Ny restaurang med livescen på Dramaten

I Dramatens gamla biljettkontor öppnar fredagen den 15 december Dramatenbaren. Här erbjuds stockholmarna en avslappnad mötesplats i unik miljö med musik, cocktails och vällagade och säsongsbetonade mellanrätter. På livescenen kommer Sandra Rosa Bergman att boka både etablerade jazzband och musikstudenter och Dramaten kommer ge teater, läsningar och samtal. Pop-up restaurangen Neondämon som öppnade 2016 blir nu Dramatenbaren .

Sandra Rosa Bergman och Jeanette Simon i Dramatenbaren. Foto: Eva Edsjö

– Dramatenbaren ska bli en mötesplats som kompletterar dagens utbud i närområdet. En oas där musik möter scenkonst och konstnär, tillresta jazzälskare eller spontana gäster som kommer för god mat eller en välgjord cocktail. Programmet, liksom maten, kommer att variera och överraska, berättar Jeanette Simon, restaurangchef, nyrekryterad från Grand Hotel Stockholm.

Sandra Rosa Bergman, med gedigen klubberfarenhet, närmast som musikansvarig på Rival, är ansvarig för scenen. Det kommer bokas både jazzband med etablerade artister och musikstudenter. Instrument finnas på plats vilket även skapar möjlighet för artister som besöker Dramatenbaren att spela spontant om känslan infinner sig.

Menyn är skapad av Oscar Fernandez Selg tillsammans Håkan Thörnström som utöver Michelinstjärna, Nobelfester och vinst i kockarnas kamp också har stor erfarenhet av nyetableringar. Det skall vara vällagat från grunden med noggrant utvalda råvaror. Den säsongsbetonade menyn av mellanrätter spänner från klassisk minihamburgare, via club- sandwich på hummer och lammbogskebab till laxtacos och vegetariska alternativ. Här ska finnas stor bredd hos få rätter, till en rimlig peng. Till Dramatenbaren går man för att uppleva kultur och inspireras av den aptitretande menyn.

Interiören är bevarad och respekten för nationalscenens miljöer stor. Möbler är till exempel hämtade från Dramatens förråd och stilen är en blandning av jugend och fransk bistro. För inredningen står scenograf Magdalena Åberg och ljussättare Ellen Ruge. Dramatenbaren drivs av Rasta Kulturrestauranger AB som även driver Restaurang Frippe, Paulicaféet och Dramatensterrassen.

Dramatenbaren smygöppnar fredag 15 december kl. 16.00.

Öppettider:
Tisdag-torsdag kl. 16.00–22.00
Fredag-lördag kl. 16.00–01.00

För jul- och nyårstider se www.dramatenbaren.se
@dramatenbaren

Lena Törner
Tf pressansvarig
lena.torner@dramaten.se

Anna Dahl Tillander
PR- och Kommunikationsansvarig
Rasta Kulturrestauranger AB
anna@rastagroup.se