsin. Bernholm själv tar det hela med ro:

"Det kan svänga lite där uppe mellan några få platser, så en 2.a-plats eller en 3:e-plats på världsrankingen inte är så stor skillnad känner jag. Min femteplats på VM hjälpte såklart till att hålla mig kvar där uppe. Det är ju mina resultat som har tagit mig upp dit och gör att jag håller mig kvar som topprankad och det är såklart kul. En fördel med att vara just topprankad är att jag blir seedad på tävlingarna så jag inte behöver möta någon av de andra topp 8-seedade förrän först i kvartsfinal."

Landslagschef Robert Eriksson hoppas att placeringen ger Bernholm ytterligare och trygghet i sin fortsatta satsning.

"Att Anna nu har klättrat upp till en ny toppnotering är ett bra kvitto på hennes jämna prestationer under året. Det är en bekräftelse på att hon har kapacitet att kunna placera sig bland de absolut bästa i världen i sin viktklass. Förhoppningsvis ger det henne mer motivation och en trygghet i hennes fortsatta satsning under året."

Ny forskning: Judoinspirerat träningsprogram kan förebygga fallolyckor och minska fallskador på jobbet2.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsolyckan i Sverige. Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring har genom ett gemensamt projekt satsat på att öka fallkompetensen i svenskt arbetsliv. Nu visar ny forskning från Högskolan Dalarna och FoU Sörmland att risken för fallolyckor och fallskador kan minskas genom det framtagna träningsprogrammet, Judo4Balance, som används i projektet.

Judo ska lära hundar att falla på rätt sätt1.4.2020 06:49:00 CESTPressmeddelande

(Obs! Detta var årets aprilskämt) Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem. Men även hundar är drabbade. Nu inleder Svenska Judoförbundet ett samarbete med den svensk-tjeckiska hundtränaren och etologen Marie Novák för att förebygga fallolyckor hos hundar och deras ägare. På kursen tränar både hund och ägare muskelstyrka, balans och fallteknik i syfte att förebygga fallolyckor och minska skadorna om ett fall ändå sker. Hundarna får bland annat öva på balansgång, benböj och framåtfall med rullning. Kursen leds av licensierade fallinstruktörer från Svenska Judoförbundet tillsammans med licensierade hundinstruktörer.