Ny rosé från Gallofamiljen på Systembolaget

19.5.2016 12:16 | Spring Wine & Spirits AB

Den 1 juni lanseras Gallo Family Vineyards White Grenache, första White Grenache rosén från Kalifornien.

Gallo Family Vineyards White Grenache

Familjen Gallo äger ett av världens mest kända vinhus och är nu inne på fjärde generationen familjemedlemmar som arbetar inom vinodling, marknadsföring och försäljning. Familjens historia är en riktig framgångssaga, som tagen ur en amerikansk film. Företaget grundades 1933 av Ernest och Julio Gallo, unga söner till italienska immigranter som bosatte sig i Modesto, Kalifornien.

”Gallo Family Vineyards White Grenache förväntas bli en solklar vinnare i sommar. Vinet är en nyhet för svenska vinkonsumenter men är redan en storsäljare på andra europeiska marknader” säger Åsa Rosvall, produktchef på Spring Wine & Spirits.

Servera rosévinet väl kylt. Några frysta hallon och citronmelissblad i glaset ger en somrig fördrink som passar bra till minglet på terassen. Denna medelfylliga rosé med jordgubbstoner och citrussmak passar även till sommarens sallader eller till grillad fisk.

White Grenache rosé har en bra balans mellan sötma och syra. Druvorna kommer från utvalda odlare i Central Valley, Kalifornien, där rankorna växer under optimala förhållanden. Soliga dagar och svala nätter ger både en mogen fruktkaraktär och en fräsch syra i vinet.

Produkt fakta:

Produktnamn: Gallo Family Vineyards White Grenache | Ursprung: Kalifornien, USA | Producent: Gallo Family Vineyards | Druvor: Grenache, lite Muscat Alexandrie | Alkoholhalt: 10 %vol | Art.nr: 6394 | Pris: 69 kr | Distribution: Systembolaget, FS ca 370 butiker.

För mer information, vänligen kontakta;

Åsa Rosvall, produktchef på Spring Wine & Spirits, tel 070-5797134, asa.rosvall@springwine.se

www.springwine.se

Gallo Family Vineyards White Grenache
Gallo vingård
Gallo Family Vineyards Rosé
Gallo Family Vineyards White Grenache flaska glas
Gallo Family Vineyards White Grenache flaska
Gallo Family Vineyards logo
Gallo Family Vineyards Rosé

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Chablis-producenten Domaine Laroche öppnar egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns värdshus6.8.2017 21:06Pressmeddelande

Sensommar 2017. Du och dina vänner vill ha en kräftskiva men har varken tid, ork eller lokal. Dessutom har ni ett stort vinintresse och anser att kräftans sälta bäst matchar med friska och fräscha viner med uttalad syrlighet, gärna från Chablis. Titta då hit! Nu lanserar vinhuset Domaine Laroche sin egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns Värdshus i Stockholm.

Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen20.6.2017 13:25Pressmeddelande

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Den ljusrosa versionen av den ikoniska cavan Anna de Codorníu släpps nu i limiterad upplaga29.5.2017 09:58Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu, även aktuell med ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz, släpper inför sommaren 2017 ytterligare ett vin i limiterad design. Denna gång är det den ljusrosa cavan Anna de Codorníu Rosé Brut som får en ny lyxig kostym. Ett lyxigt bubblande inslag i sommarens rosémingel Snart är sommaren här vilket för många även innebär att det är rosévinspremiär. Anna de Codorníu Rosé Brut passar utmärkt att serveras både som en festlig aperitif och till somriga bufféer med till exempel löjromstoast och skagensnittar. Anna de Codorníu Rosé Brut har en mycket elegant och torr smak med en god balans mellan de fruktiga tonerna av röda bär – och de fräscha fruktsyrorna, samt bröd och mandel. Blenden består till 70 procent utav den prestigefyllda druvan Pinot Noir och resterande 30 procent av Chardonnay. Doften har tilltalande aromer av röda bär, som jordgubbar, körsbär och hallon, samt nötter, gröna äpplen och grapefrukt. Codorníus vinmakare rekommender