Ny S-politik för en säker och demokratisk värld

Under partikongressen 3-7 november i Göteborg flyttade Socialdemokraterna fram sina positioner för en säker och demokratisk värld, med nya förslag och tydliggöranden om bland annat internationellt samarbete, klimatet och ett starkt folkligt försvar.

Kongressen fattade beslut om följande:

En säker och demokratisk värld

• Ett globalt koldioxidpris bör införas med principen att förorenaren betalar.
  • Europa ska bli världens första fossilfria kontinent.
  • EU:s gröna giv ska vara vägledande för EU:s budget och återhämtning efter pandemin.
  • Möjligheten att öppna upp för beslut med kvalificerad majoritet inom bland annat EU:s utrikespolitik.

Global rättvisa

• Att Sverige ska utveckla och förtydliga FN:s förbud mot kärnvapen med målet att Sverige ska ansluta sig.
  • Att uppfylla FN:s biståndsmål bör vara obligatoriskt för att rikare länder ska kunna kandidera till säkerhetsrådet.
  • I samförstånd med mottagarländer ska det tas fram regelverk för att motverka att generösa skattelättnader ges till internationella storföretag.
  • Demokratistödet till partier och andra politiska aktörer bör öka, eftersom de tillsammans med de fackliga rörelserna utgör hörnstenar i jämlika och demokratiska samhällen.

Ett starkt och folkligt förankrat försvar

• Att det militära och civila försvaret ska sammantaget ha en sådan styrka, sammansättning, ledning, beredskap och uthållighet att att det avhåller andra från att försöka angripa, kontrollera eller på annat sätt utnyttja svenskt territorium.
  • Att stärka cybersäkerheten samt samhällets förmåga att möta asymmetriska cyberhot.
  • Fler ska få möjlighet att göra värnplikten och på så sätt både stärka Försvarsmakten och öka försvarets folkförankring.
  • Partiet ska fortsätta att utveckla den svenska veteranpolitiken.

Presskontakt kongressen:

S presstjänst 08 - 700 26 83 eller press@socialdemokraterna.se

Presskontakt företrädare Peter Hultkvist:

Toni Eriksson, +46 73-072 83 16, toni.eriksson@regeringskansliet.se

Presskontakt företrädare Ann Linde

Linus Glanzelius, 0702953686, linus.glanzelius@gov.se

Presskontakt företrädare Helene Fritzon

Mickey Magnusson, +32 479 96 09 85, mickey.magnusson@ep.europa.eu

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.

Socialdemokraternas slutspurtsvalkampanj handlar om ledarskap för Sverige4.8.2022 13:25:00 CEST | Pressmeddelande

– Den 11 september väljer svenska folket riktning och ledarskap för Sverige. Vi har i Magdalena Andersson en ledare som är både kompetent och handlingskraftig.Det är tydligt att Socialdemokraterna, med Magdalena Andersson i spetsen, ser problemen och har de politiska lösningarna för att ta tag i dem, säger partisekreterare Tobias Baudin. Vi ska ha fler poliser och skärpta straff, men det räcker inte. Hela samhället behöver hjälpas åt så att ingen ung blir kriminell. De som byggt det Sverige vi älskar förtjänar ett tryggt liv och en pension man kan leva på. Skolan ska inte vara till för ägarna utan för barnen. Samhället ska gå att lita på. Alla som kan jobba ska jobba. Det fokuserar Magdalena Andersson på i Socialdemokraternas valfilm som presenterades på pressträff med Tobias Baudin. – Magdalena Andersson är en person som lägger stor vikt vid att träffa människor och presentera lösningar på de samhällsproblem hon vill ta tag i. Det är också något som genomsyrar hela den socialdemokrati

Magdalena Andersson håller sommartal i Göteborg3.8.2022 11:15:00 CEST | Pressmeddelande

Söndagen den 14 augusti kl 14.00 håller partiordförande och statsminister Magdalena Andersson sitt sommartal på Gustaf Adolfs torg i Göteborg. Årets sommartal sker utomhus och kommer att sändas direkt på Socialdemokraternas Facebooksida och Youtube. Tid och plats: Kl 14.00 på Gustaf Adolfs torg i Göteborg Kontakt Darina Agha, pressekreterare hos Magdalena Andersson, 073-592 85 48, darina.agha@regeringskansliet.se Socialdemokraternas pressjour, 08-700 26 83, press@socialdemokraterna.se