Ny säsong av Arlas miljonsuccé Matkanalen
Matkanalen av Arla är tillbaka med en fjärde säsong. I tio nya avsnitt får tittarna följa fyra kockar som tillsammans med populära influencers lagar mat på ett humoristiskt och enkelt sätt. Med närmare 30 000 prenumeranter och flera miljoner visningar har kanalen hittills överträffat alla förväntningar. Först ut är Philippe Cohen som får en ny chans efter förra säsongens brandlarmsfiasko.

I dag startar den fjärde säsongen av Arlas YouTube-kanal Matkanalen. Sedan premiären i oktober 2019 har kanalen släppt över 30 avsnitt som tillsammans haft mer än 12 miljoner visningar. I de humoristiska programmen uppmuntras och inspireras de närmare 30 000 prenumeranterna till att laga både enkla och avancerade rätter när programledarna Klara Lind, Nisse Hallberg, Frida Lund och Filip Poon lagar mat tillsammans med kända influencers.
”Så många bra gäster, rätter och skratt som den här säsongen innehåller går det inte att vara annat än exalterad. Jag menar, bara en sådan sak som att jag vågade möta dessertexperten Sebastian Pettersson i en kladdkakeduell. Sjukt när jag tänker på det såhär i efterhand”, säger Frida Lund, matentusiast och kokboksförfattare.
Först ut är Philippe Cohen, som gör comeback efter förra säsongens brandlarmsfiasko, följt av Siri Barje, Sebastian Pettersson, Tan By Klara, Jonas Fagerström, Ludwiq Tjörnemo, Klas Eriksson, Jacob Lamb, Clara Henry och Zeinas kitchen.
Många av avsnitten den här säsongen kommer att ha större fokus på hälsa och frukost.
”Matkanalen har verkligen blivit en succé bland unga matlagare. För att uppmuntra och inspirera dem till att laga näringsrik mat har vi den här säsongen tagit ett helhetsgrepp kring både hälsa och frukost. För att orka prestera, inte minst i coronatider, är det två områden som är viktiga att fokusera på när det kommer till mat”, säger Karin Granlund, Food Inspiration Manager på Arla.
Nyckelord
Kontakter
Sandra ErikssonPressekreterare Arla Sverige
Tel:070-88 44 290sandra.eriksson@arlafoods.comBilder



Länkar
Om
Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Experterna har lägst påverkan på tonåringars matvanor – sociala medier och föräldrar största inspirationen20.1.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Svenska tonåringar upplever att föräldrar och sociala medier har störst påverkan på vad de äter. Minst inflytande har officiella riktlinjer, nutritionister och läkare. Tre av fyra ungdomar anser inte att Livsmedelsverkets rekommendationer är viktiga eller användbara. Det visar en undersökning bland 1 500 tonåringar i Sverige, Danmark och Finland som Ipsos gjort på uppdrag av Arla. Samtidigt har var femte svensk tonåring övervikt eller fetma.
Lisa Ehde tillträder rollen som Arla Sveriges nya chef för Member & Agri Commercial (MAC)12.1.2021 12:00:07 CET | Pressmeddelande
Lisa Ehde tillträder rollen som Arla Sveriges nya chef för Member & Agri Commercial (MAC) och tar därmed också plats i den svenska ledningsgruppen. Samtidigt lämnar Peter Kofoed, chef för Member Relations, Arla för rollen som chef för LRF Mjölk.
Risk för ökat matsvinn när många firar jul hemma16.12.2020 09:00:00 CET | Pressmeddelande
30 procent av all mat i Sverige kastas istället för att konsumeras. Och risken för matsvinnet ökar ännu mer när fler svenskar firar jul hemma. Matsvinn har en negativ påverkan på såväl klimatet som plånboken, vilket också är de två största drivkrafterna för konsumenterna att minska sitt matsvinn enligt en ny undersökning från Arla. Att frysa in överbliven mat är bästa tipset enligt experten, och julmat lämpar sig extra väl.
Arla tar strid mot Konkurrensverket14.12.2020 15:57:35 CET | Pressmeddelande
När Arla 2018 upptäckte att ett fel begåtts av en enskild medarbetare i en upphandling kontaktade Arla Konkurrensverket i enlighet med reglerna för det s k eftergiftsprogrammet. Felaktigheten medförde ingen ekonomisk vinning för Arla och avsikten med eftergiftsprogrammet är att företag som upptäcker och rapporterar dessa felaktigheter till Konkurrensverket inte ska dömas till böter. Arla var transparenta och lämnade in handlingar till Konkurrensverket som nu används som mot Arla. Arla tar strid mot Konkurrensverket och anser att det inte var lagstiftarens avsikt med eftergiftsprocessen. Konkurrensverkets handlande riskerar dessutom att andra bolag inte kommer att våga vara lika transparenta som Arla.
Fyra av tio svenska tonåringar äter specialkost2.12.2020 07:30:00 CET | Pressmeddelande
40 procent av svenska tonåringar uppger att de äter specialkost. Det är betydligt mer än i Danmark och Finland. Det visar en ny undersökning som Ipsos gjort på uppdrag av Arla. Framförallt är det tonårstjejer som äter specialkost där 46 procent uppger att de följer en viss kost. För många verkar specialkosten vara ett val av livsstil, snarare än strikta riktlinjer för vad man äter.
Arla startar digital outlet för att minska matsvinnet26.11.2020 07:30:00 CET | Pressmeddelande
För att minska matsvinnet öppnar Arla en digital outlet där mejerivaror med kort hållbarhet säljs rejält mycket billigare. Målet är att dessa färska produkter ska komma till användning på restauranger och hos konsumenter. En ny undersökning Arla gjort visar att svenskarna är duktiga på att använda lukt och smak istället för bäst-före datumet för att avgöra om produkten är färsk, vilket bidrar till att mindre mat slängs i onödan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum