Ny rekordnotering för Anna Bernholm – 2:a på världsrankingen

Framgångarna för Anna Bernholm fortsätter. Efter femteplatsen på VM klättrar Bernholm ytterligare en placering på världsrankingen och är numera den högst rankade svenska judoka någonsin.

Anna Bernholm (i vitt) mot Elvismar Rodriguez från Venezuela på VM 2019. Foto: Marina Mayorova.

Anna Bernholm är en av Sveriges mest framgångsrika idrottare just nu. Ändå är hon ganska okänd för många. 28-åringen från Molkom i Värmland har under de senaste åren radat upp fina resultat på både världstouren och på mästerskap. Efter femteplatsen på VM ligger hon nu 2:a på världsrankingen. Det är det bästa resultat en svensk judoka någonsin haft sedan världsrankingen infördes 2009. Ett rekord hon delar med Marcus Nyman och Martin Pacek som var rankade 2:a som bäst under 2016.

En målmedveten satsning
Anna Bernholm jagade en OS-biljett redan till Rio 2016 (då i 63-kilosklassen), men missade att komma med. Efter besvikelsen gjorde Bernholm en omstart och en målinriktad satsning för att nå OS i Tokyo 2020. Hon gick bl a upp en viktklass till 70-kilosklassen och har därifrån målmedvetet och envist arbetat sig hela vägen upp till den yttersta världseliten.

Vid Europeiska spelen i Minsk i somras tog Bernholm sin första mästerskapsmedalj, ett EM-brons och för drygt två veckor sedan kom äntligen genombrottet på VM då hon kom femma. Detta tillsammans med att hon under det senaste året nått hela fyra stora finaler på världstouren (Osaka Grand Slam, Tel Aviv Grand Prix, Baku Grand Slam och Hohhot Grand Prix) har gjort att hon nu klättrat upp på andraplats på världsrankingen. Noteringen på världsrankingen är hennes bästa någonsin. Bernholm själv tar det hela med ro:

"Det kan svänga lite där uppe mellan några få platser, så en 2.a-plats eller en 3:e-plats på världsrankingen inte är så stor skillnad känner jag. Min femteplats på VM hjälpte såklart till att hålla mig kvar där uppe. Det är ju mina resultat som har tagit mig upp dit och gör att jag håller mig kvar som topprankad och det är såklart kul. En fördel med att vara just topprankad är att jag blir seedad på tävlingarna så jag inte behöver möta någon av de andra topp 8-seedade förrän först i kvartsfinal."

Landslagschef Robert Eriksson hoppas att placeringen ger Bernholm ytterligare och trygghet i sin fortsatta satsning.

"Att Anna nu har klättrat upp till en ny toppnotering är ett bra kvitto på hennes jämna prestationer under året. Det är en bekräftelse på att hon har kapacitet att kunna placera sig bland de absolut bästa i världen i sin viktklass. Förhoppningsvis ger det henne mer motivation och en trygghet i hennes fortsatta satsning under året."

Hela fabriken stängs ner medan medarbetarna lär sig falla rätt23.10.2019 07:12:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsplatsolyckan i Sverige. Det har Proplate i Oxelösund tagit fasta på och inför nu obligatorisk fallträning för 100 medarbetare i syfte att förebygga fallolyckor och minska skaderiskerna om ett fall sker. Två timmar i veckan stänger Proplate ner produktionen för att samtliga anställda ska få möjlighet att träna balans, styrka och fallteknik. Satsningen är den största hittills i ett samverkansprojekt mellan Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring, Fallkompetens i arbetslivet, som ingår i konceptet Judo4Balance.

Marcus Nyman klättrar 45 platser på världsrankingen24.9.2019 00:22:00 CESTPressmeddelande

OS-femman från Rio Marcus Nyman är tillbaka med besked. För fyra veckor sedan kom han femma på VM och i helgen vann han Grand Prix i Tashkent, Uzbekistan. Prestationerna har gjort att Nyman klättrat anmärkningsvärda 45 placeringar på världsrankingen sedan mitten på augusti. Helgens förstaplats innebar också att Nyman nu hoppat upp på OS-kvalplats, en viktig milstolpe i hans satsning mot ett tredje OS.