Ny säsong av Arlas miljonsuccé Matkanalen

Matkanalen av Arla är tillbaka med en fjärde säsong. I tio nya avsnitt får tittarna följa fyra kockar som tillsammans med populära influencers lagar mat på ett humoristiskt och enkelt sätt. Med närmare 30 000 prenumeranter och flera miljoner visningar har kanalen hittills överträffat alla förväntningar. Först ut är Philippe Cohen som får en ny chans efter förra säsongens brandlarmsfiasko.

Matkanalen av Arla, Gäster Säsong 4

I dag startar den fjärde säsongen av Arlas YouTube-kanal Matkanalen. Sedan premiären i oktober 2019 har kanalen släppt över 30 avsnitt som tillsammans haft mer än 12 miljoner visningar. I de humoristiska programmen uppmuntras och inspireras de närmare 30 000 prenumeranterna till att laga både enkla och avancerade rätter när programledarna Klara Lind, Nisse Hallberg, Frida Lund och Filip Poon lagar mat tillsammans med kändinfluencers

”Så många bra gäster, rätter och skratt som den här säsongen innehåller går det inte att vara annat än exalterad. Jag menar, bara en sådan sak som att jag vågade möta dessertexperten Sebastian Pettersson i en kladdkakeduell. Sjukt när jag tänker på det såhär i efterhand”, säger Frida Lund, matentusiast och kokboksförfattare.

Först ut är Philippe Cohen, som gör comeback efter förra säsongens brandlarmsfiasko, följt av Siri Barje, Sebastian Pettersson, Tan By Klara, Jonas Fagerström, Ludwiq Tjörnemo, Klas Eriksson, Jacob Lamb, Clara Henry och Zeinas kitchen.

Många av avsnitten den här säsongen kommer att ha större fokus på hälsa och frukost.

”Matkanalen har verkligen blivit en succé bland unga matlagare. För att uppmuntra och inspirera dem till att laga näringsrik mat har vi den här säsongen tagit ett helhetsgrepp kring både hälsa och frukost. För att orka prestera, inte minst i coronatider, är det två områden som är viktiga att fokusera på när det kommer till mat”, säger Karin Granlund, Food Inspiration Manager på Arla.

Matkanalen av Arla, Gäster Säsong 4
Matkanalen av Arla, Programledare Säsong 4
Karin Granlund, Food Inspiration Manager, Arla

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Experterna har lägst påverkan på tonåringars matvanor – sociala medier och föräldrar största inspirationen20.1.2021 07:30:00 CETPressmeddelande

Svenska tonåringar upplever att föräldrar och sociala medier har störst påverkan på vad de äter. Minst inflytande har officiella riktlinjer, nutritionister och läkare. Tre av fyra ungdomar anser inte att Livsmedelsverkets rekommendationer är viktiga eller användbara. Det visar en undersökning bland 1 500 tonåringar i Sverige, Danmark och Finland som Ipsos gjort på uppdrag av Arla. Samtidigt har var femte svensk tonåring övervikt eller fetma.

Risk för ökat matsvinn när många firar jul hemma16.12.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

30 procent av all mat i Sverige kastas istället för att konsumeras. Och risken för matsvinnet ökar ännu mer när fler svenskar firar jul hemma. Matsvinn har en negativ påverkan på såväl klimatet som plånboken, vilket också är de två största drivkrafterna för konsumenterna att minska sitt matsvinn enligt en ny undersökning från Arla. Att frysa in överbliven mat är bästa tipset enligt experten, och julmat lämpar sig extra väl.

Arla tar strid mot Konkurrensverket14.12.2020 15:57:35 CETPressmeddelande

När Arla 2018 upptäckte att ett fel begåtts av en enskild medarbetare i en upphandling kontaktade Arla Konkurrensverket i enlighet med reglerna för det s k eftergiftsprogrammet. Felaktigheten medförde ingen ekonomisk vinning för Arla och avsikten med eftergiftsprogrammet är att företag som upptäcker och rapporterar dessa felaktigheter till Konkurrensverket inte ska dömas till böter. Arla var transparenta och lämnade in handlingar till Konkurrensverket som nu används som mot Arla. Arla tar strid mot Konkurrensverket och anser att det inte var lagstiftarens avsikt med eftergiftsprocessen. Konkurrensverkets handlande riskerar dessutom att andra bolag inte kommer att våga vara lika transparenta som Arla.

Arla startar digital outlet för att minska matsvinnet26.11.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

För att minska matsvinnet öppnar Arla en digital outlet där mejerivaror med kort hållbarhet säljs rejält mycket billigare. Målet är att dessa färska produkter ska komma till användning på restauranger och hos konsumenter. En ny undersökning Arla gjort visar att svenskarna är duktiga på att använda lukt och smak istället för bäst-före datumet för att avgöra om produkten är färsk, vilket bidrar till att mindre mat slängs i onödan.