Ny restaurang med livescen på Dramaten

I Dramatens gamla biljettkontor öppnar fredagen den 15 december Dramatenbaren. Här erbjuds stockholmarna en avslappnad mötesplats i unik miljö med musik, cocktails och vällagade och säsongsbetonade mellanrätter. På livescenen kommer Sandra Rosa Bergman att boka både etablerade jazzband och musikstudenter och Dramaten kommer ge teater, läsningar och samtal. Pop-up restaurangen Neondämon som öppnade 2016 blir nu Dramatenbaren .
Sandra Rosa Bergman och Jeanette Simon i Dramatenbaren. Foto: Eva Edsjö

– Dramatenbaren ska bli en mötesplats som kompletterar dagens utbud i närområdet. En oas där musik möter scenkonst och konstnär, tillresta jazzälskare eller spontana gäster som kommer för god mat eller en välgjord cocktail. Programmet, liksom maten, kommer att variera och överraska, berättar Jeanette Simon, restaurangchef, nyrekryterad från Grand Hotel Stockholm.

Sandra Rosa Bergman, med gedigen klubberfarenhet, närmast som musikansvarig på Rival, är ansvarig för scenen. Det kommer bokas både jazzband med etablerade artister och musikstudenter. Instrument finnas på plats vilket även skapar möjlighet för artister som besöker Dramatenbaren att spela spontant om känslan infinner sig.

Menyn är skapad av Oscar Fernandez Selg tillsammans Håkan Thörnström som utöver Michelinstjärna, Nobelfester och vinst i kockarnas kamp också har stor erfarenhet av nyetableringar. Det skall vara vällagat från grunden med noggrant utvalda råvaror. Den säsongsbetonade menyn av mellanrätter spänner från klassisk minihamburgare, via club- sandwich på hummer och lammbogskebab till laxtacos och vegetariska alternativ. Här ska finnas stor bredd hos få rätter, till en rimlig peng. Till Dramatenbaren går man för att uppleva kultur och inspireras av den aptitretande menyn.

Interiören är bevarad och respekten för nationalscenens miljöer stor. Möbler är till exempel hämtade från Dramatens förråd och stilen är en blandning av jugend och fransk bistro. För inredningen står scenograf Magdalena Åberg och ljussättare Ellen Ruge. Dramatenbaren drivs av Rasta Kulturrestauranger AB som även driver Restaurang Frippe, Paulicaféet och Dramatensterrassen.

Dramatenbaren smygöppnar fredag 15 december kl. 16.00.

Öppettider:
Tisdag-torsdag kl. 16.00–22.00
Fredag-lördag kl. 16.00–01.00

För jul- och nyårstider se www.dramatenbaren.se
@dramatenbaren

Lena Törner
Tf pressansvarig
lena.torner@dramaten.se

Anna Dahl Tillander
PR- och Kommunikationsansvarig
Rasta Kulturrestauranger AB
anna@rastagroup.se

Sandra Rosa Bergman och Jeanette Simon i Dramatenbaren. Foto: Eva Edsjö

Dramaten Box 5037

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Interim vd är Ann-Sofie Lindahl och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.

Svindel – Sara Stridsberg återvänder till Kärlekens Antarktis11.3.2024 11:42:31 CET | Pressmeddelande

Med Svindel återvänder Sara Stridsberg till sin elegi över den mördade kvinnans liv i romanen Kärlekens Antarktis. Pjäsen utspelar sig på en plats någonstans efter döden där Kristina ser tillbaka på livet som var och livet som det blev utan henne. Omkring henne rör sig mamma Raksha och pappa Ivan. Kärleken Shane. Och så barnen Valle och Solveig, som hon aldrig någonsin kan sluta att titta på. För regi står Rebecka Hemse och i huvudrollen syns Ingela Olsson. Premiär på Målarsalen den 22 mars.

Efterlängtad Liv Strömquist ger goda råd i en bisarr tid20.2.2024 10:01:47 CET | Pressmeddelande

Dramatens radarpar Liv Strömquist och Ada Berger har skapat en ny komedi med småpåvar, nyfrälsta experter och sexiga föreläsare som älskar att ge goda råd. På scen syns deras trogna ensemble från tidigare föreställningar: Sanna Sundqvist, Ana Gil de Melo Nascimento, Eric Stern och David Book, nu förstärkt med Johan Ulveson och Maia Hansson Bergqvist. Urpremiär för Liv och Död Strömquist på Stora scenen den 8 mars.