Ny restaurang med livescen på Dramaten

I Dramatens gamla biljettkontor öppnar fredagen den 15 december Dramatenbaren. Här erbjuds stockholmarna en avslappnad mötesplats i unik miljö med musik, cocktails och vällagade och säsongsbetonade mellanrätter. På livescenen kommer Sandra Rosa Bergman att boka både etablerade jazzband och musikstudenter och Dramaten kommer ge teater, läsningar och samtal. Pop-up restaurangen Neondämon som öppnade 2016 blir nu Dramatenbaren .

Sandra Rosa Bergman och Jeanette Simon i Dramatenbaren. Foto: Eva Edsjö

– Dramatenbaren ska bli en mötesplats som kompletterar dagens utbud i närområdet. En oas där musik möter scenkonst och konstnär, tillresta jazzälskare eller spontana gäster som kommer för god mat eller en välgjord cocktail. Programmet, liksom maten, kommer att variera och överraska, berättar Jeanette Simon, restaurangchef, nyrekryterad från Grand Hotel Stockholm.

Sandra Rosa Bergman, med gedigen klubberfarenhet, närmast som musikansvarig på Rival, är ansvarig för scenen. Det kommer bokas både jazzband med etablerade artister och musikstudenter. Instrument finnas på plats vilket även skapar möjlighet för artister som besöker Dramatenbaren att spela spontant om känslan infinner sig.

Menyn är skapad av Oscar Fernandez Selg tillsammans Håkan Thörnström som utöver Michelinstjärna, Nobelfester och vinst i kockarnas kamp också har stor erfarenhet av nyetableringar. Det skall vara vällagat från grunden med noggrant utvalda råvaror. Den säsongsbetonade menyn av mellanrätter spänner från klassisk minihamburgare, via club- sandwich på hummer och lammbogskebab till laxtacos och vegetariska alternativ. Här ska finnas stor bredd hos få rätter, till en rimlig peng. Till Dramatenbaren går man för att uppleva kultur och inspireras av den aptitretande menyn.

Interiören är bevarad och respekten för nationalscenens miljöer stor. Möbler är till exempel hämtade från Dramatens förråd och stilen är en blandning av jugend och fransk bistro. För inredningen står scenograf Magdalena Åberg och ljussättare Ellen Ruge. Dramatenbaren drivs av Rasta Kulturrestauranger AB som även driver Restaurang Frippe, Paulicaféet och Dramatensterrassen.

Dramatenbaren smygöppnar fredag 15 december kl. 16.00.

Öppettider:
Tisdag-torsdag kl. 16.00–22.00
Fredag-lördag kl. 16.00–01.00

För jul- och nyårstider se www.dramatenbaren.se
@dramatenbaren

Lena Törner
Tf pressansvarig
lena.torner@dramaten.se

Anna Dahl Tillander
PR- och Kommunikationsansvarig
Rasta Kulturrestauranger AB
anna@rastagroup.se

Sandra Rosa Bergman och Jeanette Simon i Dramatenbaren. Foto: Eva Edsjö

Psykologiforskaren Armita Golkar gör Performance Lecture om våra rädslor14.6.2018 11:59Pressmeddelande

Rädsla är en förutsättning för att överleva. Rädsla kan också hindra oss att leva. Var kommer rädslan ifrån? Och hur påverkas vi av den? Detta är några av de frågor som psykologiforskaren Armita Golkar reder ut i den tredje föreställningen i Dramatens och Nobel Centers serie Performance Lecture. För regi står Alexander Mørk-Eidem. Premiär på Lilla scenen den 11 september.

The 2018 Bergman Festival: Six premieres at the Royal Dramatic Theatre, nine guest performances and three dance works18.5.2018 14:52Pressmeddelande

On August 23, the fourth Ingmar Bergman International Theatre Festival opens at the Royal Dramatic Theatre (Dramaten), offering eleven days of guest performances from countries that include Iran, Germany, the Netherlands, Norway, Austria, Brazil, France and Belgium. Six new Dramaten productions will premiere during the festival, a screening of Jane Magnusson's forthcoming film, Ingmar Bergman: A Year, a Life. When the festival ends on September 2, more than 200 visiting actors, directors and theatre technicians will have convened on the national stage in more than 50 productions, discussions, workshops and film screenings.